آنتولوژی

معنی کلمه آنتولوژی در ویکی واژه

مجموعه‌ای شامل گزیده‌هایی از شعر، داستان، یا نمایشنامه. دارد یک‌آنتولوژی چاپ می‌کند. «اسماعیل‌فصیح»

جملاتی از کاربرد کلمه آنتولوژی

مکتوبات آدونیس عبارتند از بیست جلد شعر و سیزده جلد نقد. دوازده کتاب ترجمه شده توسط او شامل شعر سن-ژان پرس و ایو بون‌فوآ، و نخستین ترجمه کامل دگردیسی‌ها اثر اووید (۲۰۰۲) به عربی است. آنتولوژی چند جلدی شعر عرب او (دیون الشاعر العربی) تقریباً دو میلیون بیت را دربر گرفته و از زمان نخستین انتشار آن در سال ۱۹۶۴ به چاپ رسیده‌است.
در اصل آن گلچین ادبی مثلا در هنر شعر یا داستان که مصداقی برای یک سبک یا مکتب ادبی باشد ؛ آنتولوژی به شمار می آید و این وجه تمایز یک گلچین و جّنگ ادبی معمولی است؛ با آنتولوژی که حیثیت تاریخی در ادبیات دارد.
آنتولوژی یا انتولوژی می‌تواند به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد.
نقش‌آفرینی فاستر در درام نل (۱۹۹۴) برایش چهارمین نامزدی اسکار را به همراه داشت. دیگر فیلم‌های موفق او در دههٔ ۱۹۹۰ درام عاشقانهٔ سامرزبای (۱۹۹۳)، کمدی وسترن ماوریک (۱۹۹۴)، علمی تخیلی تماس (۱۹۹۷) و درام دورانی آنا و شاه (۱۹۹۹) بودند. او در دههٔ ۲۰۱۰ فیلم‌های سگ آبی (۲۰۱۱) و هیولای پول (۲۰۱۶) را کارگردانی کرد. فاستر سپس در در تریلر روان‌شناختی شجاع (۲۰۰۷)، کمدی سیاه کشتار (۲۰۱۱)، درام حقوقی موریتانی (۲۰۲۱) و درام ورزشی نایاد (۲۰۲۳) ایفای نقش کرد. او برای نایاد نامزد جایزهٔ اسکار شد. فاستر در سال ۲۰۲۴ نقش اصلی مجموعهٔ آنتولوژی کارآگاه حقیقی: سرزمین شب را بازی کرد.
وی تاکنون سه مجموعه شعر در ایران به نام «روی سل پایانی»، «کادنس» و «این روزهایم گلوست» را به چاپ رسانده‌است. همچنین اشعار سیلویا پلات، شاعر آمریکایی، را به نام «آواز عاشقانه دختر دیوانه» به فارسی ترجمه کرده و ترجمه «۱۰۱ هایکو از گذشته تا امروز» نوشته جکی هاروی را نیز بر عهده داشته‌است. از دیگر کتاب‌های او می‌توان به شعر زن از آغاز تا امروز و همین‌طور آنتولوژی جامع شعر زنان ایرانی اشاره کرد.