ترتیل
معنی کلمه ترتیل در فرهنگ معین
معنی کلمه ترتیل در فرهنگ عمید
۲. [قدیمی] سخن را آراسته و آشکار و بی تکلف کردن.
۳. [قدیمی] هموار و پیدا خواندن.
۴. [قدیمی] خوش آوازی و حسن کلام.
معنی کلمه ترتیل در فرهنگ فارسی
۱- ( مصدر ) نرم خواندن آهسته خواندن سخن را آراسته و بی تکلف ادا کردن . ۲- قر آن را با قرائت صحیح و آهنگ نیک خواندن . ۳- ( اسم ) نرم خوانی آهسته خوانی . ۴- خوش آوازی حسن کلام . جمع :ترتیلات .
معنی کلمه ترتیل در دانشنامه اسلامی
تعبیر فقها در تعریف ترتیل قرائت مختلف است؛ لیکن مراد آنان، شمرده و به آرامی قرائت کردن و آشکار ساختن حروف، حرکات و رعایت وقف است؛ به گونه ای که موجب زیبایی سخن و به هم پیوستگی جمله گردد؛ همچون دندانهای به هم پیوسته ای که کنار هم چیده شده است.
معنای لغوی ترتیل
ترتیل از ریشه رَتْل/ رَتَل، به معنای هماهنگی و انتظام یافتن، حُسن ترتیب و تناسب، واضح و آشکار شدن، آهستگی و درنگ کردن و جز این هاست.دندان های مرتب و با فاصله را ثغرِ مُرتَّل یا رَتِل و رَتَل می گویند.
کاربرد متداول واژه ترتیل
کاربرد متداول این واژه، ترتیل در سخن و کلام است، به معنای حُسن ترکیب و چیدن منظم کلمات، با درنگ و شمرده سخن گفتن و شیوا و آشکار خواندن.
کاربرد واژه ترتیل در قرآن
...
[ویکی شیعه] تَرْتیل از آداب و شیوه ای برای تلاوت قرآن است که بر اساس آن قرآن همراه با تدبر و صوت زیبا تلاوت می شود. قرآن، پیامبر(ص) را به این شیوه سفارش کرده است. ترتیل شیوه ای خاص در قرائت است معمولا مسلمانان از آن برای قرائت و ختم قرآن استفاده می کنند.
ترتیل از «رَتَل»، به معنای «منظم بودن و مرتب بودن» گرفته شده است. ترتیل به معنی پی در پی آوردن آیات از روی نظم و حساب است و بر اثر کاربرد آن در قرآن، نیکو کردن کلام، آرام و شمرده خواندن، به آن افزوده شده است. ترتیل در اصطلاح، به مفهوم خواندن آیات قرآن همراه با نظم، ادای صحیح حروف، تبیین کلمات، دقّت و تأمّل در مفاهیم آیات و اندیشه در نتایج آنها است.
ترتیل، ۴ بار در قرآن کریم به کار رفته و به دو معنا دلالت دارد:
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از دائرة المعارف قرآن کریم است
کلید واژه: ترتیل، تلاوت ، قرائت، قرآن کریم
«ترتیل» از ریشه «رـ ت ـ ل» به معنای منظم و مرتب بودن است و به هر چیز نیکویی که با نظم و ترتیبی خاصّ چیده شده باشد «رَتِل» گویند.
ترتیل در کلام، ترکیب نیکوی کلمات و چینش زیبای آن است و ترتیل در گفتار آن است که سخن را روان و آراسته و بدون تکلف و شتاب ادا کنند، به طوری که حروف و کلمات در آن واضح و آشکار گردد. این تعبیر اصطلاحی قرآنی در آداب تلاوت قرآن است.
از این ماده 4 بار و در دو آیه از قرآن کریم آمده است که دو بار به صورت فعلی و دو بار به صورت مصدری دیده می شود؛ در یک آیه فعل ماضی «رَتَّلَ» به ضمیر متکلم مع الغیر (نا = ما) نسبت داده شده است که مفسران مراد از «نا» را خداوند و فرشتگان دانسته اند: «ورَتَّلناهُ تَرتیلا» (سوره فرقان/25،32) و در آیه دیگر فعل امر حاضر آمده که با توجه به سیاق آیات، خطاب آیه در وهله نخست به پیامبر اعظم است: «ورَتِّلِ القُرءانَ تَرتیلا».(سوره مزمل/73،4)
بیشتر مفسران ترتیل در آیه نخست را به معنای نزول تدریجی و پی در پی قرآن می دانند که با وجود تدریجی بودن نزول آن، آیات و سوره هایش، هماهنگ و دارای یک هدف اند؛ آن گاه این تناسب و هماهنگی میان آیه ها و سوره ها را به طوری که هیچ گونه تفاوت و ناهماهنگی در آن مشاهده نمی گردد، یکی از ادله اعجاز قرآن شمرده اند که در آیه 82 سوره نساء/4 به آن اشاره شده است: «اَفَلا یَتَدَبَّرونَ القُرءانَ و لَو کانَ مِن عِندِ غَیرِاللّهِ لَوَجَدوا فیهِ اختِلفا کَثیرا» (آیا در قرآن نمی اندیشند؟ اگر از سوی غیرخدا بود قطعاً اختلاف فراوانی در آن می یافتند).
البته برخی مفسران ترتیل در این آیه را به معنای فرمان به ترتیل در قرائت قرآن دانسته اند و بعضی آن را به معنای تبیین و تفسیر می دانند.
در آیه دوم خداوند به پیامبر صلی الله علیه وآله و مؤمنان فرمان می دهد قرآن را با ترتیل بخوانند. گروهی آیه 106 سوره اسرا/17: «وقُرءانـًا فَرَقنهُ لِتَقرَاَهُ عَلَی النّاسِ عَلی مُکث»(و قرآن را جدا جدا (آیه آیه و سوره سوره) فرستادیم تا آن را بر مردم با درنگ بخوانی) را نیز به تلاوت با ترتیل تفسیر کرده اند.
[ویکی فقه] ترتیل (قرآن). ترتیل، واژه ای قرآنی به معنای شیوه خاص قرائت قرآن می باشد. رعایت ترتیل در قرائت و ذکرهای نماز مستحب است.
ترتیل از رتل به معنای حسن هماهنگی و به هم پیوستگی گرفته شده.
تعریف اصطلاحی ترتیل
در اصطلاح قرآن، رعایت آداب تلاوت است که کلمات قرآن با تانی، تامل، صحیح و آسان ادا شود.
تعریف روایی ترتیل
در روایتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در معنای ترتیل چنین آمده است: حروف و کلمات آن را کاملا روشن ادا کن؛ نه همچون خرمای خشکیده (یا ذرات شن) آن را پراکنده و نه همچون شعر آن را با سرعت و پشت سر هم بخوان. به هنگام برخورد با شگفتی های قرآن توقف کنید؛ بیندیشید، چنان که به معنای نزول تدریجی منظم، زیبا، مرتبط و متناسب با موارد خاص نیز آمده است.
ترتیل در علم تجوید
...
معنی کلمه ترتیل در ویکی واژه
قرآن را با قرائت درست و آهنگ نیک تلاوت کردن.
جملاتی از کاربرد کلمه ترتیل
6 – به هنگام قرائت تفکر و تدبر در آیات الهی بشود که همان ترتیل قرآن است.
این سرود به انگلیسی، عربی، اردو، هندی، ترکی آذربایجانی و لری ترجمه شده است. چند نسخه عربی این سرود ساخته شده، از جمله سلام یا مهدی که توسط مؤسسه تلاوت و ترتیل امام حسین در کویت به خوانندگی محمد غلوم ساخته شده است. و نسخه لبنانی با عنوان امام زمانی توسط انجمن پیشاهنگی امام مهدی در لبنان ساخته شده است.
دور باش از تهتک و تعجیل کام گیر از تأمل و ترتیل
وَ قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا و هم کفّار قریش و قیل هم الیهود قالوا: لَوْ لا نُزِّلَ هلّا نزّل «عَلَیْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً» دفعة واحدة کالتوریة علی موسی و الانجیل علی عیسی و الزبور علی داود فقال تعالی: کَذلِکَ ای کذلک فعلت لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَکَ ای انزلناه مفرّقا لنقوّی به قلبک ای نشجّع به قلبک فی اذی قومک بما نقصّ علیک من تحمّل الانبیاء و هم یکتبون و یقرءون. و انزل القرآن علی محمد و هو نبیّ امیّ لا یکتب و لا یقرأ. و قیل فرّق لانّ فی القرآن ناسخاو منسوخا، و ذلک لا یجتمعان لانّ احدهما یوجب العمل بشیء و الآخر یوجب ترک العمل به، و لانّ فی القرآن اجوبة للسّائلین و الجواب لا یتقدّم السّؤال. قال بعض المفسّرین کذلک متّصل بما قبله من قول المشرکین و هو الوقف علی تقدیر جملة واحدة. کذلک ای کسایر کتب اللَّه ثمّ تبتدی «لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَکَ»، ای انزلناه متفرّقا به فؤادک وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِیلًا. قال ابن عباس بیّنّاه بیانا بعضه فی اثر بعض. و التّرتیل التّبیین فی ترسّل و تثبّت، و قیل رتّلناه ترتیلا، جعلنا بین انزاله فرجا شیئا بعد شیء زمانا لیس بالکثیر، من قولهم، ثغر رتل، اذا کان بینها فرجة و رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا علی هذا القول معناه لا تعجل فی قراءته بل تثبّت فیها.
غزلی چند، کش اگر ببینند؛ حسن ترتیب و صنعت ترتیل
مراد از نزول قرآن تحصیل سیرت خوب است نه ترتیل سورت مکتوب.
قوله: وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا یا محمد بشب قرآن بترتیب و ترتیل خوان و در نماز بشب قراءت بلند خوان تا دوستان ما در میادین قدس بالحان انس در لذّت سماع کلام ما و در راحت پیغام ما جانهای خویش میپرورند و اسرار خویش معطّر و مروّح میگردانند. یا محمد با دوستان ما بگوی: چون خواهید که با ما راز کنید روی بقبله شرع آرید و قدم و در حضرت نماز نهید. المصلّی یناجی ربّه. نماز راز گفتن است و در امید کوفتن، نماز سبب نجاتست و با دوست مناجات، نماز نهایت مجاهدت است و بدایت مشاهدت. نماز خویشتن را از دست نفس ربودن است، و جهد بندگی نمودن و دوست را ستودن. بنماز دوست از دشمن پیدا گردد و آشنا از بیگانه جدا شود بین الکفر و العبد ترک الصّلاة. مثل مؤمن که نماز کند چون درخت گل است، معرفت در وی چون بوی و نماز بر وی چون گل هر کسی تواند که گل از درخت باز کند و برگش برکند اما نتواند که بویش کم کند و نسیمش ببرد. همچنین شیطان تواند که در نماز ظاهر وسوسه کند تا چیزی از وی برباید، امّا نتواند که معرفت از باطن ببرد.
یکی بتهلیل اندر شود مؤذن یکی به ترتیل اندر همی شود مقری
فی الحسن مندوحة عن کل تعلیل و عن تکلیف ترتیب و ترتیل
نماز به معنی ذکر و انقیاد باشد از روی لغت و اندر جریان عبارات فقها را عبارتی مخصوص است بر این احکام که معتاد است و آن از حق تعالی فرمان است که: پنج نماز اندر پنج وقت بگزارید و قبل دخول آن مر آن را شرایط است: یکی از آن طهارت به ظاهر از نجاست و به باطن از شهوت و دیگر طهارت جامه به ظاهر از نجس و به باطن آن که ازوجه حلال باشد، سدیگر طهارتِ جای به ظاهر از حوادث و آفت و به باطن از فساد و معصیت، چهارم استقبال قبله قبلهٔ ظاهر کعبه و آنِ باطن عرش و از آنِ سرّ مشاهدت پنجم قیام ظاهر اندر حال قدرت و قیام باطن اندر روضهٔ قربت به شرط دخول وقت آن به ظاهر شریعت و دوام وقت اندر درجهٔ حقیقت و ششم خلوص نیت به اقبالِ حضرت، هفتم تکبیری اندر مقام هیبت و قیامی اندر محل وصلت و قرائتی به ترتیل و عظمت و رکوعی به خشوع و سجودی به تذلل و تشهدی به اجتماع و سلامی به فنای صفت؛ کما کان النبی علیه السّلام خیراً عنه: «کانَ النّبیّ صلّی اللّه علیه یُصَلّی وَفی جَوْفِه اَزیزٌ کأزیزِ المِرْجَلِ. چون پیغمبر علیه السّلام نماز کردی اندر دلش جوشی بودی چون جوش دیگر رویین که اندر زیر آن آتش افروخته باشد.»
پس چون پیر واعظ بدین ترتیب و ترتیل این مسائل را جواب گفت و آنچه گفت بااتفاق صواب گفت، از چپ و راست نعره احسنت برخاست و از خلق جوش و خروش برآمد
دیده از ترتیل و تدبیر زبان و دل اثر مو به مویت را خشوع قلب قرا ساخته