انباشتگی

معنی کلمه انباشتگی در لغت نامه دهخدا

انباشتگی. [ اَم ْ ت َ ] ( حامص ) پری امتلا. ( ناظم الاطباء ). || فرط مال و کثرت مثال. ( شعوری ج 1 ورق 132 ب ).

معنی کلمه انباشتگی در فرهنگ عمید

پری، پرشدگی.

معنی کلمه انباشتگی در فرهنگ فارسی

پری . امتلا . یا فرط مال و کثرت منال.

جملاتی از کاربرد کلمه انباشتگی

آلودگی پلاستیک به انباشتگی اشیا و ذرات پلاستیکی (مانند بطری پلاستیکی، کیسه خرید پلاستیکی و میکرومهره) در محیط زیست زمین گفته می‌شود که به شکل نامساعدی حیات وحش، زیستگاه حیات وحش و انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پلاستیک ارزان و بادوام است و در نتیجه میزان تولید پلاستیک توسط انسان‌ها بالاست.
راه انتگرال‌گیری در مکانیک کوانتومی، در واقع ارجاع داده می‌شود به روش انتگرال‌گیری از این طریق، اما توابع انتگرالی که انتگرال آن‌ها در فضاست نه میدان دوبعدی، اگرچه (اما) روش انتگرال‌گیری از این طریق دارای اهمیت بسیار زیادی در ریاضیات مکانیک کوانتومی دارد. برای مثال، انتگرال خطی مختلط اغلب در ارزیابی احتمال انباشتگی در قضیهی پراکندگی کوانتوم کاربرد دارد.
خورشید ستاره‌ای با جمعیت (۱) است به عبارت دیگر ستاره‌ای سرشار از عنصرهای سنگین است. گمان آن می‌رود که آغاز پدیداری خورشید به موج‌های شوک تابیده شده از یک یا چند ابرنواختر آن همسایگی بازگردد. این تصور به دلیل انباشتگی عنصرهای سنگین مانند طلا و اورانیم در سامانهٔ خورشیدی نسبت به کمبود آن‌ها در ستاره‌های با جمعیت نوع (۲) یا فقیر در عنصرهای سنگین، پدید آمده است. پذیرفتنی است اگر بگوییم این عنصرها در اثر انرژی بسیار بالای پدید آمده هنگام واکنش‌های هسته‌ای ابرنواختر یا هنگام جذب نوترون و تبدیل یک عنصر به عنصر دیگر درون یک ستارهٔ نسل دومی بزرگ به وجود آمده است.
آندوسولفان یک حشره‌کش از ترکیبات آلی کلر است و متأسفانه زیست‌انباشتگی آن تهدیدی برای سلامت بشر است. در آوریل ۲۰۱۱ تولید آن ممنوع شده است.
دلیل اصلی اثر باوشینگر ماهیت ناهمگن تغییر شکل پلاستیک است که باعث ایجاد تنش پسماند در ریزساختار و انباشتگی نابجایی‌ها می‌شود. همچنین مقاومت نابجایی‌های متحرک ایجادشده در فرآیند تغییر شکل پلاستیک در برابر لغزش در جهت‌های مختلف بلوری متفاوت است. در مواد چندبلوری که مرزدانه‌ها مانعی در برابر لغزش محسوب می‌شود، این اثر محسوس‌تر است.