شاخصی

معنی کلمه شاخصی در فرهنگستان زبان و ادب

{indicial} [ریاضی] منسوب به شاخص

معنی کلمه شاخصی در ویکی واژه

منسوب به شاخص.

جملاتی از کاربرد کلمه شاخصی

شاخص جینی در استان کرمانشاه بر اساس داده‌های منتشرشده توسط مرکز آمار ایران طی دههٔ ۱۳۹۰ کاهش داشته‌است. شاخص جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبهٔ توزیع ثروت در یک جامعه است که با عددی بین ۰ و ۱ بیان می‌شود. عدد ۱ حداکثر نابرابری را نشان می‌دهد و هرچه این عدد به ۱ نزدیک‌تر باشد نشان‌دهندهٔ نابرابری بیشتر در توزیع ثروت است و هرچه این عدد به ۰ نزدیک‌تر باشد عادلانه‌تر بودن توزیع ثروت در یک جامعه را بیان می‌کند. جدول زیر شاخص جینی را برای کل استان کرمانشاه به تفکیک جمعیت شهری و روستایی طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ نشان می‌دهد.
سنِ آغازِ علائم و شدت آنها دو شاخصی است که با استفاده از آنها، بیماری را به چند نوع مختلف طبقه‌بندی می‌کنند.
در اواخر دههٔ ۱۹۷۰، مور کار خود را با نوشتن در مجله‌های غیرحرفه‌ای، زیرزمینی و آلترناتیو بریتانیایی آغاز کرد. سپس موفق شد آثارش را در مجلاتی نظیر ۲۰۰۰ ای‌دی و جنگجو به چاپ برساند. در نهایت، شرکت آمریکایی دی‌سی کمیکز مور را به عنوان «اولین نویسنده کتاب‌های کمیک ساکن بریتانیا که در آمریکا آثار شاخصی تولید کرده‌است» استخدام کرد. در دی‌سی کمیکس او روی شخصیت‌هایی مشهور نظیر بتمن در بتمن: شوخی مرگ‌بار و سوپرمن: چه بلایی بر سر انسان فردا آمده؟ کار کرد و شخصیت‌های فرعی سوامپ تینگ و جان کنستانتین را پرورش داد و همچنین کتاب‌های دست اولی نظیر نگهبانان را نوشت.
در سال‌های پایانی فرمانروایی پدرش، آمنم‌اوپه به شکل هم-پادشاه جوان‌تر به او خدمت می‌کرد. این مسئله در تکه‌ای از نوارهای یک مومیایی از آن دوران دانسته شده است. مان‌تو می‌نویسد که او ۹ سال فرمانروایی کرد. آرامگاه‌های پسوسنس یکم و آمنه‌موپه توسط مصرشناس فرانسوی، پییر مونته، در طی کاوش‌هایش در ۱۹۴۰ در تانیس بی آسیب‌دیدگی کشف شدند و گنجینه‌های شاخصی همچون نقاب‌های طلایی مومیایی‌های آن دو و جواهرات باارزش دیگر به دست آمدند. مونته در آوریل ۱۹۴۰ آرامگاه آمنم‌اوپه را گشود. یک ماه بعد، آلمان‌های نازی به فرانسه حمله کردند و کاوش‌های باستان‌شناسانه در آن مکان تا پیش از پایان جنگ به تعویق افتادند. آرامگاه آمنم‌اوپه سرانجام در ۱۹۴۶ به کاوش رسید و نتایج یافته‌های آن در ۱۹۵۸ به چاپ رسید.
« چرا ما کشور را معطل به نگاه بیگانگان می‌گذاریم براساس شاخصی که آقا گفتند کاندیداها نباید نگاهشان به خارج از کشور باشد ما اعلام می‌کنیم نگاه ما به دست جوانان تنومند کشور است. »
زنبورها چهرهٔ شاخصی در اساطیر داشتند و به عنوان الگویی برای جامعهٔ بشری بودند. به عنوان مثال در عهد باستان در خاور نزدیک، این حشره به عنوان پلی به عالم اموات شناخته می‌شده و در تزیین مقبره‌ها طرح این حشره استفاده می‌شده‌است.
ابهامی که وجود دارد مربوط به زمانی است که عنصر خیال، چنان با توجیه‌های علمی در هم آمیزد که جدا کردنش ممکن نباشد و ماهیت علمی بودن اثر، زیر سؤال رود؛ البته چنین ابهامی معمولاً در آثار علمی–تخیلی نویسندگان شاخصی مانند آسیموف یا آرتور. سی. کلارک وجود ندارد.
پس به زودی اقوام دارای زبان آریایی یا هندوژرمنی یا هندواروپایی در فرهنگِ علمِ زبان‌شناسیِ آن سال‌ها به عنوان نژاد معرفی شدند. هر چند لازم است ذکر شود که این رویداد بیشتر مربوط به کشورهای غیرآلمانی بود. پنداشت‌های این‌گونه پژوهندگانْ از بهشت باستانی آریایی و فضایل شاخصی‌ای که آریایی‌ها را تا امروز از دیگران متمایز می‌سازد، به ایجاد نوعی اسطورهٔ آریایی انجامید که شالوده‌ای شد برای نظریه‌هایِ پریشانِ بعدی و به دیگران امکان داد که آن را گسترش دهند.