استمراری

معنی کلمه استمراری در لغت نامه دهخدا

استمراری. [ اِ ت ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به استمرار. || ( اِ ) مستمری. وظیفه. مقرری.

معنی کلمه استمراری در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع - فا. ] (اِمر. ) ۱ - مستمری ، وظیفه ، مقرری . ۲ - حالت فعلی که مفهوم دوام و استمرار آن را در زمان گذشته یا حال برساند.

معنی کلمه استمراری در فرهنگ عمید

۱. ویژگی آنچه استمرار و پیوستگی دارد.
۲. (ادبی ) در دستور زبان، ویژگی فعلی که بر دوام و استمرار کاری در گذشته یا حال دلالت می کند: مضارع استمراری.

معنی کلمه استمراری در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) منسوب به استمرار . ۱ - چیزی که پیوستگی و استمرار داشته باشد . ۲ - مستمری وظیفه مقرری . ۳ - حالتی است از فعل که دوام و استمرار معنی فعل را در زمان گذشته یا حال میرساند . یا ماضی استمراری . فعل ماضی که در زمان گذشته دوام و استمرار داشته باشد و علامت آن ( همی ) ( در قدیم )و ( می ) ( در قدیم و عصر حاضر ) است که بر سر فعل در میاید وگاه نیز ( ی ) بتنهایی در آخر فعل در میامده و زمانی ( ی ) در آخر و ( می ) بر سر فعل افزوده میشده است : همی رفت می رفت رفتی می رفتی . یا مضارع استمراری . فعل مضارع که در زمان حال دوام و استمرار داشته باشد و علامت آن ( همی ) ( در قدیم ) و ( می ) ( در قدیم و عصر حاضر ) است که بر سر فعل در میاید : همی رود می رود .

معنی کلمه استمراری در ویکی واژه

مستمری، وظیفه، مقر
حالت فعلی که مفهوم دوام و استمرار آن را در زمان گذشته یا حال برساند.

جملاتی از کاربرد کلمه استمراری

جدول شماره (۱)صرف خوردن در زمان حال ساده (استمراری)
جدول شماره (۸) صرف خوردن در زمان گذشته استمراری
جمله قیدی حال ساده یا حال استمراری ــ جمله اصلی (آینده استمراری)
قرائتی، مفسر شیعه، از افعال یُوفُونَ، یَخٰافُونَ و یُطْعِمُونَ که به صورت مضارع (با معنای استمراریت) آمده‌اند، لازمه کمال واقعی در انسان‌ها را نهادینه شدن نیکی در وجودشان می‌داند. همچنین از کلمه «حبه»، ارزش انفاق را به چیزی دانسته که علاقه و احتیاج به آن بیشتر باشد. وی همچنین با استفاده از آیه نهم سوره انسان، خلوص نیت، گذشتن از تشکر و تمجید و اطعام به دست انفاق کننده را یکی از فضائل در انفاق می‌داند.
یکی از ظرایف موجود در آیه اطعام، ضمیر در عبارت «علی حبه» است که در مرجع ضمیر آن، بین مفسران اختلافی شکل گرفته‌است. در این میان سه احتمال ارجاع ضمیر به الله، ارجاع آن به طعام و یا ارجاع آن به اطعام، سبب شده است تا معانی مختلفی در ارتباط با این آیه شکل بگیرد. از دیگر لطایف موجود در آیه، استفاده از افعال در ساختار مضارع است که معنای استمرایت را می‌رساند. این معنای استمراریت بیانگر معانی مختلفی است که شامل توسعه اجر ابرار و عبادالله در دنیا و آخرت و لزوم نهادینه شدن کمالات در وجود آدمی خواهد بود.
۴- اغلب آینده استمراری را موقعی به کارمی بریم که از کسی بخواهیم کاری برایمان انجام دهد یا راجع به قصد مردم سؤال کنیم.
برای کندل آموزش و پرورش تطبیقی به عنوان استمراری از مطالعه تاریخ آموزش و پرورش در زمان حال در نظر گرفته می‌شد.
جدول شماره (۱۶)صرف بودن در زمان گذشته (استمراری)