سربازگیری

معنی کلمه سربازگیری در لغت نامه دهخدا

سربازگیری. [ س َ ] ( حامص مرکب ) عمل گرفتن سرباز برای خدمت نظام وظیفه. کار سرباز گرفتن. رجوع به سرباز شود.

معنی کلمه سربازگیری در فرهنگ عمید

جمع آوری جوانانی که طبق قانون نظام وظیفه به سن سربازی رسیده اند، گرفتن سرباز.

معنی کلمه سربازگیری در فرهنگ فارسی

گرد آوردن سرباز طبق مقررات نظامی .

جملاتی از کاربرد کلمه سربازگیری

ایندیپندنت فارسی آن را طرحی برای «سربازگیری» و تربیت «کودک سربازی ایدئولوژیک» برای نظام جمهوری اسلامی دانسته است. به گفته مراد ویسی در ایران اینترنشنال، این سرود را پروپاگاندای نظام ایران و یادآور تبلیغات نازی‌ها دانست. او مخاطب سرود را قاسم سلیمانی و دلیل سازماندهی گسترده برای آن را انحراف افکار عمومی از اعتراضات به گرانی اعلام کرد.
آرشیو تاریخی ارتش فرانسه نحوهٔ سربازگیری در اواخر دورهٔ فتحعلی شاه را چنین گزارش می‌کند: «نحوهٔ سربازگیری در ایران به صورت ملوک الطوایفی است. هر استان و شهرستان به استثنای چند شهر، باید عده‌ای سوار با اسب بدهد و اگر سربازی فرار کند یکی از بستگانش را به جای او به خدمت سربازی خواهند برد». البته به استناد گزارش‌های سرتیپ گاردان، اگر ناحیهٔ شهرستانی که باید تعدادی سرباز بدهد، به علتی از فرستادن سرباز خودداری می‌کرد، برابر قرارداد و صورت دیوانی، بایستی به ازای هر سرباز مبلغی وجه نقد به عنوان پیشکش به خزانهٔ شاه یا ولیعهد بپردازد تا با آن پول از محل دیگری سرباز فراهم نمایند.
ارتش پاکستان (اردو: پاکستان فوج) که ارتش پاک (اردو: پاک فوج) نیز نامیده می‌شود، نیروی زمینی و بزرگ‌ترین شاخهٔ نیروهای مسلح این کشور می‌باشد. رئیس‌جمهور پاکستان، فرمانده کل قوای ارتش است. بر اساس گزارش انستیتو بین‌المللی مطالعات استراتژیک در سال ۲۰۱۳ پرسنل فعال این نیرو حدود ۷۲۵ هزار نفر بوده‌است. سربازگیری این نیرو به صورت حرفه‌ای و داوطلبانه انجام می‌شود، هرچند در قانون اساسی پاکستان امکان سربازگیری اجباری وجود دارد اما هرگز در عمل اتفاق نیفتاده‌است.
در این کشور نظام سربازگیری اجباری برای مردان بالای ۱۸ سال اجرا می‌شود و زنان هرچند خدمت اجباری ندارند اما می‌توانند وارد نیروهای مسلح این کشور شوند. سن بازنشستگی بعد از ۱۵ سال خدمت و ۴۰ سال سن یا ۲۰ سال خدمت و ۴۵ سال سن است. حدود ۵٫۹٪ تولید ناخالص داخلی سوریه به مخارج نظامی اختصاص دارد که از این نظر در رتبه دهم دنیا قرار می‌گیرد.