بالیه
معنی کلمه بالیه در لغت نامه دهخدا

بالیه

معنی کلمه بالیه در لغت نامه دهخدا

( بالیة ) بالیة. [ ل ِ ی َ ] ( ع ص ) تأنیث بالی ، کهنه. قدیم. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). پوسیده. ج ، بالیات.
- ثیاب بالیة ؛ لباس های کهنه و ژنده.
- عظام بالیة ؛ استخوانهای کهنه. ( یادداشت مؤلف ) :
عظام بالیه کی رتبت عظام دهد؟ملک الشعراء بهار.و رجوع به بالی شود.
بالیه. ( اِخ ) ناحیه ای در سنجاق قره سی از ولایت خداوندگار ( عثمانی ) که قریب 850 پارچه ده در بردارد. محصول عمده آن حبوبات و پنبه و میوه و خشخاش است. دام داری نیز رواج دارد. آب معدنی گوگردی معروفی در آنجا هست. ( از قاموس الاعلام ترکی ج 2 ص 1220 ).
بالیه. ( اِخ ) نام قصبه کوچکی مرکز ناحیه ملحق به قضای بالیکسری در سنجاق قره سی از ولایت خداوندگار ( عثمانی ) که در 45 هزارگزی شمال غربی بالیکسری واقع است. ( از قاموس الاعلام ترکی ج 2 ص 1220 ).

معنی کلمه بالیه در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . ] (ص . ) کهنه .

معنی کلمه بالیه در دانشنامه عمومی

بالیه ( به آلمانی: Balje ) یک شهر در آلمان است که در Nordkehdingen واقع شده است. بالیه ۱٬۱۰۸ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه بالیه در فرهنگ معین

معنی کلمه بالیه در ویکی واژه

کهنه.

جملاتی از کاربرد کلمه بالیه

نگویمت که به ستخوان خاک‌خورده بناز عظام بالیه کی رتبت عصام دهد
و اگر بضمتین خوانی بر قراءة باقی، معنی آنست که ترا نخواهند پرسید فردا از ناگرویدگان که ایشان را از بهر آتش آفریده‌اند، و سبب آن بود که رسول خدا گفت: لو انزل اللَّه بأسه بالیهود لآمنوا
حزین ازگوشهٔ بیت الحزن بیرون منه پا را تو با این بسته بالیها، چه طرف از بوستان بندی؟
دع اقاصیص القرون الخالیه او حکایات العظام البالیه
و سلام تمام کند چنانک گوید سلام علیکم و جواب تمامتر دهد گوید «و علیک السلام و رحمة اللَّه و برکاته» مگر جواب سلام اهل کتاب که گوید علیکم و برین نیفزاید. و یکی بر مصطفی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم سلام کرد و گفت علیک السلام یا رسول اللَّه رسول خدا گفت چنین مگوی که این تحیت مردگان است. و چون سلام کند بدست و انگشتان اشارت نکند که مصطفی ع گفت «لیس منّا من تشبّه بغیرنا، لا تشبّهوا بالیهود و لا بالنصاری، فان تسلیم الیهود الاشارة بالاصابع و تسلیم النّصاری الاشارة بالاکفّ»
نه در چمن ربیعی رایحه طبیعی بود و نه در گل بهاری بوی نافه تتاری، سباع در آن رباع خانه کرده ووحوش در آن بقاع آشیانه ساخته، قصور عالیه آن چون قبور بالیه شده و مرابع پرنگار آن مواضع اعتبار گشته
و هذا قول عکرمة. و قال الحسن و قتادة: الحق کلّ امرئ بشیعته الیهودیّ بالیهود، و النّصرانیّ بالنّصاری. و قال عطاء و مقاتل: «زُوِّجَتْ» نفوس المؤمنین بازواجها من الحور العین و قرنت نفوس الکافرین بقرنائها من الشّیاطین. و قال عکرمة: «زُوِّجَتْ» النّفوس بالارواح فتردّ الارواح الی الاجساد. و قیل: «زُوِّجَتْ» النّفوس باعمالها. و قیل: هو من قوله:«وَ کُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَةً».
همچنین می توان به منطقه اقبالیه ، اورس 2500ساله ، زیارتگاه عارف نامی پیر عبدالله داستانی همنشین شیخ ابوالحسن خرقانی و مسجد سرخان که از قدیمی ترین ابنیه و مساجد منطقه است و مناطق بسیار دیگر اشاره کرد.
فقال النّبی (ص): «و الّذی نفس محمد بیده لا یقولها احد منهم فیقوم من مقامه حتّی یغصّ بریقه فتخرج نفسه فأبوا ان یقولوها و علموا انّهم ان قالوا ماتوا، فقال اللَّه تعالی: وَ لا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ من الذّنوب و المعاصی وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ ای بالیهود انّهم کذبة فی زعمهم نحن أَوْلِیاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ و فی ذلک دلالة علی صدق الرّسول و صحّة القرآن لانّه اخبر انّهم لا یتمنّون الموت فکان کما اخبر.