شائول

معنی کلمه شائول در فرهنگ فارسی

ابن قیس از سبط بن یامین اولین پادشاه اسرائیل که در نیمه دوم قر. ۱۱ ق م . حکومت داشت . وی بتوسط سموئیل بدین سمت انتخاب شد و قلمرو خود را بسط داد و با فلسطینیان جنگید . پس از او داود جانشین گردید.

جملاتی از کاربرد کلمه شائول

ابنیر (عبری: אַבְנֵר‎) یا ابی‌نیر (عبری: אבינר בן נר‎) مطابق روایات تنخ، یکی از عموزادگان شائول بود. بعد از مرگ شائول در نبرد با فلیسطی‌ها، پسر او ایشبعل با کمک ابنیر به پادشاهی رسید و انبیر خود به فرماندهی ارتش رسید. مطابق ادعای تنخ، ابنیر سپس تصمیم گرفت با داوود متحد شود اما در قصر داوود توسط یوآب به قتل رسید. ظاهراً مرگ او توطئه‌ای از جانب داوود بوده‌است. ایشبعل نیز مدتی بعد از کشته شدن ابنیر با توطئه داوود به قتل رسید و داوود پادشاه اسرائیل شد.
تلاش‌های حقوقی خانم ویندزور به حکم مهمی در ایالات متحده آمریکا منجر شد. با طرح شکایتی از سوی وی، دیوان عالی آمریکا در سال ۲۰۱۳ قانون «دفاع از زناشویی» را باطل کرد و برای اولین بار ازدواج همجنسگرایان را در سطح فدرال به رسمیت شناخت. دولت آمریکا پس از مرگ همسر قبلی ادیث ویندزور و با توجه به اینکه آن ازدواج را به رسمیت نمی‌شناخت - به او دستور داده بود ۳۶۳ هزار دلار مالیات وراثت بپردازد. ادیث و همسرش شائول ویندزور برای ۴۴ سال با هم زندگی کرده بودند و در سال ۲۰۰۷ در کانادا ازدواج کرده بودند. اما او در واکنش به آن دستور به دادگاه شکایت کرد.
در سال ۱۸۹۹ میلادی، دیوید سموئل مارگلیوث متنی طولانی‌تر از اسناد غیرمذهبی فارسیهودی را با نام «گزارش حقوقی اهواز» متعلق به سال ۱۰۲۰ میلادی، معرفی کرد. این متن را دانشوران دیگری نیز از جمله والتر هنینگ، یس پیتر آسموسن، دیوید نیل مکنزی و شائول شاکد پژوهیده و بررسی کرده‌اند. این کشف به همراه دیگر متون قدیمی فارسیهودی اهمیت پژوهش‌های فارسیهودی قدیمی را برای تاریخ زبان فارسی مشخص کرد.
اسناد بازیافتهٔ گِنیزای قاهره و منابع دیگری که سُلُمون شِختِر و دیگر گردآورندگان، همچون آبراهام فیرکوویچ، تا پایان قرن نوزدهم یافتند، باعث تغییر دیدگاه‌های دانشمندان دربارهٔ چگونگی و وسعت ادبیات فارسیهود شد. این آثار، مجموعهٔ ارزشمندی از منابع فارسیهودی قدیمی را فراهم آوردند که هم‌اکنون ۶۰۰ صفحه از متون متفاوت و ژانرهای گوناگون را شامل می‌شوند و تفاسیر و ترجمه‌های کتاب مقدس، دستور زبان و فرهنگ‌نویسی، قوانین یهودی، اسناد قانونی، پزشکی و مطالب مربوط به سحر و جادو، شعر و دعاهای مذهبی از یک سو و از سوی دیگر نامه‌های شخصی‌ای که غالباً هنوز منتشر نشده‌اند را شامل می‌شود. تهیه و چاپ این اسناد هم‌اکنون تحت پژوهش و نظارت شائول شاکد و همکارانش در حال انجام است.
شائول موفاض وزیر دفاع اسرائیل پس از ترک حزب لیکود به حزب جدید آریل شارون، حزب کادیما پیوست. [۱۵]