برآورد هزینه

معنی کلمه برآورد هزینه در فرهنگستان زبان و ادب

برآورد هزینه
{cost estimating} [مدیریت-مدیریت پروژه] تخمین منابع لازم برای تکمیل فعالیت های پروژه

معنی کلمه برآورد هزینه در ویکی واژه

تخمین منابع لازم برای تکمیل فعالیت‌های پروژه.

جملاتی از کاربرد کلمه برآورد هزینه

ایالات متحده و ترکیه همزمان با برنامه‌ریزی، توسعه و بازسازی این مکان در بخش قرغه کابل پیش قدم شده‌ بودند. برآورد هزینه بازسازی حدود ۱۰۰ میلیون دلار بود.
از سال ۱۳۹۸ شمسی پروژه‌ای برای مرمت برج آغاز شد که همچنان ادامه دارد. داربست فلزی که به دور بنا کشیده شده، زنگ زده و فرسوده شده‌است لیکن مرمت بنا انجام نپذیرفت. عبدالمجید نورتقانی، مدیر این پایگاه، در سال ۱۴۰۲ به خبرگزاری فارس گفت: «قسمت مخروطی گنبد قابوس از مجموع پنج‌هزار آجر ارزشمند و تاریخی تشکیل شده که ۱۵۰۰ آجر این قسمت نیاز به مرمت اساسی دارد و طبق برآورد هزینه‌های امسال به ۱۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. تعمیر یا ساخت آجرهای مشابه با همان کیفیت اصلی آجرهای تاریخی و جایگزین‌کردن آن و انسجام پایین سازه این بنا حداقل به دو سال زمان نیاز دارد.» او بودجهٔ برج قابوس در سال ۱۴۰۰ را ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و در سال ۱۴۰۱ این مبلغ را ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.
طول مسیر این مترو از تهران، پردیس، رودهن، آبعلی و آمل حدود ۱۴۰ کیلومتر است که بین ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر آن تونل‌هایی در زیر کوه‌ها و پل‌های بزرگ است و برآورد هزینه اجرای این پروژه نیز بین یک تا ۱٬۵ میلیارد یورو است.
از مهمترین مزایای طراحی سه بعدی در معماری می‌توان به مواردی از جمله پیشگیری از هزینه‌های اضافی، شناخت نقاط قوت و ضعت، برآورد هزینه اولیه و کلی در پروژه‌ها، مکان زمانبندی پروژه‌ها، ابزاری ساده و مفید، مهمترین ابزار برای تبلیغات در صنعت، جذب مشتریان با استفاده از طراحی سه بعدی و ارائه آن، خلق یک طراحی دقیق، ویرایش طرح به راحتی، مقرون به صرفه بودن، تقویت بازاریابی با استفاده از طراحی سه بعدی، خلق فرصت‌های واقعیت مجازی اشاره کرد.
با اجرای نقشه گدار، برآورد هزینه ساخت آرامگاه به شصت هزار تومان بالا رفت، اما مجموع وجوه جمع‌آوری شده بیش از ۲۷ هزار تومان نبود که تا بهار ۱۳۰۸ نوزده هزار تومان آن هزینه شده بود. ارباب کیخسرو بار دیگر دست به دامان دولت و مجلس شد. بیست هزار تومان از دولت گرفت و طرحی با امضای هفتاد نماینده به مجلس داد و ده هزار تومان نیز از مجلس گرفت.
به جهت برآورد هزینه احداث هر آباره و نیز اجرای آسان مجموعه آباره‌ها تا دهانه ۸ متری در دفترچه‌ای با نام آیین‌نامه ۸۳ موجود می‌باشد.
اجرای نقشه گدار، برآورد هزینه ساخت آرامگاه به شصت هزار تومان بالا رفت، حال آنکه مجموع وجوه جمع‌آوری شده بیش از ۲۷ هزار تومان نبود که تا بهار ۱۳۰۸ نوزده هزار تومان آن هزینه شده بود. ارباب کیخسرو بار دیگر دست به دامان دولت و مجلس شد. بیست هزار تومان از دولت گرفت و طرحی با امضای هفتاد نماینده به مجلس داد و ده هزار تومان نیز از مجلس گرفت.