سکوی پرتاب
معنی کلمه سکوی پرتاب در فرهنگستان زبان و ادب

سکوی پرتاب

معنی کلمه سکوی پرتاب در فرهنگستان زبان و ادب

{launch pad} [علوم نظامی] منطقه ای صاف و سخت، معمولاً سیمانی، که پرتابگر موشک بر روی آن قرار دارد

معنی کلمه سکوی پرتاب در دانشنامه عمومی

سکوی پرتاب ( به انگلیسی: Launch pad ) به قسمتی گفته می شود که با بلند کردن موشک های قاره پیما یا دوربرد، موشک های فضایی و موشک هایی به وزن بیش از ۱۰۰۰ پوند موشک را آماده شلیک می کند.

معنی کلمه سکوی پرتاب در ویکی واژه

منطقه‏ای صاف و سخت، معمولاً سیمانی، که پرتابگر موشک بر روی آن قرار دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه سکوی پرتاب

پیش از دوران ریاست جمهوری، به عنوان مهندس هوافضا با سازمان تحقیقات و توسعه دفاع و سازمان تحقیقات فضای هند همکاری می‌کرد. کلام به خاطر کارهایش در توسعه فناوری توسعه موشک بالستیک و سکوی پرتاب به عنوان مرد موشکی هند شناخته می‌شود. وی در زمینه‌های سازماندهی، فناوری و سیاسی آزمایش هسته‌ای پکران-۲ هند در سال ۱۹۹۸ نقشی اساسی ایفا کرد که اولین آزمایش هسته‌ای هند پس از آزمایش بوسه بودا در ۱۹۷۴ بود. اما برخی کارشناسان علمی کلام را مردی خوانده‌اند که هیچ تسلطی بر فیزیک هسته‌ای ندارد اما کارهای هومی جی. بابا و ویکرام سرابهای را به انجام رسانیده‌است.
ایران موشک چینی سی‌اس‌اس ۸ با برد ۱۵۰ کیلومتر را نیز که از طریق سکوی پرتاب متحرک شلیک می‌شد را نیز وارد کرده است. این موشک با سوختی جامد فعالیت می‌کند. موشک دیگر وارداتی ایران، موشک سی‌اس‌اس ۷ بوده است که با نام ام ۱۱ نیز شناخته می‌شود. این موشک نیز تک مرحله‌ای و با سوخت جامد بود که ایران از عملکرد آن رضایت نداشت.