التصاق

التصاق

معنی کلمه التصاق در لغت نامه دهخدا

التصاق. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) برچسبیدن. ( منتهی الارب ). پیوسته شدن بچیزی. ( تاج المصادر بیهقی ). بچیزی وادوسیدن. ( مصادر زوزنی ). التزاق. التساق. رجوع به التساق شود. || ( اِ ) بیمارییست چشم را و آن دوسیده شدن هر دو پلک چشم است از یک گوشه چشم یا دو گوشه آن و یا تمام دو پلک و گاه دوسیده شدن هر دو پلک بر طبقه ملتحمه و آن بیشتر از سوء عمل جراحی که از پیش کرده اند پیدا شود. ( ذخیره خوارزمشاهی ).

معنی کلمه التصاق در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) چسبیدن ، پیوستن . ۲ - (اِمص . ) پیوستگی ، چسبندگی .

معنی کلمه التصاق در فرهنگ فارسی

بهم چسبیدن، پیوستن چیزی به چیزی ، پیوستگی
۱- ( مصدر ) چسبیدن وادوسیدن پیوستن. ۲ - ( اسم ) پیوستگی چسبندگی .

معنی کلمه التصاق در دانشنامه عمومی

اِلتِصاق یا سیمفیزیس ( به انگلیسی: Symphysis ) نوعی مفصل غضروفی است که در آن دو سر استخوان ها به وسیله صفحه رشته ای غضروفی محکم به یکدیگر چسبیده اند. این مفاصل دارای غضروف های شیشه ای ( هیالن، شفاف ) و رشته ای ( فیبری ) بوده و تحرک کمی دارند. سطح مفصلی استخوان هایی که این نوع مفاصل را به وجود می آورند از غضروف شیشه ای تشکیل شده و به واسطه یک دیسک یا صفحه ای از جنس غضروف فیبری به هم اتصال می یابند. التصاق از نوع مفصل نیمه متحرک ( آمفی آرتروز ) است که به عنوان مفاصل غضروفی ثانویه شناخته می شوند و در خط میانی وجود دارند.
مواردی از التصاق عبارتنداز:
• مفصل بین دسته ( مانوبریوم ) و تنه استخوان جناغ
• مفصل میان هر دو جسم مهره در ستون فقرات توسط دیسک بین مهره ای
• مفصل بین دو استخوان بی نام در جلو از ناحیه مفصلی استخوان شرمگاهی دو طرف که التصاق شرمگاهی ( سیمفیزیس پوبیس ) را ایجاد می کنند.

معنی کلمه التصاق در ویکی واژه

چسبیدن، پیوستن.
پیوستگی، چسبندگی.

جملاتی از کاربرد کلمه التصاق

جامه ی زفت و سطبر از رشک و رشمیز و شپش یافته بر سطح جلدم التصاق ای آفتاب
أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ ای قل لهؤلاء المشرکین: أ هذه الاوثان التی تعبدونها الذین لا یسمعون دعاءکم و لا یقدرون علی اجابتکم خیر لکم أم اللَّه الذی یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ المضطر المفتعل من الضرورة و هو المدفوع الی ضیق من الامر و قیل اصله من الاضرار، و هو القرب و التصاق الشی‌ء بالشی‌ء و معنی الآیة انّ هذا المضطر ان کان غریقا فی الماء انقذه، و ان کان غریقا فی الذنوب غفر له، و ان کان مریضا شفاه، و ان کان مبتلی عافاه، و ان کان محبوسا اطلقه، و ان کان مدیونا قضی دینه، و ان کان مکروبا فرّج کربه، وَ یَکْشِفُ السُّوءَ ای الضرّ و الشدائد وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ یأتی بقوم بعد قوم و قرن بعد قرن، فکلّ قرن خلف لمن قبلهم. أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ ای هل یثبتون له شریکا یعینه قَلِیلًا ما تَذَکَّرُونَ بالیاء قرائت ابی عمرو ای لا یتذکّرون الّا تذکّرا قلیلا، فیکون قلیلا منصوب علی انّه صفة مصدر محذوف. و قرأ الباقون بالتاء علی معنی: قل لهم یا محمد قَلِیلًا ما تَذَکَّرُونَ، و الکوفیون غیر ابی بکر یخفّفون الذّال.
شد محمدؐرا ز محمود اشتقاق وان علیؑرا هم به اعلا التصاق
نظریه بنیادی هندسه ریمانی بیان می‌کند که التصاق یکتایی که در این شرایط صدق کند وجود دارد.
به سطح داخلی تنهٔ شرم‌گاهی که در تشکیل التصاق شرم‌گاهی شرکت می‌کند، سطح التصاقی می‌گویند که یک سطح مفصلی بیضی شکل است. سطوح مفصلی شرم‌گاه از غضروف شفاف تشکیل شده و از طریق یک دیسک یا صفحه‌ای از غضروف لیفی به‌هم متصل می‌گردند. سیمفیزیس پوبیس یک مفصل غضروفی ثانویه به‌شمار می‌آید، چون برخلاف نوع اولیه (که فقط غضروف هیالن دارد)، دارای غضروف‌های فیبری و شفاف است.
زبان ترکی آذربایجانی همانند سایر شاخه‌های زبان ترکی از نظر ساختاری جزو زبان‌های التصاقی به‌شمار می‌آید. در این زبان ریشه یک فعل یا یک اسم را می‌توان با اضافه کردن پسوندهای متعدد تغییر زمانی، جمعی و صفتی داد.
در نظریه خمینه‌های ریمانی و شبه ریمانی اغلب از واژه مشتق هموردا برای التصاق لوی-چیویتا استفاده می‌شود. مؤلفه‌های این التصاق نسبت به یک دستگاه مختصات موضعی را نمادهای کریستوفل می خوانند.
نام التصاق لوی-چیویتا برگرفته از نام تولیو لوی چیویتا می‌باشد ، هرچند که در ابتدا توسط الوین برونو کریستوفل کشف شد. لوی چیویتا به همراه گرگریو ریتچی کورباسترو از نمادهای کریستوفل استفاده نمودند تا مفهوم انتقال موازی را تعریف کنند و رابطه انتقال موازی با خمش را کشف کنند و از این راه مفهوم جدید هولونومی را ایجاد نمایند.
التصاق لوی-چیویتا در هندسه ریمانی، نوعی التصاق خاص است بر روی کلاف ِ مماس یک خمینه یا به‌طور مشخص تر یک التصاق متریک بدون تاب است.
دو مفصل خاجی-تهیگاهی (ساکروایلیاک) و سیمفیزیس پوبیس، مفاصل لگن را تشکیل می‌دهند. به علت ارتباط مفاصل لگنی با یکدیگر، هرگونه اختلال در یکی از آن‌ها، ممکن است عملکرد دیگری را دچار مشکل کند. با ایجاد اختلال در ساختمان التصاق شرم‌گاهی، احتمال حساسیت و درد این ناحیه وجود دارد.
التصاق شرم‌گاهی در حالت طبیعی حرکت چندانی ندارد، ولی در خانم‌ها در زمان‌های بارداری به‌علت شلی لیگامانی ناشی از تغییرات هورمونی، حرکات آن افزایش می‌یابد.