شانسی

معنی کلمه شانسی در لغت نامه دهخدا

شانسی. ( ص نسبی ، ق ) از روی بخت و اقبال. تصادفاً. اتفاقاً: شانسی حرفش درست آمد، برحسب تصادف درست آمد.، شان سی. ( اِخ ) نام اقلیمی است از چین. واقع در جنوب منچوری و جمعیت آن 12/000/000 تن است و مرکز این اقلیم یانکو باشد. و دارای معادن زغال سنگ است. ( از معجم المنجد ).

معنی کلمه شانسی در فرهنگ معین

[ فر - فا. ] (ق مر. ) از روی تصادف ، برحسب تصادف .

معنی کلمه شانسی در فرهنگ فارسی

( صفت ) از روی بخت و اقبال تصادفا اتفاقا : شانسی حرفش درست در آمد .
ایالتی در چین شمالی ۱۸٠٠٠٠٠٠ تن سکنه کرسی آن تی - بوان - در قسمت تحت الارضی شان سی مقدار معتنی به زغال سنگ وجود دارد

معنی کلمه شانسی در دانشنامه آزاد فارسی

شانْسی (Shanxi)
شانْسی
استانی در شمال چین، با ۱۵۷,۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت و ۳۱,۰۹۰,۰۰۰ نفر جمعیت (۱۹۹۶). از شمال به مغولستان داخلی، از شرق به هبی، از جنوب به هِنان، و از غرب به شاآنسی محدود است. شهر تی یوآن مرکز آن است. شانسی از غرب و جنوب به رود هوانگ هو محدود شده است، که آن را از استان های شاآنسی و هنان جدا می کند؛ در شمال استان، دیوار بزرگ چین قرار دارد که آن را از مغولستان داخلی جدا می کند؛ در شرق نیز کوه های تای هانگ، بین استان های شانسی و هبی، واقع شده اند. رود فن هه، ریزابۀ اصلی هوانگ هو در شانسی است، که در امتداد گسلی از شمال به جنوب در مرکز استان جریان دارد. این درّه ناحیۀ مهم مسکونی است که تی یوآن، مرکز استان، در آن قرار دارد. شهر مهم دیگر آن داتونگ است. اگرچه شانسی بخشی از کانون فرهنگ چین را تشکیل می دهد، نزدیکی آن به مرز شمالی، آن را دربرابر حملۀ دشمنان آسیب پذیر کرده بود و مدت ها زیر سلطۀ سلسله های وحشی قرار داشت. در زمان حکومت سلسلۀ ویی شمالی (۳۸۶ ـ ۵۳۵ م)، داتونگ مرکز مهم فرهنگ بودایی بود. این استان پایگاه شورش بر ضد سلسلۀ تانگ در آغاز قرن ۹م بود، و تا ۹۷۹ م، زمان حکومت امپراتور دوم سلسلۀ سونگ، با بقیۀ بخش های چین متحد شد. سپس بخشی از قلمرو سلسله های لیائو (۹۴۵ ـ ۱۱۲۵ م) و جین یا ختن (۱۱۲۲ ـ ۱۲۳۴)، و امپراتوری مغول شد. شانسی در ۱۹۰۰، یکی از پایگاه های قیام مشت زنان بود و تعداد زیادی خارجی و چینی مسیحی در این استان کشته شدند. در انقلاب چین (۱۹۱۱)، یان شی شان، فرماندۀ نظامی چینی، کنترل استان را در دست گرفت، و صنعت زغال سنگ شانسی و احداث شبکۀ راه آهن را آغاز کرد.

معنی کلمه شانسی در ویکی واژه

از روی تصادف، برحسب تصادف.

جملاتی از کاربرد کلمه شانسی

«... ملاقات با سفیر شوروی هنگام صبح صورت گرفت. پس از خاتمه ملاقات، طالقانی مانند معمول سرخوش بود؛ ولی شب هنگام پس از صرف شام ناگهان حالش به هم خورد. نگهبانان شخصی‌اش به سوی تلفن هجوم بردند تا به پزشک خبر بدهند ولی خط قطع بود. کوشیدند به او آب بخورانند ولی جریان آب هم قطع شده بود. پیرمرد شانسی نداشت. مخالفانش همه چیز را تا آخرین جزئیات حساب کرده بودند.»
هریک از روسا بطور شانسی یکی از آنها را انتخاب می‌کند و افراد تیم به این منوال پایان می‌پذیرد و دو تیم در مقابل هم صف آرائی می‌کنند و فرمان حمله از سوی سرپرستها صادر می‌شود و افراد دو تیم بسوی هم حمله‌ور می‌گردند و با لگد خود به همدیگر می‌کوبند و معمولاً قرار بر این می‌شود که از شکم و جاهای آسیبپذیر بدن زده نشود. و هر کس به به هر کدام از یاران حریف که مایل است حمله می‌کند . و بازی تا شکست یکی از تیمها ادامه می‌یابد.
این سریال را دنیس کلی خلق کرده و در آن بازیگرانی مثل فیونا اوشانسی، عادل اختر و پل هیگینز بازی می‌کنند.
فراهم کردن تجارب مشتری هماهنگ در سراسر کانال‌ها چالشی در حال رشد برای فروشندگان است. همچنین، استفاده از هوش مشتری تکامل یافته شانسی بزرگ برای برقراری ارتباطات بهتر و فروختن محصولات به انواع مختلفی از مشتریان در هر کجا که باشند محسوب می‌شود.
آمنهوتپ یکم یا آمنوفیس یکم دومین فرعون دودمان هجدهم مصر مصر باستان بود که میان سال‌های ۱۵۲۶ تا ۱۵۰۶ پیش از میلاد مسیح فرمانروایی می‌کرد. او فرزند و جانشین اهمسه یکم و شهبانو نفرتاری بود ولی حداقل دو برادر بزرگتر از خود به نام‌های اهمسه‌آنخ و اهموسه ساپر داشت و از این رو شانسی برای بر تخت نشستن پیدا نمی‌کرد. با این حال در دوره زمانی هشت ساله میان ۱۷امین سال پادشاهی اهمسه یکم و مرگش، ولیعهد او می‌میرد و آمنهوتپ ولیعهد بعدی می‌شود. او سپس بر تخت می‌نشیند و برای ۲۱ سال پادشاهی می‌کند.
وجود قانون آفساید از تمرکز بازیکنان در جلوی دروازۀ حریف جلوگیری کرده، چون هیچ بازیکنی نمی‌تواند در نزدیکی دروازۀ حریف ایستاده و با صبر کردن برای توپ شانسی برای گل زدن داشته باشد و امکان ارسال پاس‌های بلند به نزدیکی دروازۀ حریف هم محدود می‌شود. به این ترتیب مدافعان نیز می‌توانند از دروازۀ خودی فاصله بگیرند و در جریان بازی مشارکت بیشتری داشته باشند. همه اعضا بدن(بجز دستها) در آفساید گیری حساب میشوند.
چندین تیم آتش‌نشانی ساعت‌ها درصدد خاموش کردن و کنترل آن بودند ولی تعدادی از مردم که در طبقات فوقانی گیر افتاده بودند شانسی برای زنده ماندن نداشتند.
نور فتاح‌اوغلو در سال ۲۰۰۸ با مراد آیسان ازدواج کرد و در سال ۲۰۱۱ از او جدا شد. او در سال ۲۰۱۳ با لونت وزیر‌اوغلو ازدواج کرد. نور فتاح‌اوغلو به شکل ناگهانی در اواخر ژانویه ۲۰۱۵ تصمیم گرفت که از لونت وزیراوغلو جدا شود. در تابستان ۲۰۱۴ نور فتاح و همسرش برای تعطیلات تابستانی به سواحل ترکیه سفر کرده بودند و بسیار خوشبخت به نظر می‌رسیدند ولی در ژانویه ۲۰۱۵ طی دعوایی که کرده بودند تصمیم گرفتند از یک دیگر جدا شوند، ولی پس از مدتی تصمیم گرفتند که شانسی دوباره به زندگی خود بدهند آنها در سال ۲۰۱۶ صاحب دختری به نام اِلیسا شدند . ولی در سال ۲۰۲۱ از هم دیگر به صورت رسمی جدا شدند.
با ادامه کار گروه جستجو و گذشت زمان، امید زنده ماندن این سه کوهنورد کم و کمتر شد تا آن‌که توماس لامل کوهنورد و جستجوگر مشهور کوهستان که برای پیدا کردن کوهنوردان مفقود شده ایرانی در قله برود پیک پاکستان چند روزی را مشغول کار بود و با بالگرد به عکس برداری از منطقه مورد نظر پرداخته بود با انتشار نامه‌ای به باشگاه آرش، اعلام نمود که دیگر هیچ شانسی برای پایین آوردنشان وجود ندارد.
با این حال که آرادو آر ۸۰ جزو نخستین هواپیماهای ساخته شده بود اما با وجود مشکل مستمر در اراده فرود و تأمین موتور، به عنوان یکی از آخرین نمونه‌ها وارد آزمایش رو در رو شد. آرادو نمونه خود را در فوریه ۱۹۳۶ به درخواست کنندگان تحویل و از ماه بعد تقابل‌های عملی آغاز شد اما کاملاً مشخص بود که این نمونه هیچ شانسی در مقابل نمونه‌های هاینکل و مسر-اشمیت ندارد و این موضوع تنها یک ماه بعد به اطلاع آرادو رسید.