ترکیدن

معنی کلمه ترکیدن در لغت نامه دهخدا

ترکیدن. [ ت َ رَ دَ ] ( مص ) کفیدن. ( حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ). شکاف و ترک وارد آمدن و شکافته شدن. ( ناظم الاطباء ). کفتن. ترک برداشتن. شکاف برداشتن. منشق شدن :
تو گفتی همی آسمان بترکد
ز خورشید خون بر هوا برچکد.فردوسی.بس شگفتی نیست گرچون آبگینه بترکد
هر دلی کز شاه ایران اندر آن بغض است و کین.فرخی.بترکد جسم پلنگ و بفسردخون نهنگ
بشکند چنگ هزبر و بگسلد بال عقاب.عبدالواسع جبلی. || شکافتن شکم و مانند آن از پری و انباشتگی. بترکی [ ب ِ ت ت َ رَ ] نفرین است آنرا که بسیار خورد. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
- ترکیدن دل ؛ کفتن دل. تپیدن شدید دل از ترس یا غصه و رنج.
- ترکیدنی ؛ که قابل ترک برداشتن باشد
- ترکیده ؛ شقاق برداشته ، ترک خورده ، شکافته ، کفته. کفیده چون لب و کاسه و آینه و جز اینها.
- || ترکیده را ترغیده نیز گویند و مخفف آن ترغده آمده... بمعنی درد کردن عضوی است. اصل آن ترغیدن استخوان اعضاء بوده اکنون درد را ترغده گویند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). و رجوع به ترغده شود.
|| آهریمنی زائیدن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || قضاء حاجت. ( یادداشت ایضاً ). قضاء حاجت کسی را، دشنام گونه بیان کردن.

معنی کلمه ترکیدن در فرهنگ معین

(تَ رَ دَ ) (مص ل . ) ۱ - شکافته شدن . ۲ - منفجر شدن .

معنی کلمه ترکیدن در فرهنگ عمید

۱. ترک خوردن، شکافته شدن، درز پیدا کردن.
۲. منفجر شدن.

معنی کلمه ترکیدن در فرهنگ فارسی

تراک خوردن، شکافته شدن، منفجرشدن، تراک خورده
( مصدر ) ( ترکید ترکد خواهد ترکید بترک ترکنده ترکیده ) ۱ - ترک یافتن تراک خوردن شکافته شدن . ۲- منفجرشدن .

معنی کلمه ترکیدن در فرهنگستان زبان و ادب

{blowout} [مهندسی بسپار- تایر] ازهم گسیختگی ناگهانی بدنۀ تایر که به از دست رفتن یکبارۀ فشار هوا و خالی شدن باد آن منجر می شود

معنی کلمه ترکیدن در ویکی واژه

سوراخ شدن یا پاره شدن چیزی مانند توپ و تاول که باعث خروج هوا یا مواد داخل آن می‌شود و معمولا با صدا همراه است.
شکافته شدن.
منفجر شدن.
پکیدن. منفجر شدن

جملاتی از کاربرد کلمه ترکیدن

این توپ از چرم ساخته شده‌بود. پوشش پلی‌اورتان «دورلاست» مدل سال ۱۹۷۴، ضد آب و همچنین محافظ در برابر آسیب‌هایی مانند خراشیدن و ترکیدن بود.
معمولا خاک سنگ طبیعی در اثر تحرک یخچال‌های طبیعی ایجاد می‌شود به اینصورت که یخچال‌ها، صخره‌های جانبی و زیرین خود را ساییده و خورد می‌کند. روش دیگر، در اثر یخ‌زدگی و انجماد است که آب به درون سنگ‌ها نفوذ کرده، یخ می زند و حجیم می‌شود و این عمل باعث ترکیدن صخره‌ها شده و تداوم این روند موجب تولید میزان زیاد خاک سنگ می گردد. سپس جریان‌های آب حاصل از ذوب یخ ، ذرات ریز سنگ را تا مسافت‌های دور جابجا می‌کنند.
آلودگی نفتی یکی از عوامل آلودگی دریا است. آلودگی نفتی می‌تواند از طریق ریختن نفت، ترکیدن لوله‌های نفت و سایر تصادفات صنعتی ایجاد شود. سالانه ۱۴۰۰۰ هزار حادثه نشت نفت رخ می‌دهد که بسیاری از آن‌ها در ابعاد کوچک و قابل جمع‌آوری هستند اما برخی هم فاجعه بار و آسیب زننده هستند.
طبق مقالات ۱۹ ژانویه ۲۰۱۶ در خبرگزاری شین هوا، آژانس مطبوعاتی رسمی جمهوری خلق چین، چین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را ۶٫۹ درصد برای سال ۲۰۱۵ و «حجم معاملات اقتصادی را بیش از ده تریلیون دلار آمریکا» گزارش کرد.روزنامه‌نگار فوربس استدلال می‌کند که «سقوط بازار سهام نشان‌دهنده انفجار اقتصاد فیزیکی چین نیست». چین در حال تغییر از تمرکز بر تولید به صنایع خدماتی است و در حالی که کند شده‌است، هنوز ۵ درصد رشد می‌کند.پس از این آخرین آشفتگی، از ژانویه ۲۰۱۷، شاخص اس‌اس‌ای شانگهای در حدود ۳۰۰۰ واحد؛ ۵۰ درصد کمتر از قبل از ترکیدن حباب؛ ثابت بوده‌است.
در فوریه ۲۰۲۱، برایان بومگارتنر پادکستی به نام تاریخ شفاهی اداره را آغاز کرد که انحصاراً از سرویس اسپاتیفای استفاده می‌کرد و ۱۲ قسمت داشت. او در این پادکست، با دیگر بازیگران، نویسندگان و کسانی که در مجموعه کار کردند مصاحبه کرد و داستان‌هایی از پشت صحنه را به اشتراک گذاشت. موسیقی پس‌زمینه این پادکست، «حباب و ترکیدن» را کرید برتن نواخته‌است.
معمولاً دهان قربانی به زور باز می‌شود، بینی با انبر بسته می‌شود و یک قیف یا نوار پارچه به زور در گلو فرومی‌رود. قربانی باید تمام آب (یا مایعات دیگر مانند ادرار) ریخته شده در قیف را بنوشد تا غرق نشود. معده تا نزدیک ترکیدن پر می‌شود که حین این فرایند، متورم می‌شود و گاهی تا زمانی که قربانی استفراغ می‌کند و شکنجه دوباره شروع می‌شود، ضرب و شتم می‌شود.