شامپانی
معنی کلمه شامپانی در فرهنگ معین

شامپانی

معنی کلمه شامپانی در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) نوعی شراب سفید کف دار گران بها که آن را اصلاً در «شامپانی » فرانسه از بهترین اقسام انگور تهیه کنند.

معنی کلمه شامپانی در فرهنگ عمید

نوعی شراب پرجوش که از بهترین اقسام انگور می سازند. &delta، وجه تسمیۀ آن ایالت شامپانی فرانسه است.

معنی کلمه شامپانی در فرهنگ فارسی

یا شامپانی ( فیلیپ د ) نقاش فلامانی ( و. بروکسل ۱۶٠۲ - ف. ۱۶۷۴ م . ). یکی از بزرگترین نمایندگان سبک کلاسیک فرانسوی . وی در تصاویری قابل توجه ( مانند تصویر ریشلیو ) کشیده و نقاش ژانسنیست ها متدینان پر رویال گردید.
نوعی شراب ازبهترین اقسام انگور، وجه تسمیه آن، ایالت شامپانی فرانسه است
( اسم ) نوعی شراب سفید کف دار گرانبها که آن را اصلا در شامپانی ( فرانسه ) از بهترین اقسام انگور تهیه کنند .

معنی کلمه شامپانی در دانشنامه عمومی

شامپانی (استان). شامپانی ( به فرانسوی: Champagne ) نام استانی تاریخی در شمال خاوری فرانسه است. نوشیدنی الکلی شامپاین به نام این محل خوانده می شود.
در گذشته این منطقه زیر فرمانروایی یک کنت بود. بخش غربی شامپانی تا پاریس پیرامون ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد. شهرهای رنس، اپرنه و تروا مراکز تجاری این منطقه اند. بیشتر بخش شامپانی امروزه در ناحیه شامپاین - آردن جای دارد که از چهار بخش آردن، اوب، اوت مرن و مرن تشکیل شده است.
نام شامپانی ریشه در نام لاتین کامپانیا دارد که به دلیل همانندی تپه های این منطقه با کامپانیا در جنوب روم باستان بدان داده شده است.

معنی کلمه شامپانی در دانشنامه آزاد فارسی

شامْپانْی (champagne)
نوعی شراب سفید گازدار. از انگور ایالت قدیمی شامپانی در فرانسه تهیه می شود. مشهورترین نوع آن از تاکستان های بخشی از درۀ مارن، به ویژه در رَنس فراهم می آید که مرکز این صنعت است. مشهور است که ابتدا راهبی به نام دون پرینیون در قرن ۱۷ آن را تولید کرد. برای تهیۀ آن ابتدا انگور را دو بار تخمیر می کنند و سپس تحت فشار زیاد در بطری های دربسته نگاه می دارند تا بیشتر تخمیر شود. پس از تخمیر، اسید کربنیکِ داخل بطری موجب گازدارشدن شامپانی می شود. بطری ها در تونل های پرپیچ وخم معادن گچ در رنس نگهداری می شوند تا کاملاً عمل آیند. با چند بار سر و ته کردن بطری موجب می شوند لرد آن جذب چوب پنبۀ سر بطری شود. وقتی فرآیند تخمیر پایان گرفت دهانۀ بطری را منجمد و چوب پنبه را خارج می کنند. فضای خالی بطری را با مقداری شکر و معمولاً کنیاک پر می کنند.

معنی کلمه شامپانی در ویکی واژه

نوعی شراب سفید کف دار گران بها که آن را اصلاً در «شامپانی» فرانسه از بهترین اقسام انگور تهیه کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه شامپانی

آلزاس در فاصله سال‌های ۱۹۸۲ تا انتهای سال ۲۰۱۵ میلادی یکی از ۲۲ ناحیه داخلی فرانسه بود. از اول ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی، تقسیمات کشوری فرانسه دستخوش دگرگونی‌هایی شد. در پی این دگرگونی‌ها، آلزاس، شامپانی-آردن و لورن در یکدیگر ادغام شدند و ناحیه جدیدی به نام گرانت است ایجاد شد.
اگر چه صدای نرمتر منجر به درهم بررسی، آلبوم دوم اویسیس، (داستان چیست) گل شیپوری؟ یک موفقیت تجاری بود، و با بیش از چهار میلیون نسخه فروش به چهارمین آلبوم پرفروش در تاریخ نمودار انگلستان تبدیل شد. این آلبوم باعث دو تک‌آهنگ بیشتر، «واندروال» و «به عقب نگاه مکن با خشم»، را شامل می‌شد که به ترتیب به رتبهٔ دو و یک جدول‌های بریتانیا رسیدند. آلبوم همچنین شامل تک‌آهنگی در جدول آمریکا با نام «اختر شامپانی» با همراهی گیتار و خواننده پشتیبان پل ولر بود که تحسین گسترده منتقدان را دریافت کرد و درصدر اول در جدول راک مدرن آمریکا به اوج خود رسید.
یک شیشه شراب زرد جوشان شامپانی ازو سیاه‌پوشان
تعدادی از این کوروت‌ها به وسیلهٔ شرکت‌های هواپیمایی منطقه‌ای فرانسه از جمله ایر آلزاس، ایر آلپ، ایرشامپانی و تات خریداری شدند. استرلینگ ایرلاینز دانمارک نیز این هواپیما را خریداری نمود. یک فروند کوروت نیز به عنوان ترابری وی آی پی به وسیلهٔ نیروی هوایی کنگو به کار گرفته شد. از ژانویهٔ ۲۰۰۹ تعداد کمی کوروت هنوز در اروپا و آفریقا فعال هستند که از این تعداد یک فروند آن برای عکسبرداری هوایی به کار می‌رود. این کوروت در آزمایش سرعت بالای ت ژ و به کار رفت. صنایع ایرباس از پنج فروند کوروت از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۹ برای ترابری داخلی بهره می‌برد.
با شروع جنگ‌جهانی اول ماکه جز اولین کسانی بود که به جنگ فراخوانده شد و بدین منظور به جبههٔ فرانسه اعزام گشت. در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۱۴ بود که در هنگام این درگیری‌ها در شامپانی کشته شد.
آنتوان دو شزی (۱ سپتامبر ۱۷۱۸، شالون-آن-شامپانی – ۵ اکتبر ۱۷۹۸، پاریس) مهندس هیدرولیک فرانسوی بود. شهرت او به دلیل فرمول شزی است که برای محاسبه سرعت سیال در لوله به کار می‌رود و شزی شکل تغییر یافتهٔ آن را در جریان سطح آزاد مورد استفاده قرار داد.