شخم زدن

معنی کلمه شخم زدن در لغت نامه دهخدا

شخم زدن. [ ش ُ زَ دَ] ( مص مرکب ) شدیاریدن. شیاریدن. شیار کردن زمین برای پاشیدن بزر. ( یادداشت مؤلف ). کندن زمین برای تخم ریزی. ( فرهنگ نظام ). و رجوع به شخم و شخم کردن شود.

معنی کلمه شخم زدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) شیار کردن زمین با گاو آهن یا تراکتور برای زراعت شخم کردن .

معنی کلمه شخم زدن در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شخم زدن از جمله الفاظی است که در ابواب مختلف فقه بکار رفته است.
شخم زدن ایجاد شیار در زمین به وسیله خیش یا گاو آهن است.
احکام شخم زدن درابواب فقه
از احکام آن در بابهای زکات، مزارعه، مساقات و اجاره سخن گفته‏ اند.
← شخم زدن در زکات
۱. ↑ جواهر الکلام ج۱۵، ص۲۳۳.
...

معنی کلمه شخم زدن در ویکی واژه

arare

جملاتی از کاربرد کلمه شخم زدن

سپس جشن سنت نیکلا بر پا می‌شود، که در طی آن برای هر چهار خانواده، یک گاو نر قربانی می‌کنند. در ماه مه، جشن «خدای بزرگ»، در پایان شخم زدن زمین بر پا می‌دارند، و در این هنگام، گورهای سال گذشته را با چمن می‌پوشانند. پس از آن، زنان مراسمی در دهکده به یاد دزور هر محل انجام می‌دهند و هیچ مردی، غیر از قربانی کننده، نباید حضور داشته باشد، و هدف از این اقدامات تأمین محصول آینده است.
آخرین روز آکیتو. خدایان به معبد مردوک بازمی‌گردند (مجسمه‌ها به معبد بازمی‌گردند) و زندگی روزمره در بابل، نینوا و بقیه شهرهای آشوری از سر گرفته می‌شود. مردم شروع به شخم زدن و آماده شدن برای چرخه دیگری از فصول می‌کنند.
فرهنگ آریایی‌ها در زمانی که ایشان به سرزمین‌های ایران و هند رسیدند، مانند دوره زندگی مشترک اقوام هندواروپایی، هنوز در مرحله شبانی-روستایی بود. بررسی واژگان این زبان‌ها برخی اطلاعات را در بارهٔ زندگی آنان فراهم می‌آورد. اینان دامدارانی بودند که با کشاورزی هم آشنایی داشتند و غلاتی چون جو و گندم می‌کاشتند و از آن‌ها آرد تهیه می‌کردند. آنان برای شخم زدن گاوها را به یوغ (اوستایی: یَوگ، (به هم بستن)، سنسکریت: یوگا) می‌بستند.
آخرین روز آکیتو. خدایان به معبد مردوک بازمی‌گردند (مجسمه‌ها به معبد بازمی‌گردند) و زندگی روزمره در بابل، نینوا و بقیه شهرهای کلدانی از سر گرفته می‌شود. مردم شروع به شخم زدن و آماده شدن برای چرخه دیگری از فصول می‌کنند.
با توسعه ناپایدار و استفاده از ابزار برای استخراج آب و شخم زدن زمین در طول سال‌های پس از انقلاب سفید، به تدریج از اوایل دهه‌ی ۱۳۷۰ چشمه‌ها، قنات‌ها، باتلاق‌ها و برکه‌هایی که در حاشیه ابهررود بودند، خشک شدند. این خشک شدن به تدریج بود. ابتدا زمین‌های بایر و دیم به کشت آبی با آب به دست آمده از موتورهای چاه عمیق اختصاص یافتند. با خشک شدن تالاب‌ها و برکه‌ها و توسعه شهر، به تدریج ساخت و ساز در این زمین‌ها آغاز شد.