امنیت غذایی
معنی کلمه امنیت غذایی در فرهنگستان زبان و ادب

امنیت غذایی

معنی کلمه امنیت غذایی در فرهنگستان زبان و ادب

{food security} [تغذیه] دسترسی کمّی و کیفی افراد به مواد غذایی مورد نیاز

معنی کلمه امنیت غذایی در دانشنامه عمومی

بنابر تعریف سازمان ملل در سال ۱۹۸۶، امنیت غذایی را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم می دانند.
طبق این تعریف موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه رکن اصلی می باشند. . نام دیگر آن مصونیت غذایی است.
امنیت غذایی و ایمنی غذا از واژه هایی مهم و کاربردی است که امروزه در اسناد توسعه ای به آن پرداخته شده است و از سوی مسوولان به کار گرفته می شود. امنیت غذایی به دسترسی همه افراد یک جامعه، در تمام ادوارعمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و فعال گفته می شود و درآمد خانوار از عوامل مهم در تأمین امنیت غذایی در یک نظام اجتماعی می باشد. عامل مهم دیگر در تأمین امنیت غذایی جامعه، ذائقه و دانش تغذیه ای خانوادهها در نحوه تخصیص بودجه برای تهیه بهترین نوع غذای در دسترس و چگونگی تقسیم غذا در خانواده می باشد. امنیت غدایی زمانی تأمین می شود که سرانه سبد غذایی خانواده به صورت صحیح انتخاب و تهیه شود، برای افراد خانواده کافی و به صورت صحیح طبخ شود تا عناصر و مواد غذایی سالم و صحیح به سلولها و اندام های بدن برسد. برای تأمین امنیت غذایی در یک کشور و نظام اجتماعی باید سازمان ها و نهادها با هم همکاری داشته باشند و با هماهنگی یک سازمان متولی امنیت غذایی، بر تولید یا واردات مواد و محصولات غذایی، آموزش و تبلیغ و آگاهی دادن به جامعه و سیاست گذاریهای کلان اقتصادی نقش ایفا کنند. سازمان مسئول امنیت غذایی باید نسبت به نوع مواد غذایی، میزان و قیمت آن ها همیشه مطلع باشد و بررسی کند که همه مردم از نظر فیزیکی به این غذا دسترسی داشته باشند و درآمدشان به قدری باشد که بتوانند این غذا را بخرند و این سازمان در صورت بروز بحران باید زنگ خطر را به صدا درآورد و اندازه گیری این امنیت را بر عهده بگیرد.
ایمنی غذایی یعنی اطمینان از اینکه غذایی که مردم جامعه استفاده می کنند به طور کامل سالم و فاقد هرگونه آلودگی باشد؛ این آلودگی می تواند شامل آلودگی میکروبی، انگلی یا شیمیایی باشد. بررسی های علمی نشان می دهد که در دهه های اخیر با گسترش تکنولوژی و افزایش مصرف افزودنی ها، آفت کشها، آنتی بیوتیکها و هورمونها در تولید مواد غذایی در کشورهای در حال پیشرفت، اثرات سوء و انکارناپذیری بر سلامت انسان ها به وجود آمده است. این آلودگی ها و بیماری شامل بروز انواع ناهنجاری های مادرزادی و سرطانها به ویژه در کودکان می باشد. براساس آمار، میزان وقوع مسمومیتهای ناشی از آلودگی غذا در کشورهای در حال پیشرفت ۱۳٪ بیشتر از کشورهای صنعتی است.
معنی کلمه امنیت غذایی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه امنیت غذایی در ویکی واژه

دسترسی کمّی و کیفی افراد به مواد غذایی مورد نیاز.

جملاتی از کاربرد کلمه امنیت غذایی

در ۲۷ آبان ۱۴۰۰ رئیس دبیرخانهٔ کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد که ۲۰ درصد از جمعیت استان کرمانشاه به بیماری فشار خون بالا دچار هستند که سبب بیماری‌های قلبی، مغزی، کلیوی و چشمی مانند گرفتگی عروق، سردرد، سرگیجه، درد قفسه سینهٔ و تنگی نفس می‌شود.
تاثیرات تغییرات آب و هوایی روی سلامت انسان به شکل روز افزونی تحت پژوهش و سنجش است. این اثرات را می‌توان به اثرات مستقیم (به عنوان مثال در اثر موج‌های حرارتی، رخدادهای اب و هوایی شدید) یا غیرمستقیم تقسیم‌بندی نمود. گروه دوم به واسطه تغییرات ایجاد شده در بیوسفر، مثلا در اثر تغییر در کیفیت آب و هوا، امنیت غذایی، و جابجایی، رخ می‌دهند. پویایی اجتماعی مانند سن، جنسیت، و یا موقعیت اجتماعی-اقتصادی روی میزان گستردگی این اثرات و خطرات همه‌گیر آنها بر سلامت انسانی تاثیرگذار است. مخاطرات سلامتی به شکل غیریکنواخت در سراسر جهان توزیع شده‌اند. جمعیت‌‌های محروم به طور خاص در معرض اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی هستند.  
ایفاد فعالیت‌های خود را به ریشه‌کن کردن فقر و مبارزه با گرسنگی در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه اختصاص داده‌است. ۷۵٪ از فقیرترین مردم جهان (تقریباً ۱ میلیارد زن، مرد و کودک) در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و معاش‌شان به کشاورزی وابستگی مستقیمی دارد از این رو ایفاد فعالیت‌های خود را بر روی ۷۵ کشور و مردم فقیر روستانشین که کم‌ترین درآمد را داشته‌اند و با کمبود غذای شدیدی مواجه هستند متمرکز کرده‌است. مهم‌ترین هدف این سازمان توانمندسازی زنان و مردان فقیر کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به سطح بالاتری از درآمد و امنیت غذایی است.
نخل روغنی یک محصول اقتصادی بسیار باارزش و یک منبع اشتغال است. این محصول به کشاورزان کوچک اجازه می‌دهد که در فعالیت‌های اقتصادی شرکت کنند و اغلب منجر به بهبود زیرساخت‌های محلی و دسترسی بیشتر و بهتر به خدماتی مانند مدارس و مراکز درمانی می‌شود. در برخی مناطق، نخل روغنی به دلیل درآمد بالای تولید روغن پالم جایگزین محصولات سنتی شده است. مدرن‌سازی روش‌های زراعت سبب بروز مسائلی از جمله عدم امنیت غذایی شده است. این مسئله ناشی از استفاده شدید از زمین‌ها و تخریب خاک است. در نتیجهٔ این اقدامات، توانایی مردم محلی برای تولید غذا کاهش یافته است و به ناچار در مناطق دیگر به دنبال غذا می‌گردند.
تخلیه فاضلاب شهر جدید سهند در رودخانه این روستا باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی و بوی نامطبوع و شیوع بیماری های واگیردار و تنفسی شده و همچنین استفاده از آب فاضلاب برای آبیاری در بخش کشاورزی نگرانی هایی در امنیت غذایی نیز بوجود آورده است.