آفیش

معنی کلمه آفیش در فرهنگ معین

( آفیش ) [ فر. ] (اِ. ) آگهی مکتوب و غالباً مصور که ابعاد آن در حدود ۳۵*۵٠ سانتی متر باشد، آگهی نامه (فره ).

معنی کلمه آفیش در ویکی واژه

ورقه چاپی بزرگ که برای تبلیغات روی دیوارها یا تابلوهای مخصوص نصب می‌شود. دیوارها پر از آفیش‌های فیلم‌های سینمایی است. «دیانی»
آگهی مکتوب و غالباً مصور که ابعاد آن در حدود ۳۵×۵۰ سانتیمتر باشد؛ آگهی‌نامه.

جملاتی از کاربرد کلمه آفیش

«ترانهٔ آنی» که میلت اوکان تهیه‌کننده‌اش بود فروشی بیش از یک میلیون نسخه داشت و به یکی از بزرگترین موفقیت‌های دنور تبدیل شد. این اثر در تابستان ۱۹۷۴ برای دو هفتهٔ متوالی صدرنشین جدول بیلبورد هات ۱۰۰ شد و سه هفته هم شمارهٔ ۱ جدول معاصر بزرگسالان بیلبورد بود. تک‌آهنگ در زمان انتشارش در بریتانیا هم صدرنشین آفیشال چارتس شد.
شعر آراگون که با الهام از نامه میساک و به نام «آفیش سرخ» سروده شده و در آن استادانه از برخی جملات نامه مانوشیان گنجانده شده است، در سال ۱۹۵۹ توسط لئو فره خواننده چپ فرانسوی اجرا شد و به یک ترانه جاودانه درآمد.
این شعر را خوانندگان مشهوری از جمله لئو فره خوانده‌اند. آفیش سرخ را به فارسی «دیوارکوب سرخ» نیز ترجمه کرده‌اند.
اشغالگران نازی بعد از دستگیری این افراد، با تبلیغات وسیع آنان را تروریست و خائن به فرانسه معرفی کردند و آفیش‌هایی با عکس پارتیزانها روی در و دیوار خیلی از دیوارهای فرانسه چسباندند که بعداً به آفیش سرخ مشهور شد که به قول آراگون مثل لکه‌های خونی بر دیوارها بود.
در نزدیکی‌های سال ۱۴۵۰ میلادی جوناتان گوتنبرگ کتاب‌های متعددی را در چاپخانه‌اش منتشر نمود. آلدوس مانتیوس طرح ساختن و صفحه بندی کتاب را به وجود آورد که بنیان انتشار کتاب را در غرب شکل داد. با اختراع روندار چاپ سنگی به وسیلهٔ آلیوس سنه فلدر از مردم چک در اتریش، در سال ۱۷۹۸، چاپ پوستر و آفیش عملی گشت. اگرچه پوسترهای دست نوشت از پیش وجود داشت اما آن‌ها بیشتر برای اعلامیه‌های دولتی بودند. در انگلیس ویلیام کاکستون در ۱۴۷۷ چاپخانه‌ای بنا نهاد. و نخستین پوستر را منتشر نمود. در ۱۸۷۰ نخستین پوسترهای تبلیغاتی ظاهر شدند.
اوریکون در ماه سپتامبر گزارش کرد، «اجازهٔ رقص» از مرز ۱۰۰ میلیون استریم در ژاپن گذشت و پنجمین ترانهٔ بی‌تی‌اس بود که به این میزان استریم رسید. این موضوع، گروه را به دومین هنرمند مردی تبدیل کرد که پنج ترانه‌اش به این میزان استریم دست یافت؛ در جایگاه اول، آفیشال هیگه داندیسم با هفت ترانه قرار دارد.
بعد از اعدام این افراد، آفیش‌های سرخ تا مدت‌ها روی در و دیوارها مانده بود… چون آراگون می‌گوید که در ساعات روز، عابران، به خصوص فرانسوی‌ها توجهی به این تصاویر نمی‌کردند… اما شب… در ساعات حکومت نظامی، انگشت‌های سرگردانی روی آفیش‌ها می‌نوشت که: «این افراد جانشان را به خاطر فرانسه از دست داده‌اند».
اجرای گروه بریتانیایی سوینگینگ بلو جینز از «آدم خوبی نیستی» هم در سال ۱۹۶۴ با اقبال تجاری مواجه شد. نسخهٔ سوئینگینگ بلو جینز در تابستان آن‌سال سومین تک‌آهنگ پرفروش آفیشال چارتس شد ولی در آمریکا جایگاهی بهتر از ردهٔ ۹۷ بیلبورد هات ۱۰۰ نداشت.