بشقابی

بشقابی

معنی کلمه بشقابی در لغت نامه دهخدا

بشقابی. [ب ُ ] ( اِ ) قسمی خربزه کوتاه قد. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه بشقابی در فرهنگ فارسی

قسمی خربزه کوتاه قد

معنی کلمه بشقابی در دانشنامه عمومی

بشقابی (سرده). بشقابی ، قاشقک، سپرک، کاسه دار، قصیده ( نام علمی: Scutellaria ) نام یک سرده از تیره نعناعیان است. این سرده در ایران ۲۰ گونه گیاه علفی چند ساله دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه بشقابی

هزینه‎ی پایین تهیه‎ی یک هات پلیت (اغلب اوقات اندکی بیشتر از 20 دلار برای یک اجاق 1000 واتی) امکان استفاده از هات پلیت را در این دنیای در حال پیشرفت به افرادی که هزینه‎های اقتصادی برای آن‎ها مهم است یا بودجه‎ی کمی در اختیار دارند می‎دهد، بنابراین تا حدودی می‎توان اجاق بشقابی (هات پلیت) را به عنوان یک فناوری شایسته در نظر داشت.
در مخابرات و مهندسی رادار، آنتن ترازبندی محور حداکثر بهره (حداکثر توان تابشی) یک آنتن جهت‌دار است. برای اکثر آنتن‌ها، ترازبندی محور تقارن آنتن است. به عنوان مثال، برای آنتن‌های بشقابی محوری، آنتن ترازبندی محور تقارن بشقاب پربولیکی است و الگوی تابش آنتن (گلبرگ اصلی) در مورد محور ترازبندی متقارن است. بیشتر محورهای آنتن ترازبندی با شکل آنها ثابت شده و قابل تغییر نیستند. با این وجود آنتن‌های آرایه فازی می‌توانند پرتو را به صورت الکترونیکی هدایت کنند و با تغییر فاز نسبی امواج رادیویی ساطع شده توسط عناصر مختلف آنتن، زاویه ترازبندی را تغییر دهند، و حتی پرتوها را در جهت‌های مختلف (چند ترازبندی) تابش کنند.
دمای عملکردی معمولی آن‎ها از 100 تا 750 درجه‎ی سانتیگراد متغیر است و اغلب اوقات به منبع برق 120 تا 480 ولت نیازمند هستند. اکثر اجاق بشقابی‎های صنعتی قادر به تحمل وزنی بیش از 60 کیلوگرم هستند.
اصطلاح ترازبندی از آنتن‌های پربهره مانند بشقابی پربولیک، که پرتوهای باریک و مدادی شکل تولید می‌کنند، تهیه شده‌است که هدف قرار دادن دقیق آنتن گیرنده دور دشوار است. این‌ها معمولاً برای کمک به هدف‌گیری، مجهز به ترازبندی‌های نوری هستند.
در بین انواع هات پلیت‎ها می‎تواند به “هات پلیت‌های نگهدارنده” اشاره کرد که از جنس سفالین است و به مدت نیم ساعت پس از تنها یک دقیقه قبل از حرارت دادن در یک مایکروویو 1200 واتی، گرم باقی می‎ماند ولی امکان این وجود دارد با استفاده از دست با امنیت کامل و توسط گرفتن لبه‎ها (لبه‎های این اجاق بشقابی گرم نمی‎شود) آن را کنترل و جابجا کرد.
به هنگام استفاده از هات پلیت همواره باید احتیاط لازم را داشت و اطمینان داشت که بین هات پلیت و مواد قابل احتراق بالای آن یک صافی واقع شده‌است. علاوه بر این، یک اجاق بشقابی را نبایستی در محلی قرار داد که در آن‎جا کودکان و افرادی که با کارکرد آن آشنا نیستند بتوانند گرمای دستگاه را کنترل کنند.