اقراء

معنی کلمه اقراء در لغت نامه دهخدا

اقراء. [ اَ ]( ع اِ ) ج ِ قَرء. || ج ِ قُرء: دعی الصلوة ایام اقرائک ؛ یعنی ایام حیض. ( ناظم الاطباء ). || ج ِ قَرو. || ج ِ قِرو. ( ناظم الاطباء ). || ج ِ قُرْوْ. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ) ( ترجمان القرآن ). بمعنی وقت و قافیه. ( اقرب الموارد ). || ج ِ قَری . ( از اقرب الموارد )( ناظم الاطباء ). بمعنی مجاری سیل. ( اقرب الموارد ).
- اقراءالشعر ؛ انواع و اقسام آن. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). رجوع به قرء و قری شود.
اقراء. [ اِ ] ( ع مص ) لازم گرفتن ده را. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || لازم گرداندن جل را بر اسب. ( منتهی الارب ). دائم داشتن جل بر پشت ستور. ( تاج المصادر بیهقی ). || مهمانی جستن. مهمانی کردن کسی را. مهمانی خواستن. || دردگین پشت گردیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || قرآن خواندن فرمودن. || سبب خواندن شدن. ( ناظم الاطباء ). خوانا گردانیدن. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). خوانانیدن. || سلام رسانیدن بر کسی.( اقرب الموارد ). || حیض آوردن. || پاک شدن از حیض. || قرار گرفتن منی درزهدان ناقه. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || بوقت وزیدن باد. || بازگشتن. || نزدیک آمدن حاجت. || سپس ماندن. سپس گذاشتن. || نهان گردیدن. || برگردیدن. || پرستیدن. || بند کردن زن را جهت استبراء. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ).

معنی کلمه اقراء در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (مص م . ) خواندن ، خواندن را یاد گرفتن .

معنی کلمه اقراء در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اقراء (ابهام زدایی). اقراء ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • اقراء قرآن، دعوت قاری جهت قرائت و گوش کردن آن جهت رفع اشتباه• اقراء، معنای دیگر خون حیض
...

معنی کلمه اقراء در ویکی واژه

خواندن، خواندن را یاد گرفتن.

جملاتی از کاربرد کلمه اقراء

تویی مستحضر اسرار مدوک مشو خاموش اقراء بسم ربک
و المعنی اشغلوا اصواتکم بالقرآن و الهجوا بقراءته و اتخذوه زینة و شعارا و لم یرد تطریب الصوت به اذ لیس هذا فی وسع کل احد و عن عبد اللَّه بن کعب عن ابیه انّ اسید بن خضیر کان رجلا حسن الصوت بالقرآن و انّه اتی النّبی (ص) فقال: بینا انا اقراء علی ظهر بیتی و المرأة فی الحجرة و الفرس مربوط اذ غشیتنی مثل السحابة فخشیت ان ینفر الفرس فتفزع المرأة فتسقط فانصرفت فقال النّبی (ص): اقرأ اسید فانّ ذاک ملک استمع القرآن.
کانی کل معقول عویص اری لا باقراء یقری
عزائم عبارتند از: الم تنزیل، و حم السجده، و النّجم و اقراء باسم ربِّک؛ و سوای این‌ها در تمامی قرآن مستحبّ است و واجب نمی‌باشد.
یا ربع کیف احبائی و این هم فاقراء سلامی علیهم اینما کانوا