ارتقایافته

معنی کلمه ارتقایافته در فرهنگستان زبان و ادب

{upgraded} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، مهندسی مخابرات] ویژگی اجزا یا کل سامانه ای قدیمی که با سخت افزارها یا نرم افزارهای جدید روزآمد شده باشد

معنی کلمه ارتقایافته در ویکی واژه

ویژگی اجزا یا کل سامانه‏ای قدیمی که با سخت‏افزارها یا نرم‏افزارهای جدید روزآمد شده باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه ارتقایافته

– این پلتفرم که از سال ۱۳۹۷ تاکنون توسط سایپا به‌کارگرفته‌شده، نمونهٔ ارتقایافتهٔ پلت‌فرم بی تویوتا است که در خودروی تویوتا بلتا استفاده شده‌است. سایپا از این پلتفرم برای تولید خودروهای کامپکت خود استفاده می‌کند که نخستین آنان شاهین بوده‌است.
دستگاه‌های کلاسیک از تخته‌های انتهایی زبر استفاده می‌کنند - کل سطح سر‌آزاد پیستون از فیلتر زبر و متخلخل تشکیل شده‌ است. در دستگاه‌های ارتقایافته، تخته‌های انتهایی سخت با شیشه‌های صاف و صیقلی به‌همراه یک فیلتر کوچک در مرکز جایگزین می‌شوند. در این پیکربندی نمونه در حین لغزش در امتداد شیشه‌ی صیقلی، به صورت افقی لغزش می‌کند یا منبسط می‌شود. بنابراین، ناحیه‌ی تماس میان نمونه و تخته‌ها اصطکاک برشی غیرضروری ایجاد نمی‌کند؛ و یک میدان تنش خطی یا همسانگرد در نمونه پایدار می‌ماند.
ایران توانسته ربات‌های انسان‌نمایی با نام‌های سورنا۱ و سورنا۲ و سورنا۳ بسازد. سورنا۳ از دو ربات قبلی پیشرفته‌تر است و ارتقایافتهٔ همان دو ربات قبلی است. از قابلیت‌ها و توانایی‌های این ربات می‌توان به بالا رفتن از پله، حفظ تعادل روی یک پا، بیشتر شدن سرعت نسبت به نمونه‌های قبلی، شناسایی چهره را نام برد. سورنا۱ در سال ۱۳۸۷ رونمایی شد.
نسخهٔ ارتقایافته مجیک ۲ در سال ۱۹۸۶ جایگزین مدل اصلی شد. در مجموع تعداد ۱۱٬۳۰۰ مورد مجیک ۲ تولید شد که به‌ویژه به عراق و یونان صادر شدند که از آن‌ها در جنگ استفاده شد.