تسالی

تسالی

معنی کلمه تسالی در لغت نامه دهخدا

تسالی. [ ت ِ ] ( اِخ ) از نواحی شمال یونان است. از طرف شمال به اولیمپ و از مغرب به پند و از جنوب به کوه اوتا و از مشرق به اوسا و په لیون محدود است. شهرهای اصلی این ناحیه عبارتند از ولو و لاریسا . این سرزمین را تسالیا نیز نامند و در حدود پنجاه هزار تن از سکنه آن مسلمانند ناحیه بسیار آبادان و پرمحصول است و عمده محصولات آنجا زیتون و توتون و غله است. در دشتهای سرسبز این سرزمین پرورش مواشی بسیار رایج است. درسال 1460 م. بتصرف ترکهای عثمانی درآمد و سپس بر طبق قرارداد برلن به دولت یونان واگذار گردید. رجوع به ایران باستان ج 1 ص 667، 704، 747، 752، 753، 767، 768، 769، 774، 000 و ج 2 ص 1190، 1193، 1200، 1222، 1225، 1231، 1247، 1260، 000 و ج 3 ص 1978، 2027، 2032، 2049، 2163 000 و تمدن قدیم فوستل دوکلانژ و فرهنگ ایران باستان ص 236 و 275 و قاموس الاعلام ترکی شود.

معنی کلمه تسالی در فرهنگ فارسی

ناحیه ای در یونان شمالی که محدود است به المپ پیند کوه اتا اسا و پلیون . شهر های عمده ولو لاریسا و سابقا فارسال فرس .

معنی کلمه تسالی در دانشنامه عمومی

تسالی استان و منطقه ای جغرافیایی در مرکز کشور یونان است.
در مشرق جبال پند جلگه حاصل خیز وسیع و زیبای تسالی قرار گرفته است؛ رودخانه پنه در این سرزمین جاری است که کوه های المپ و اوسا و پلیون را قطع کرده به دریا می ریزد، این رودخانه در مسیر خود دره عظیم و هولناکی را به وجود آورده که از لحاظ دفاعی اهمیت خاصی دارد و مانند تنگه کرنت و ترموپیل در طول تاریخ نقش مهمی به عهده داشته است.
تسالی در پی حملات فرانک ها، کاتالان ها، ناوارها، صرب ها و آلبانیایی ها در اواخر سده ها وسطا و استقرارشان در آنجا، اهمیت اقتصادی و سوق الجیشی عمده ای یافت تا اینکه عثمانی ها در اواخر سده ۱۴م برای اولین بار در پی شورش ترکمانان آیدین اوغوللری ( بنی آیدین ) ، به فرماندهی اُمور ( عمر ) بیگ در ۱۳۳۴_۱۳۳۶م بر آنجا استیلا یافتند.
استیلای تدریجی عثمانی ها، در پی پیمان هایی مسالمت آمیز، در سه مرحله صورت گرفت: ۱۳۸۶م؛ از حدود ۱۳۹۲م تا ۱۳۹۶م و از حدود ۱۴۱۴م تا ۱۴۲۳م به بعد ۱۴۵۴م تا ۱۴۷۰م.
تسالی منبع پایدار تأمین غله برای ونیز و از سده ۱۵م برای امپراتوری عثمانی بود. تسالی از نظر اداری، در داخل ولایت یا بیگلربیگی روم ایلی که مرکز آن در مناستر بود، قرار داشت که با مرکزیت ترحاله به سنجق تبدیل شد.
پراکندگی جمعیت در این ناحیه باعث شد که فاتحان، بخشی از سکنه آناطولی، به ویژه قونیه را به آنجا بکوچاندند که با اخلاف و فرزندان فاتحان در دره ها سکونت گزیدند و نیروهای مقاومت محلی مسیحی به نواحی کوهستانی المپوس و کیسابوس در شمال، پیندوس در غرب و پلیون در شرق رانده شدند؛ بنابراین، در حالی که تسالی میان مسلمانان و مسیحیانِ مسلمان شده ( سپاهی ها ) و گروه های یهودی به تیمارها و زعامت ها یا به وقف ها یا تأسیسات دینی تقسیم شده بود، حکومت برخی از نواحی ثروتمند را به عنوان املاک سلطنتی برای خود نگه داشته بود. دفترهای آمار مالیات های عثمانی متعلق به سال های ۸۵۸–۸۵۹م و ۹۱۲م دربارهٔ ابتدای چیرگی عثمانی بر تسالی اطلاعات مهمی می دهند.

معنی کلمه تسالی در دانشنامه آزاد فارسی

تِسالی (Thessaly)
(به یونانی تسالیا) ناحیه ای در شرق مرکزی یونان، کنار دریای اژه، با ۱۳,۹۰۴ کیلومتر مربع مساحت و ۷۳۱,۲۰۰ نفر جمعیت (۱۹۹۱). مرکز تولید غلات به شمار می رود. در یونان باستان، دولت مستقلی بود و بعدها بخشی از ایالت رومی مقدونیهشد. از قرن ۱۴ در تصرف ترکان عُثمانی بود و در ۱۸۸۱ ضمیمۀ یونان شد.

جملاتی از کاربرد کلمه تسالی

اتحادیه تسالی (به یونانی: Κοινὸν τοῦν Πετθαλοῦν) یک کوینون (یونانی: Κοινόν) یا کنفدراسیونی متشکل از دولت‌شهرها و قبائل تسالی باستان بود. مقر اصلی اتحادیهٔ تسالی در شهر لاریسا در سرزمین یونان واقع شده‌بود.
رود آچلوس، آتولی را از آکارنانیا در غرب جدا می‌کرد. در شمال با اپیروس و تسالی مرزهایی داشت. در شرق با اوزولیان لوکریس. و در جنوب، ورودی خلیج کورینت، حدود آتولی را مشخص می‌کرد.
اولین تجربه باشگاهی نیلوفر اردلان در رشته فوتسال، در بندرعباس رقم خورد؛ او پس از گذراندن روزهای درخشان در عرصه فوتبال، تصمیم گرفت تا در فوتسال هم فعالیت خود را آغاز کند و در اولین گام با مسئولان تجارت‌خانه بندرعباس به توافق رسید تا رسماً فعالیت فوتسالی‌اش را استارت بزند. حضور شهرزاد مظفر سرمربی نام‌آشنای فوتسال ایران در این تیم و ستارگانی که به دنبال تاریخ‌سازی برای فوتسال زنان ایران در عرصه ملی بودند، باعث شد تا اردلان برای توافق با این تیم هرمزگانی ترغیب شود.
اما آندرونیکوس سوم در روابط خارجی‌اش مجبور شد تا صربستان را در ۱۳۳۴ به‌عنوان اختیاردار مقدونیه به‌رسمیت بشناسد و بخش‌هایی از آناتولی نیز در این میان به اشغال ترکان عثمانی درآمده بود. اما او علی‌رغم این ناکامی‌ها توانست جزایر کیوس، فوکیا و لسبوس را به کمک ناوگان نوسازی‌شده‌اش از جنوایی‌ها بازپس‌گیرد و ایالت‌های یونانی جدایی‌طلب اپیروس و تسالی را نیز بار دیگر تحت کنترل امپراتوری بیزانس درآورد.
پس از شیوع کرونا در ایران و جان باختن الهام شیخی فوتسالیست اهل قم، آسو جواهری از نخستین داورانی بود که نسبت برگزاری مسابقات اعتراض و ابلاغ داوری خود را به دلیل رعایت نکردن و بی‌توجهی به الزامات بهداشتی از طرف فدارسیون و سازمان لیگ پس‌فرستاد، اما فدراسیون با درخواست وی مخالفت کرد. او پس از اعلام خبر جان باختن الهام شیخی در اینستاگرام خود از بی‌تفاوتی مسوولان فدراسیون نسبت به سلامت ورزشکاران نوشت.
آریائوس در اسناد تاریخی ۴۰۱ پ.م. در توصیف گزنفون از وقایع منتهی به نبرد کوناکسا ظاهر می‌شود. گزنفون خاطرنشان می‌کند که او دوست کوروش بود و گفته می‌شد که به جوانان علاقه داشت، به همین دلیل بود که او با منو ژنرال جوان تسالیایی صمیمی بود.
این دانش‌آموز جوان فلسفه [گزنفون]، پس از آنکه فرماندهان یونانی به‌شکلی خائنانه به قتل رسیدند، رهبری این ده هزار سرباز را بر عهده گرفت و ایشان را از قلب سرزمین‌های مرتفع شاهنشاه به یونان بازگرداند و جهان را شگفت‌زده کرد و یونانیان پس از خود را به امری تشویق کرد که یونانیان پیش از او فکرش را هم به مخیل خود راه نمی‌دادند، یعنی هجوم علیه شاه بزرگ، که یاسون تسالی‌ای و آجیسیلائوس اسپارتی آن را امتحان کردند و عاقبت اسکندر مقدونی در انجام آن موفق بود و همه متکی برکرده‌های آن دانش‌آموز جوان بود.
به نظر می‌رسد در دوران جوانی، آندوسیدس در مناسبت‌های مختلف به عنوان سفیر در تسالی، مقدونیه، مولوسیا، تسپروتیا، ایتالیا و سیسیل فرستاده می‌شد. اگرچه او به دلیل عقاید سیاسیش بارها مورد هجمه قرار گرفت، موضع خود را حفظ کرد. در سال ۴۱۵ پیش از میلاد، او درگیر اتهامی شد که علیه آلکیبیادس مطرح کرده بودند؛ به نظر می‌رسد آندوسیس در بی‌احترامی به اسرار و مثله کردن هرم در آستانه اردوکشی آتنی‌ها به سیسیل شریک جرم بود. گمان می‌رود این گامی مقدماتی برای سرنگونی قانون اساسی دموکراتیک بوده باشد.
با نوآوری خشایارشا پلی از کرجی‌ها بر روی داردانل (هلس پونت)، به دست اندازه‌گیران مصری، فنیقی و (لبنانی) ساخته شد که نیروی زمینی ایران توانست از روی آن گذشته و به خاک یونان درآید. یونانی‌ها که در برابر این تندآب سپاه، ستیزه‌جویی را بیهوده یافتند در مقدونیه و تسالی (در کانون یونان) هیچ ایستادگی نشان ندادند و تا آن جا که در خود آتن هم دربارهٔ جنگ دودلی و لغزش در میان بود ولی کسی از آتن به نام تمیستوکل گام پیش نهاده مردم را به جنگ و افزار آرایی آن برانگیخت، سرانجام پشتیبانان جنگ پیروز شدند و شهرهای دیگر یونانی هم که اسپارت و سی شهر دیگر از آن میان بودند، به دشمنی ایران در یک هم‌پیمانی یونانی درآمدند.
دیر کاترین مقدس در شبه‌جزیره سینا، متئورا در تسالی یونان و کوه آتوس در مقدونیهٔ یونان، نیایشگاه یوحنای قدیس در جزیره پاتموس یونان و بخش‌هایی از کلیسای مقبره مقدس در اورشلیم از مهم‌ترین مجموعه‌های متعلق به کلیسای ارتدکس یونان محسوب می‌شوند.