زدودگی

معنی کلمه زدودگی در لغت نامه دهخدا

زدودگی. [ زِ / زُ دو دَ / دِ ] ( حامص ) صقال. ( منتهی الارب ). پاکیزگی و صیقل یافتگی. رجوع به زدودن و زدوده شود.

معنی کلمه زدودگی در فرهنگ فارسی

صقال پاکیزگی و صیقل یافتگی

جملاتی از کاربرد کلمه زدودگی

یادزدودگی گسستی، ناتوانی ناقص یا کامل در یادآوری تجربه‌های گذشته‌است. اگرچه از دست دادن حافظه همچنین همراه با آسیب مغز، روان‌پریشی و سوء‌مصرف مواد همراه می‌شود، یادزدودگی گسستی شامل ناتوانی در یادآوری اطلاعات خاص است. اطلاعات «فراموش شده» هنوز در حافظه وجود دارند، ولی در زیر سطح هشیاری تجمع یافته‌اند. افراد مبتلا به این اختلال اطلاعات شخصی، مانند نام و نشانی منزل خود را فراموش می‌کنند و نمی‌توانند والدین و دوستان خود را شناسایی کنند. ولی آن‌ها به ندرت، اطلاعات غیر شخصی مانند نام کشور خود یا مهارت‌هایی مانند رانندگی یا خواندن را فراموش می‌کنند.
برجسته‌ترین و معروف‌ترین انواع اختلال‌های روان شناختی، اختلال گسستگی هستند. انواع مختلفی از اختلال‌های گسستی وجود دارند، ولی همهٔ آن‌ها چند پارگی جنبه‌های مهم تجربه را از حافظه یا هشیاری در بر می‌گیرند. افراد با ناتوانی در یادآوری یا شناسایی تجربه‌های پیشین (یادزدودگی گسستی)، با ترک از منزل و سرگردانی (فرار گسستی) یا با رشد یک شخصیت کاملاً جداگانه (اختلال شخصیت چندگانه)، هستهٔ خود را تجزیه می‌کنند.
فرار گسستی، یک شکل نامعمول‌تر از یادزدودگی است که در آن، افراد با رشد چیزی که فرار گسستی نامیده می‌شود، از استرس دوری می‌گزینند. افراد مبتلا از منزل خارج می‌شوند، توانایی‌ها آسیب نمی‌بینند و افراد ظاهراً با دیگران ارتباط طبیعی خود را حفظ می‌کنند. پس از مدتی - چند روزه، چند ماه یا گاهی چند سال - آن‌ها به‌طور ناگهانی «به خود می‌آیند» و خودشان را در مکانی نا آشنا بدون این که بدانند چگونه به آن جا رسیده‌اند و همراه با یادزدودگی گسستی کامل دربارهٔ دورهٔ فرار می‌یابند. بهبودی معمولاً کامل است، ولی به ندرت افراد تجربه‌هایی را که در طی حالت فرار روی می‌دهند، به خاطر می‌آورند.
آنا و خواهرش نینا پس از۱۵ سال از خواب سرد بیدار می‌شوند. آنا هنوز حافظهٔ گذشته‌اش را دارد، ولی نینا دچار اختلال یادزدودگی شده و گذشته‌اش را فراموش کرده‌است برای همین انا او را به سر قبر پدرشان می‌برد تا نینا حافظه اش رابه دست بیاورد اما نینا اینکه از خواهرش متنفر بوده را به یاد می آورد و انارا با یک ضربه به زمین انداخته و از قبرستان بیرون می‌رود و انا مات و مبهوت به او نگاه می‌کند. نینا وارد تکن ۴ می‌شود، اما آنا به دلیل نداشتن آمادگی وارد تکن ۴ نمی‌شود.