براده

براده

معنی کلمه براده در لغت نامه دهخدا

( برادة ) برادة. [ ب َرْ را دَ ] ( ع اِ ) کوزه آویز. ( مهذب الاسماء ).کوزه آویز جهت سرد شدن آب. آوندی است که آب را سردکند. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ). || کوزه سرتنگ که در آن آب را سرد کنند. || جای آب خوردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
براده. [ ب ُ دَ/ دِ ] ( ع اِ ) سونش. ( منتهی الارب ). سونش آهن و فولاد. ساوآهن. ( مهذب الاسماء ) ( السامی ). سوده آهن. ریزه ٔآهن و مانند آن که در وقت سوهان کردن بیفتد. ریزه که از دهن سوهان ریزد. ( زمخشری ) ( از اقرب الموارد ).
- برادةالحدید ؛ سوده ٔآهن. ( فهرست مخزن الادویه ).
|| سوده سنگ : درآن نزدیکی [ نزدیکی اصطخر فارس ] بر آن شکل سنگ نیست و براده آن امساک خون می کند... ( نزهةالقلوب حمداﷲمستوفی ج 3 ص 121 ).

معنی کلمه براده در فرهنگ معین

(بُ دِ ) [ ع . برادة ] ( اِ. ) خرده ریز از چوب یا فلز که به هنگام تراشیدن یا بریدن بر جای می ماند، سوده .

معنی کلمه براده در فرهنگ عمید

ریزه های فلز که هنگام کوبیدن یا سوهان زدن آن می ریزد، سونش، ساوآهن.

معنی کلمه براده در فرهنگ فارسی

ریزه های آهن که از سردن شدن و کوبیدن یا، سوهان زدن آن میریزد
( اسم ) خرده ریز فلزی که از دم چکش یا در نتیج. سوهان زدن از فلز جدا شود سونش سوده ساو آهن . یا براد. آهن. خرده های ریز آهن که هنگام چکش زدن و کوبیدن آهن گرم یا موقع سوهان زدن از آن جدا میشود .
کوزه آویز کوزه آویز جهت سرد شدن آب .

معنی کلمه براده در دانشنامه عمومی

بُراده یا براده آهن به ریزهٔ آهن و مانند آن می گویند که در وقت سوهان کردن یا مته کردن بیفتد. به براده در فارسی، سونِش و سودهٔ آهن هم گفته شده است. سونش واژه ای از اصلِ فارسی است و براده از اصل عربی است.
قطعات براده اگر بسیار ریز باشد و حالت پودری به خود بگیرد به آن خاکه می گویند. در صورتی که خاکه ها نه از فلز که از چوب گرفته شود به آن خاک اره گفته می شود. قطعات براده ها اگر بزرگ باشد در زمره قُراضه آهن قرار می گیرد.
براده ها می توانند بسیار تیز باشند و باعث بریدن دست و دیگر نقاط بدن شوند. بدین خاطر در کارگاه های ماشین کاری براده ها را با فشار هوا و دستگاه های پمپ هوا از اطراف دستگاه ها دور می کنند.
در صنایع بیشترین کاربرد براده های فلزی ضایعاتی جهت استفاده در کوره های ذوب آهن است. از براده آهن برای حذف آرسنات و آرسنیت از آب آشامیدنی نیز استفاده شده است.
کمبود آهن در خاک گیاهان می تواند به رشد گیاه زیان بزند. در بین مردم این باور وجود دارد که با به کار بردن براده آهن در خاک، این کمبود رفع می شود در حالی که این گونه از آهن برای گیاه قابل جذب نیست و نمی تواند روش مناسبی برای رفع این کمبود باشد. برای برطرف کردن این مشکل، می توان از کودهای کلات آهن یا سولفات آهن استفاده کرد که در بازار به وفور یافت می شود.

معنی کلمه براده در ویکی واژه

مشتق از فعل بریدن.
خرده ریز از چوب یا فلز که به هنگام تراشیدن یا بریدن بر جای می‌ماند؛ سوده.

جملاتی از کاربرد کلمه براده

بنابراین به ابزارهای احتیاج دارد که بتوانند به راحتی براده را جدا کنند، براده به آن‌ها نچسبند و بتواند عمر کافی را داشته باشد. طبیعتاً هر چقدر هم سرعت ماشین‌کاری بالاتر رود، باید از ابزارهای با کیفیت‌های بالاتر استفاده کرده تا بتواند تحمل آن شرایط را داشته باشد.
پس بر وفق این احوال از نوازل این اهوال بگریختم و راحله طلب برادهم شب درآویختم، بساط هامون نوشتم و از آب جیحون گذشتم با دلی نژند روی بخجند نهادم و این ندا در یاران در دادم:
چو جمشید برادهم باد فارس چو خورشید بر ابلق چرخ راکب
مسائل ارتعاشات عموماً موجب تولید نویز، کاهش کیفیت سطح و شکست ابزار می‌شود. منابع اصلی این ارتعاشات را می‌توان به دو دستهٔ ارتعاشات اجباری و ارتعاشات خود القا تقسیم نمود. ارتعاشات اجباری عموماً به واسطهٔ وقفه‌های موجود در فرایند ماشین‌کاری یا به واسطهٔ ارتعاشات صورت گرفته در خارج از دستگاه (که به دستگاه انتقال می‌یابند) تولید می‌شوند. ارتعاشات خود القا بر اساس این اصل که ضخامت اصلی قطعه‌کار به موقعیت نسبی ابزار و قطعه‌کار در طول پاس پیشین براده‌برداری وابسته هستند، تولید می‌شوند. بر همین اساس، افزایش این ارتعاشات می‌تواند موجب آسیب جدی بر سطح در حال ماشین‌کاری شدن شود و کیفیت این سطح را با کاهش جدی روبرو کند.
ابزارهای الماس، به هنگام براده‌برداری از فولادهای نرم و کم‌کربن، به سرعت سائیده می‌شوند؛ درصورتی که سرعت سایش آن‌ها در ماشین کاری فولادهای آلیاژی پرکربن کمتر است و گاهی اوقات در ماشین‌کاری چدن (با درصد کربن بالا) طول عمر زیادی از خود نشان می‌دهند، ولی با این وجود به‌طور کلی ماشین‌کاری آلیاژهای آهنی و چدن توسط ابزارهای الماس توصیه نمی‌شوند.
این آلیاژها که مرکب از ۲ الی ۴ درصد کربن، ۱۴ تا ۲۰ درصد تنگستن، ۲۵ الی ۳۴ درصد کروم و مابقی کبالت هستند. به دلیل برخورداری از سختی زیاد و حفظ آن در درجه حرارت‌های بالا و مقاومت بالا نسبت به سایش و خوردگی، ضریب اصطکاک پایین در تماس با فولاد، به عنوان یکی از مواد مناسب برای ساخت ابزارهای براده‌برداری مطرح بوده‌اند.
کند رد یک دم آن گو گرد احمر براده آهن نفس تو را زر
آلومینیوم به‌طور کلی یک فلز خوش‌تراش است. در مقایسه با فلزات دیگر ماشین‌کاری مناسب و خوبی دارد. مصرف انرژی کمی دارد، براده‌ها به راحتی جدا می‌شود، کیفیت سطحی خوبی می‌توانیم ایجاد کنیم و عمر ابزار در مقایسه با فلزات دیگر در اکثر موارد بالاست و به نیروهای زیادی احتیاج نداریم و می‌توانیم با نرخ بالایی تولید کنیم.
سرامیک‌ها درسرعت‌های برش سه الی چهار برابر ابزارهای کاربایدی هستند. صافی سطح حاصل از ماشین‌کاری با این ابزارها بسیار خوب است و استفاده از سیال خنک‌کننده در براده برداری این ابزارها ضروری نیست.
مدت زمان تست می‌تواند از چند ساعت (مثلاً ۸ تا ۲۴ ساعت برای فولاد فسفاته) تا بیش از یک ماه (مثلاً ۲۷۰ ساعت برای پوشش روی- نیکل و ۱۰۰۰ ساعت برای پوشش معینی از براده‌های روی) متغیر باشد.
جنس ماده ای که برای ابزار برشی انتخاب می‌شود همواره باید سخت‌تر و مستحکم تر از جنس ماده ای باشد که تحت ماشین کاری قرار می‌گیرد، همچنین این ابزار باید مقاومت حرارتی قابل قبولی نیز داشته باشند تا به هنگام ماشین کاری و ایجاد حرارت سریعاً فرسوده نشوند. برای اینکه بتوان مواد از جنس‌های مختلف را دقیق و ساده تراشید، لازم است که از ابزارهای برشی مناسبی استفاده کرد تا در عملیات ماشین‌کاری با انتخاب درست جنس قطعة کار و جنس ابزارهای براده‌برداری، عمر مفید ابزار برشی خود را افزایش دهیم و کیفیت قطعه کار خود را بالا ببریم.
اگر چنانک برادهم سوار گشت حسودت تفاوتی نکند زانکه اوست در خور ادهم
برخی از معتقدان تئوری توطئه پس‌دمه، ابرهای پر از کریستال‌ها و براده‌های فلزی را ساخته‌اند که و در تلاش برای پاک‌سازی آن از شیمی‌تریل‌ها هستند.
نکته مهم دیگر اینکه وقتی دقت‌های ابعادی بالایی مد نظر باشد علاوه بر اینکه خوب باید براده‌ها را دور کند و از چسبیدن آن به ابزار جلوگیری کند، کار مهم دیگری در این شرایط انجام داده که اجازه نمی‌دهد قطعاً خیلی داغ شود. قطعه داغ برای آلومینیوم خیلی خطرناک است چرا که داغ شدن همراه انبساط زیاد و از بین رفتن دقت‌های خاص ابعادی می‌شود بنابراین باید به میزان زیادی روانکار استفاده کرده تا خوب قطعه را سرد نگه دارد. به همین دلیل باید روان‌کاری استفاده شود تا آلیاژ به آن حساس نباشد، خوردگی درونش ایجاد نشود. بعضی از آلیاژها مثل ۲۰۰۸ حساس‌ترند. و حال نکات دیگری باید در نظر گرفته شود: اینکه برای محیط زیست مشکلی نداشته باشد، در آن قارچ هم رشد نکند.