تعادل شیمیایی

معنی کلمه تعادل شیمیایی در فرهنگستان زبان و ادب

{chemical equilibrium} [شیمی] شرایطی که در آن سرعت رفت یک واکنش شیمیایی با سرعت برگشت آن برابر است

معنی کلمه تعادل شیمیایی در دانشنامه آزاد فارسی

تَعادُلِ شیمیایی (chemical equilibrium)
شرایطی که در آن محصولات واکنش شیمیایی برگشت پذیر، با همان سرعتی که تشکیل می شوند دوباره به واکنشگرها تجزیه شوند، به قسمی که غلظت هریک از واکنشگرها و محصولات ثابت بماند. در حالت تعادل، مقدار هر واکنشگر و محصول واکنش با ثابت تعادلِ آن واکنش در دمای خاص مشخص می شود.

معنی کلمه تعادل شیمیایی در ویکی واژه

شرایطی که در آن سرعت رفت یک واکنش شیمیایی با سرعت برگشت آن برابر است.

جملاتی از کاربرد کلمه تعادل شیمیایی

مانند همه کاتالیزورها، آنزیم‌ها موقعیت تعادل شیمیایی واکنش را تغییر نمی‌دهند. در حضور آنزیم، واکنش در همان جهت که آنزیم نیز حضور ندارد انجام می‌شود فقط حضور آنزیم موجب می‌شود که با سرعت بیشتری انجام شود. : 8.2.3  به عنوان مثال، انیدراز کربنیک بسته به غلظت واکنش دهنده‌های آن، واکنش آن را از هر جهت تغییر می‌دهد:
بقراط پزشک یونانی یکی از اولین کسانی بود که این ایده را رد کرد که اختلالات روانی ناشی از تسخیر شیاطین است و در عوض به علل طبیعی توجه کرد. او اعتقاد راسخ داشت که علائم اختلالات روانی ناشی از بیماری هایی است که منشا آن مغز است. بقراط مشکوک بود که این حالت های جنون ناشی از عدم تعادل مایعات در بدن است. او این مایعات را به طور خاص چهار مورد تشخیص داد: خون، صفرای سیاه، صفرای زرد و بلغم. این بعدها مبنای نظریه عدم تعادل شیمیایی شد که به طور گسترده در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد.
در اواسط قرن بیستم، محققان این نظریه را مطرح کردند که افسردگی ناشی از عدم تعادل شیمیایی در انتقال دهنده‌های عصبی در مغز است زیرا مشاهدات انجام شده در دهه ۱۹۵۰ از اثرات رزرپین و ایزونیازید در تغییر سطوح انتقال دهنده عصبی مونوآمین و تأثیر بر علائم افسردگی خبر می‌داد. هر چند نظریه عدم تعادل شیمیایی هرگز ثابت نشده است.