شارلاتان

شارلاتان

معنی کلمه شارلاتان در لغت نامه دهخدا

شارلاتان. ( فرانسوی ، ص ) کسی که با زبان خوش مردم را فریب دهد. ( فرهنگ نظام ). حقه باز. شیاد. چاخان. چاچول. چاچولباز. یارم باز. و در «هدایه ٔ» ابوبکر ربیعبن احمد الاخوینی البخاری ، مفتعلان بجشکان به معنای اطبای شارلاتان آمده است. ( از یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه شارلاتان در فرهنگ معین

(رْ ) [ فر. ] (ص . ) حقه باز، شیاد، کلاهبردار.

معنی کلمه شارلاتان در فرهنگ عمید

ویژگی کسی که با چاپلوسی و چرب زبانی مردم را فریب می دهد، حقه باز.

معنی کلمه شارلاتان در فرهنگ فارسی

حقه باز، متقلب، کسی باچاپلوسی مردم رافریب دهد
( صفت ) حقه باز متقلب .

معنی کلمه شارلاتان در دانشنامه عمومی

شارلاتان (فیلم ۲۰۲۰). شارلاتان ( چکی: Šarlatán ) یک فیلم درام تاریخی به کارگردانی آگنیشکا هولاند محصول چک - لهستان - ایرلند - اسلواکی سال ۲۰۲۰ میلادی است. ایوان ترویان در نقش «شارلاتان» یان میکولاشک بازی می کند. فیلم از طرف کشور چک برای جایزه اسکار معرفی شد ولی در فهرست نهایی برگزیده نشد.
فیلم داستان زندگی از یان میکولاشک ( ۱۸۸۹–۱۹۷۳ ) است که از مهارت ها و تجربیات خود برای درمان و بهبودی افراد مختلفی از جمله شخصیت های مشهور مانند رئیس جمهور چکسلواکی ( آنتونین زاپوتوسکی ) استفاده کرده است. پس از مرگ زاپوتوسکی، میکولاشک توسط رژیم کمونیست زندانی شد.
• ایوان ترویان در نقش «یان میکولاشک»
• یوزف ترویان در نقش «میکولاشک جوان»

معنی کلمه شارلاتان در ویکی واژه

mascalzone
حقه باز، شیاد، کلاهبردار.
شارلاتان به کسی که با زبان خوش، مردم را فریب دهد میگویند. کلمه ای است که ریشه در زبان فرانسوی دارد. در معنای شارلاتان برخی از منابع جدید حقه بازی . شیادی . شید. چرب زبانی و چاخانی را اضافه کرده اند.

جملاتی از کاربرد کلمه شارلاتان

حدوداً ۳ ماه پس از درگذشت لاوی، فرزند دوم او زینا با همسرش نیکلاس شرک،[اس] چندین برگه گزارش ارائه کردند و زینا با استناد به آن‌ها گفت که پدرش یک شارلاتان بوده و دربارهٔ زندگی‌اش، دروغ‌های فراوانی گفته بوده‌است. زینا از جمله ارتباط لاوی با جین منسفیلد را دروغین خواند و رد نمود. وی همچنین مدعی شد که پدرش را نفرین کرده بوده تا به مرگی دردناک بمیرد و اکنون نیز این نفرین مؤثر واقع شده‌است. زینا در دهه ۱۹۸۰ میلادی و اوج ماجرای وحشت شیطانی، وارد معرکه شد تا از پدرش دفاع کند. اما از سال ۱۹۸۹ با پدرش قطع رابطه کرد و تا زمان مرگ لاوی، دیگر هیچ ارتباطی با او نداشت.
تمامًا حقه باز و شارلاتانند به هر جا هر چه پاش افتاد آنند
خانواده او بسیار مرفه بودند. ژان نزد ژاک آلبرت گرین، نقاش محلی، شاگرد بود و اولین سوژه‌های هنری او شارلاتان‌های خیابان‌های والنسین بود که داروهای کبک می‌فروختند. واتو در سال ۱۷۰۲ عازم پاریس شد. پس از مدتی که به عنوان نقاش صحنه مشغول به کار بود و از نقاشی‌های فلاندر کپی برداری می‌کرد. در همین دوران بود که نقاشی‌های او توجه نقاش کلود گیلو را به خود جلب کرد.
در تاریخ اجتماعی ایران نیز شخصیت آرسن لوپن به صورت یک ضرب‌المثل درآمده و از جمله گاهی نزد عوام، افراد شارلاتان و چاچول باز با نام آرسن لوپن خوانده می‌شوند و مثلاً در مورد چنین افرادی گفته می‌شود که: «فلانی خیلی آرسن لوپن است»، یا: «عجب آرسن لوپنی هست این فلانی!».