انحراف جنسی

معنی کلمه انحراف جنسی در فرهنگستان زبان و ادب

{sexual perversion, sex perversion} [روان شناسی] هرنوع رفتار جنسی که در یک جامعه یا فرهنگ نابهنجار تلقی شود

معنی کلمه انحراف جنسی در ویکی واژه

هرنوع رفتار جنسی که در یک جامعه یا فرهنگ نابهنجار تلقی شود.

جملاتی از کاربرد کلمه انحراف جنسی

تندیس‌دوستی اصطلاحی است که در قرن بیستم، برای پزشکی سازی تحریک ناشی از تندیس‌ها ایجاد شد و به‌طور گسترده در پزشکی قانونی اواخر قرن هجدهم و نوزدهم به کار رفت. موارد واقعی تاریخی از این انحراف جنسی اندک است. کرفت-ایبینگ در سال ۱۸۷۷ مورد عشق یک باغبان به تندیسی از ونوس میلو را یافت و وی را در حال تلاش برای آمیزش جنسی با آن مشاهده کرد.
در این بازه‌ی زمانی، رفتارهای دیگرآزارانه‌ی جنسی باید تکرار شونده باشند. تنها با یک یا دوبار رفتار غیرطبیعی نمی‌توان گفت که فرد مبتلا به سادیسم جنسی است. تشخیص این انحراف جنسی می‌تواند همراه با تائید فرد بیمار و یا انکار او همراه باشد. اگر شخص تمایلات سادیستی خود را انکار کند و یا آنها را طبیعی در نظر بگیرد، تأثیری بر روی تشخیص روانشناس یا روانپزشک نمی‌گذارد.
کسی که به سادیسم جنسی مبتلا باشد، معمولا در بخش‌های دیگر زندگی هم آزارگر است. از طرفی، بیشتر افرادی که این انحراف جنسی را دارند، دچار افسردگی هم هستند. اگر دیگرآزاری جنسی درمان نشود، بدتر خواهد شد و شدت بیشتری پیدا خواهد کرد و می‌تواند باعث تشدید افسردگی یا دیگر اختلالات روانی شود. البته این رابطه دوطرفه است یعنی هر اختلال در صورت عدم درمان دیگری را تشدید می‌کنند.
یکی دیگر از مسائل مورد بحث، حیوان خواهی است که یک انحراف جنسی تلقی می‌شود و گرایش‌ها و اعمال جنسی بین انسان و موجودات غیرانسانی را شامل می‌شود. رابطه جنسی انسان با موجودات غیرانسانی در برخی از حوزه‌های قضایی غیرقانونی نیست، اما در برخی نقاط طبق قوانین سوء استفاده از حیوانات یا قوانینی که با جرایم علیه طبیعت مرتبط است جرم تلقی می‌شود.
نحوه نمایش زنان در سینمایش باعث شد که پس از مرگش بسیاری او را شخصی وسواسی با تفکرات انحرافی جنسی بدانند. اگرچه در دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ نقش زنان در سینما از نظر اهمیت پس از مردان بود، کم‌تر نقش اول فیلمی به زنان سپرده می‌شد و هیچکاک نیز مستثنی نبود. در سال ۲۰۱۰ روزنامه گاردین با انتشار مقاله‌ای زنان سینمای هیچکاک را تحقیرشده دانست. راجر ایبرت منتقد فیلم آمریکایی در سال ۱۹۹۶ گفت: «دیر یا زود هر زن هیچکاک تحقیر می‌شود.» دونالد اسپوتو معتقد بود سرکوب جنسی او در دوران کودکی ممکن است موجب انحراف جنسی او شده باشد.
اگر طرف مقابل با مسخره کردن و آزار روانی باعث گریه‌کردن و یا استرس طرف مقابل شود، آن را برخورد سادیستیک به حساب می‌آورند. به طور کلی رابطه‌ی جنسی خوب باعث آرامش می‌شود. هنگامی که فرد دچار استرس و اضطراب شود، انحراف جنسی وجود دارد.