آنژین صدری
معنی کلمه آنژین صدری در دانشنامه عمومی

آنژین صدری

معنی کلمه آنژین صدری در دانشنامه عمومی

آنژین صدری. آنژین صدری یا آنژین قلبی ( به فرانسه: Angine de poitrine و از ریشه لاتین Angina pectoris ) که به آن «درد قفسه سینه» ( به انگلیسی chest pain ) هم گفته می شود به وضعیتی گویند که بیمار دچار درد قفسه سینه شده باشد که منشأ درد مشکل در شریان های کرونر باشد.
دلیل ظهور آنژین صدری فقدان اکسیژن کافی در ماهیچه های قلبی است. این درد بیشتر در ناحیه میان سینه چپ و با قابلیت انتشار ( بیشتر در نوع ناپایدار ) به بازوی چپ ( گاه هردو بازو ) ، فک و بخش میانه دو شانه نیز دارد.
واژه آنژین ناشی از کلمه یونانی ἀγχόνη به معنای احتقان است که به معنای گلودرد هم می تواند باشد و ربطی به آنژیو به معنای رگ ندارد .
آنژین ( درد قفسه سینه ) ناشی از انسداد نسبی شریان های کرونر قلب به مفهوم این است که قلب، خون کافی به خصوص در هنگام ورزش، فعالیت نیمه سنگین و سنگین یا مواجهه با استرس دریافت نمی کند. اگر درد قفسهٔ سینه در هنگام استراحت وجود داشته ویا درد پس از تظاهر، ظرف چند دقیقه بهبود نیابد احتمال حمله قلبی وجود داشته و باید بیمار به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شود.
بعضی عوامل خطرساز پیدایش آنژین سن بالا، جنسیت با درصد بالای بروز در مردان، یائسگی، سابقه خانوادگی آنژین، دیابت، مصرف دخانیات، کلسترول بالا ( هایپرکلسترولمی ) ، افزایش لحظه ای یا زیادی فشار خون مزمن، چاقی، کمی تحرک و فعالیت بدنی و استرس می باشند.
معمولاً آنژین موقتی است و گاهی هم دردی مزمن و ماندگار است. از نظر پزشکی آنژین به دو نوع تقسیم می شود:
آنژین پایدار ( stable angina ) نوعی ایسکمی در میوکارد است که به دلیل افزایش درخواست ( demand ) متابولیک ماهیچه قلب ( میوکارد ) رخ می دهد. دلیل بروز درد یا شرایط افزایش کار قلب شامل فعالیت بدنی، استرس با منشأ روانی و واکنش به هوای سرد بوده یا به دلیل آسیب های غیر قلبی که نیاز به اکسیژن را افزایش داده یا پرفیوژن قلبی را کاهش می دهند. از این موارد می توان به کم خونی حاد، هیپرتیروئیدیسم، فشارخون بالا و تب شدید اشاره نمود. درد بیمار با هرکدام از دلایل بالا ظاهر گردیده و با استراحت محو می شود. مهم ترین علت ابتلا به آنژین پایدار وجود پلاک اتروم ( آترواسکلروز ) ثابت در شریان کرونر بوده که ۷۰ تا ۷۵ درصد مجرای شریان بسته شده باشد. مدت زمان بروز درد از یک تا ۲۰ دقیقه ممکن است متغیر باشد و پاسخ فارماکولوژیک بیمار به نیتروگلیسرین زیرزبانی ( TNG ) مناسب است.
معنی کلمه آنژین صدری در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه آنژین صدری

معنی کلمه آنژین صدری در ویکی واژه

آنژین‌صدری
(پزشکی): درد شدید و ناگهانی قفسه سینه همراه با احساس خفگی و مرگ، که بر اثر نرسیدن اکسیژن به عضله قلب درپی فعالیت و هیجان ایجاد می‌شود. آنژین‌قلبی.

جملاتی از کاربرد کلمه آنژین صدری

این داروها در مداوای بیماریهای شریان‌های کرونری از جمله آنژین صدری کاربرد دارد.
۷- آنژین صدری که در حال بدتر شدن است و ازبین نمی‌رود بیشتر از حد معمول یا در حالت استراحت اتفاق می‌افتد.
کاربرد آلکیل نیتریت‌ها بیشتر به عنوان داروی شیمیایی و واکنش‌گر ناب است. برای نمونه برای کاهش آنژین صدری یا دیگر مشکلات مربوط به قلب به صورت تنفسی از این مواد بهره برده می‌شود.
موارد مصرف: آنژین صدری، آنتی دوت مسمومیت با سیانید