شباهت داشتن

معنی کلمه شباهت داشتن در لغت نامه دهخدا

شباهت داشتن. [ ش َ / ش ِ هََ ت َ ] ( مص مرکب ) مانستن.مشابهت داشتن. شبیه و مانند بودن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه شباهت داشتن در فرهنگ فارسی

مانستن مشابهت داشتن

معنی کلمه شباهت داشتن در ویکی واژه

assomigliare
somigliare

جملاتی از کاربرد کلمه شباهت داشتن

شاید مهم‌ترین مولکول آلی تولید شده کلروفیل باشد که باعث شد موجودات زنده ساده اولیه قادر به تأمین غذای خود شوند (تولیدکننده). اولین موجود زنده فتوسنتز‌کننده سیانوباکتری بودند، که به سیانوباکتری‌های امروزی مثل نوسترک شباهت داشتند.
آتشینک معروف‌ترینِ پنهان‌پایان است؛ گروهی از دوزیستان بی‌پا که به مار شباهت داشتند. این جانور چند ردیف دندان کوچک نوک‌تیز داشت که به دندان‌های بعضی از مارهای غیرسمی امروزی شبیه بودند. تیره‌ی پشت آتشینک بیش از ۲۰۰ مهره داشت که دوسومشان در دمش قرار گرفته بودند. آتشینک احتمالاً خشکی‌زی بود، کنار آبگیرها و دریاچه‌ها می‌زیست و برای یافتن شکار لابه‌لای گیاهان آبی جستجو می‌کرد.
همین که انوشیروان به قدرت بازگشت، حاکم سلجوقیان، به نام طغرل، با استفاده از ضعف سیاسی-نظامی موجود به او حمله کرد. از جمله افراد حاضر در لشکر او «مرداویج بن بسو دیلمی» و «چغری بیک» بودند. چغری بیک به راحتی گرگان را گشود و طغرل از این شهر هزار دینار مال خواست. وی مرداویج بن بسو را حاکم این شهر کرد و باج سالانه ۵۰٬۰۰۰ دینار برایش تعیین کرد. انوشیروان هم با پذیرفتن سالانه ۳۰٬۰۰۰ دینار خراج، ابقا شد ولی می‌بایست تحت‌الامر مرداویج بن بسو می‌بود. مرداویج برای تسلط بیشتر بر انوشیروان با مادرش (همان که پیشتر همسر باکالیجار بود) ازدواج کرد. از آن پس دودمان آل زیار بسیار ضعیف شد و امیران بعدی تنها بر چند قلعه حکمرانی داشتند و بیشتر به بزرگ‌زمین‌داران شباهت داشتند تا پادشاه.
علاوه بر مطالعات مکاشفه ای - تحلیلی در مورد موسیقی اقوام مختلف، مریام از اندیشیدن دربارهٔ موضوعات بنیادین نیز غافل نبود. برای مثال در یکی از مقالات خود با عنوان «طبقه‌بندی زیبایی شناختی در انسان‌شناسی» که با همکاری لینتون فری من نگاشته شد، به موضوع شباهت داشتن و تمایزات در موسیقی و معیار سنجش‌های این مو ضوع پرداخت. یا در مقاله دیگری تحت عنوان " تغییرات موسیقایی در روستای باسونژی " به مسئله تغییرات موسیقی در یک بازه زمانی چهارده ساله پرداخت.