بالچه
معنی کلمه بالچه در لغت نامه دهخدا

بالچه

معنی کلمه بالچه در لغت نامه دهخدا

بالچه. [ چ َ / چ ِ ] ( اِ مصغر ) مرکب از بال و چه ، علامت تصغیر. بال کوچک ، و در مثال زیرین از ذخیره خوارزمشاهی نیز ظاهراً بهمین معنی است : و بالهای مرغان و بالچه و گردن همه جانوران که مأوی شان اندر کوه و صحرا باشد... زهومت و فضول او کمتر باشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). و رجوع به بال شود.

معنی کلمه بالچه در فرهنگ فارسی

بال کوچک است

معنی کلمه بالچه در فرهنگستان زبان و ادب

{flap} [حمل ونقل هوایی] سطوح متحرکی روی لبه های بال هواپیما که حرکت آنها موجب افزایش یا کاهش نیروی بَرآر یا نیروی پَسار می شود

معنی کلمه بالچه در دانشنامه عمومی

بالچه ( به انگلیسی: Alula ) یا شست بال یا هرزبال ( bastard wing ) برآمدگی کوچکی در لبه جلویی بال پرندگان نوین و چند دایناسور غیرپرنده است. این کلمه لاتین است و به معنای «بالچه» است. صغیر ala به معنای بال است. شست بال اولین بند انگشتی است که آزادانه در حال حرکت است، «شست» پرنده، و معمولاً دارای سه تا پنج پر پرواز کوچک است که تعداد دقیق آنها بسته به گونه دارد. همچنین پوش پرهای جزئی روی پرهای پرواز وجود دارد. این پرهای بالچه مانند پرهای پروازی بزرگ تری که در لبه عقبی بال یافت می شوند نامتقارن هستند و محور به لبه جلویی نزدیک تر است.
در بیشتر موقعیت ها، بالچه در برابر بال قرار می گیرد. با این حال، می توان آن را دستکاری کرد. پرنده هنگام پرواز با سرعت کم یا فرود، بالچه خود را کمی به سمت بالا و جلو حرکت می دهد که شکاف کوچکی روی لبه جلویی بال ایجاد می کند. این کار مانند لت های روی بال هواپیما عمل می کند و به بال اجازه می دهد تا زاویه حمله بالاتر از حد معمول را به دست آورد - و در نتیجه بلند شود - بدون اینکه سبب توقف شود. نوک بالچه گرداب کوچکی را تشکیل می دهد که شبیه به یک مولد گردباد عمل می کند و جریان هوا را روی بال مجبور می کند تا بهتر به آن متصل شود. در طول کشش بال به سمت پایین به سوی زمین، بالچه از بال جدا شده و آشکارا دیده می شود.
در شاهین ها، بالچه برجسته تر است و زمانی که بال در یک شیرجه یا خمیده قرار می گیرد، درجه ای از کنترل را فراهم می کند. بالچه ها به ویژه در شاهین های بحری قابل توجه هستند. [ نیازمند منبع]
وجود بالچه در چندین خویشاوند باستانی منقرض شده ازپرندگان امروزی از جمله Eoalulavis hoyasi ( ناهمسان مرغان از میانهٔ کرتاسه، 115 mya ) و Protopteryx fengningensis قبلی تأیید شده است. از آنجایی که این گونه ها با پرندگان امروزی ارتباط نزدیکی ندارند، یا بالچه دو بار تکامل یافته است یا بیش از ۱۳۰ میلیون سال پیش این کار را انجام داده است.

جملاتی از کاربرد کلمه بالچه

پس از آن، کلودن سه فصل همراه با مصدومیت داشت و هیچ پیروزی به دست نیاورد. او وادار شد به دلیل شکستگی دنبالچه از تور دو فرانس ۲۰۰۳ انصراف دهد. فصل ۲۰۰۴ تولد دوباره‌ای برای کلودن بود که توانست برندهٔ مسابقات قهرمانی جاده آلمان شود. در تور دو فرانس که هفتهٔ بعد از مسابقه آغاز شد، کلودن خادم اولریش بود و با وجود به دست نیاوردن پیروزی مرحله‌ای، بالاتر از ایوان باسو، بر سکوی دوم تور ایستاد. در حالی که اولریش چهارم شد. ادعا می‌شد که در فصل بعد به تیم دیگری خواهد پیوست تا رهبر تیم باشد؛ ولی کلودن در تیم تی-موبایل در کنار اولریش ماند.
تسلیحات آپاچی شامل یک توپ ۳۰ میلی‌متری (۱٫۲ اینچی) ام۲۰۳ که بین دو چرخ فرود اصلی در زیر بدنه جلویی هلیکوپتر نصب شده‌است به همراه معمولاً ترکیبی از موشک‌های ضد زره ای‌جی‌ام-۱۱۴ هلفایر و غلاف راکت‌های هیدرا ۷۰ است که روی ۴ غلاف تسلیحات زیر بالچه‌های این بالگرد نصب می‌شوند. ای‌اچ-۶۴ دارای چندین سیستم پروازی پشتیبان برای بالا بردن احتمال دوام در نبرد می‌باشد و افزایش احتمال زنده ماندن خدمه در سقوط اولویت بالایی دارد.
با دم تنه را بلند کنید و دستها را بالا بکشید تا به زمین عمود شوند. دنبالچه را داخل بکشید. سر را کمی عقب برده و بالا را نگاه کنید.