سینجر

معنی کلمه سینجر در لغت نامه دهخدا

سینجر. [ س َ ی َ ج ُ ] ( اِ ) اخگر و پاره های آتش باشد و شراره آتش را نیز گویند. ( برهان ). شراره آتش و اکثر صاحب فرهنگان نوشته اند که پاره های آتش باشد و آنرا اخگر و لخجه و لخشه نیز نامند. ( جهانگیری ). شراره و آتش پاره ها. ( فرهنگ رشیدی ) ( آنندراج ) :
سینجر چو باران زرین چکان
نگون ابر بارید بر آسمان.فردوسی.

معنی کلمه سینجر در فرهنگ معین

(سَ یَ جُ ) (اِ. ) پارة آتش ، اخگر.

معنی کلمه سینجر در فرهنگ عمید

اخگر، پارۀ آتش، شراره: سینجر چو باران زرین چکان / نگون ابر بارنده از آسمان (فردوسی: لغت نامه: سینجر ).

معنی کلمه سینجر در فرهنگ فارسی

اخگر، پارهای از آتش، شراره
( اسم ) پاره آتش اخگر : سینجر چو باران زرین چکان نگون ابر بارنده از آسمان . ( فردوسی ) توضیح در فهرست ولف این کلمه ضبط شده و به فرهنگ شاهنامه عبدالقادر در نمره ۱۴۱٠ ارجاع گردیده . این بیت در نسخ معتبر شاهنامه نیامده .

معنی کلمه سینجر در ویکی واژه

تصحیف شده از سنیخر به معنی برف یا تگرگ (یخچه)، از فارسی میانه snēxr «برف»، از بیتی به اشتباه منسوب به فردوسی ولی احتمالاً از شاعری ماورا النهری.
پارة آتش، اخگر.

جملاتی از کاربرد کلمه سینجر

به دستور شاه، چند تن از مقامات بلندپایه از جمله نخست‌وزیر اسبق و رئیس سابق ساواک، بازداشت شدند. اما این تلاش‌ها، بیهوده، تقریباً بی‌فایده و تسکین‌بخش و شاید خیانت‌آمیز بود. در ماه آخر ۱۹۷۸، تقریباً تمامی افراد سرشناس ایران و دلالان بین‌المللی که از قبل، منتفع می‌شدند، ناپدید شده و به غرب گریختند. هوشنگ انصاری، یکی از وزیران شاه که ثروتی افسانه‌ای اندوخته بود، به بهانه ملاقات فوری با هنری کسینجر، از شاه اجازه گرفت و ایران را ترک کرد. در فرودگاه، به سفیر آمریکا تلفن زد و گفت سه روزه به ایران بازخواهد گشت، اما در حقیقت، هرگز به ایران برنگشت.
هنری کیسینجر در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۹ در مجلهٔ تایم خاطرنشان کرد که هر دو طرف در جنگ داخلی نیجریه در سال ۱۹۶۷ به مدت ۴۸ ساعت آتش‌بس اعلام کردند تا پله بتواند در پایتخت لاگوس در مسابقه‌ای نمایشی بازی کند.
بنابراین کلایست-اشمنزین در سال ۱۹۶۳ تصمیم گرفت با برپایی یک نشست مستقل، گروهی از سیاستمداران اثرگذار مانند هنری کیسینجر را دعوت کند که با چهره‌های سیاسی آلمان و نظریه‌پردازان سیاست بین‌الملل با یکدیگر گفتگو کنند و با دیدگاه‌های متفاوت با مفاهیم «امنیت بین‌المللی» و «صلح» آشنا شوند. اما این کنفرانس و تلاش‌های آن اهمیت چندانی پیدا نکرد و پس از جنگ سرد و به‌ویژه در سده ۲۱ میلادی بر اهمیت آن افزوده شد.
در تاریخ ۱۵ ژانویه ۱۹۷۳، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا ریچارد نیکسون درخواست یک آتش‌بس برای توقف بمباران ویتنام شمالی را داد. این درخواست به دنبال بازگشت هنری کسینجر مشاور امور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، از سفر پاریس به واشینگتن مطرح شد. وی همراه خود متن پیش‌نویس توافق‌نامه صلح با ویتنام جنوبی که به پیمان صلح پاریس ۱۹۹۱ معروف شد را داشت.