آبزی‌پروری
معنی کلمه آبزی‌پروری در فرهنگستان زبان و ادب

آبزی‌پروری

معنی کلمه آبزی‌پروری در فرهنگستان زبان و ادب

آبزی پروری
{aquaculture,fishfarming, mariculture, pisciculture} [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] پرورش ماهی و صدف خوراکی و گیاهان آبزی در آب های شیرین یا شور، تحت شرایط واپایش شده

معنی کلمه آبزی‌پروری در دانشنامه عمومی

آبزی پروری. آبزی پروری یا پرورش آبزیان ( به انگلیسی: Aquaculture ) از شاخه های صنعت است و هدف از آن پرورش دادن آبزیان نظیر ماهیان، میگوها، گیاهان آبزی و جلبک ها برای مصرف خوراکی و صنعتی است.
در اسطوره های ایرانی جمشید را نخستین انسانی پنداشته اند که به پرورش ماهی پرداخت، جمشید پادشاه پیشدادی بود. ایرانیان محل پرورش ماهی را ماهی خانه می نامیدند. گذشته از پرورش ماهی در ایران پیشین و باستان در سال ۱۳۰۱ الی ۱۳۰۲ پرورش ماهی در ایران به شکل متمرکز آغاز شد، تاس ماهی ها با تکثیر ساده و روش پروش راحتی که دارند در ابتدا برای این کار انتخاب شدند. در نوشته ها شکار ماهی و گرفتن ان به صورت زنده به هدف زیباسازی به خصوص برای درباریان حتی در دوران باستان هم یاد شده است.
• فهرست فراورده های دریایی

معنی کلمه آبزی‌پروری در ویکی واژه

پرورش ماهی و صدف خوراکی و گیاهان آبزی در آب‌های شیرین یا شور، تحت شرایط واپایش‌شده.

جملاتی از کاربرد کلمه آبزی‌پروری

از اثرات جانبی طرح، کاهش نرخ تبخیر آب‌های شیرین موجود در این حوضه آبریز، تعدیل دمای سایر مناطق فلات مرکزی ایران، محدود شدن اثرات گرمایش جهانی بر این منطقه، استفاده از آب شور دریاچه برای تامین ارزان نیاز آبی صنایع معدنی و نیروگاهی منطقه و شکل گیری اقتصاد مبتنی بر آبزی‌پروری و گردشگری در این حوضه آبریز است.