سوپرمارکت
معنی کلمه سوپرمارکت در فرهنگ معین

سوپرمارکت

معنی کلمه سوپرمارکت در فرهنگ معین

( پِ . کِ ) [ انگ . ] (اِمر. ) فروشگاه بزرگی که در آن کالاهای مختلف خاصه مواد غذایی بفروشند.

معنی کلمه سوپرمارکت در فرهنگ عمید

فروشگاه بزرگ که در آن همه نوع مواد خوراکی و لوازم خانه به فروش می رسد.

معنی کلمه سوپرمارکت در فرهنگ فارسی

فروشگاه بزرگ که در آن همه نوع خوراکی باشد
( اسم ) مغازه بزرگی که در آن انواع کالاهای مختلف را فروشند .

معنی کلمه سوپرمارکت در دانشنامه عمومی

سوپرمارکت شکلی از خواربارفروشی ولی بزرگتر از آن است که مشتری خودش محصولات را از قفسه برمی دارد یا به اصطلاح سلف سرویس است. در حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد کالاهای این مغازه ها محصولات غذایی هستند. اندازه سوپرمارکت ها معمولاً از خواربارفروشیهای سنتی بزرگترند و محصولات بیشتری می فروشند ولی از هایپرمارکت ها و سوپرسنترها کوچکترند. کالاهای سوپر مارکت ها عموماً گوشت، محصولات تازه و روزانه مثل نان، میوه و سبزیجات و محصولات غیر غذایی مثل شوینده ها و لوازم بهداشتی را در بر می گیرد که معمولاً در قیمت پایین عرضه می شوند و برای کاهش هزینه ها خدمات چندانی ارائه نمی‍شود و طراحی و قفسه بندی مغازه ساده است. این نوع از خرده فروشی ها در کنار مناطق مسکونی قرار دارند. بارزترین مشخصهٔ آن سلف سرویس بودن آن و عرضهٔ مواد غذایی و خانگی است.
یکی از موضوع های مهم در هر خانواده، سبد کالا های مصرفی است. دومین بخش مهم هزینه هر خانوار شهری در ایران، پس از مسکن ( با سهم ۴۵ درصدی ) ، متعلق به محصول های سوپرمارکتی تند مصرف یا همان FMCG است. به طور کلی حداقل ۷۵ درصد از درآمد خانواده شهری صرف این دو گروه می شود.
با توجه به متوسط درآمد ماهانه هر خانوار شهری با مبلغی حدود ۳ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان و تعداد خانوار معادل ۳/۳ نفر، مقدار ۵۷ درصد از خانوارها به طور متوسط تا سقف ۱۵۰ هزار تومان برای هر نفر در ماه هزینه می کنند؛ یعنی ۵۰۰ هزار تومان معادل سه پنجم درآمد خانوار تهرانی صرف خرید سوپرمارکتی می شود. از طرفی ۲۵ درصد از این جمعیت آماری دو برابر ( یعنی یک میلیون تومان در ماه ) صرف خرید محصول های سوپرمارکتی می کنند. مقدار ۷ درصد از خانوارهای تهرانی نیز نزدیک به ۲ میلیون تومان در ماه برای خرید محصول های سوپرمارکتی هزینه می کنند. [ نیازمند منبع]
نخستین سوپرمارکت ها در ایران در دوره پهلوی و توسط مردم عادی ایران تأسیس شد؛ اما سوپرمارکت های به شکل امروزی با حمایت حکومت پهلوی تأسیس گردید.
با چند سال تأخیر نسبت به کشورهای توسعه یافته، نهایتاً خرید اینترنتی در ایران به صورت کامل جاافتاده است و درصدی از مردم کالاهای مورد نیاز خود را بدون نیاز به طی مسیر در ترافیک، از طریق فروشگاه های آنلاین معتبر تهیه می کنند. فروشگاه های اینترنتی معتبر، که از مغازه های فیزیکی که ما می شناسیم بسیار بزرگتر هستند و خدمات بسیار بیشتری هم ارائه می دهند.

معنی کلمه سوپرمارکت در دانشنامه آزاد فارسی

سوپرمارکت (supermarket)
فروشگاه خودیاوری (سلف سرویس). این فروشگاه ها مجهز به قسمت های مجزا هستند و در ایالات متحده متداول ترین مکان های خرده فروشی محصولات خوراکی محسوب می شوند. در این فروشگاه ها، محصولات غیر خوراکی از قبیل مواد پاک کننده، لوازم التحریر، وسایل آشپزخانه، محصولات بهداشتی و آرایشی نیز به فروش می رسد. این فروشگاه ها از اوایل قرن ۲۰ در امریکا متداول شد. تأسیس اولین سوپرمارکت در ۱۹۳۰ در شهر نیویورک سیتی را به مایکل کالن، تاجر امریکایی، نسبت می دهند. امروزه، تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای و مالکین مستقل ادارۀ سوپرمارکت ها را بر عهده دارند. برنامۀ ایجاد سوپرمارکت ها در سراسر جهان، ازجمله در ایران، با استقبال مواجه شده است. خرده فروشی هایی که در زمینه های دیگر کار می کنند نیز روش های توزیع انبوه و ارزان سوپرمارکت ها را اتخاذ کرده اند.

معنی کلمه سوپرمارکت در ویکی واژه

فروشگاه بزرگی که در آن کالاهای مختلف خاصه مواد غذایی بفروشند.

جملاتی از کاربرد کلمه سوپرمارکت

همچنین وجود چهار هایپر مارکت سمیع، افق کوروش، نشان بازار و امام رضا وبرادران دلفی و سوپرمارکت‌های دیگر نیازهای مردم از جهت خریدهای روزانه بر طرف می‌سازد.
برخی از پیشرفت‌ها در خرده‌فروشی تا حدی به دلیل استفاده از خودرو است، مانند رشد سوپرمارکت، خرید سریع فست فود، و همچنین خرید خواربار فروشی از پمپ بنزین.
الکل به طور کلی فقط در رستوران و بار هتلها سرو می شود (البته نه در شارجه). تمام کلوپ‌های شبانه و باشگاه‌های گلف مجاز به فروش مشروبات الکلی هستند. سوپرمارکت‌های مشخصی ممکن است گوشت خوک بفروشند، اما این گوشت در بخش جداگانه‌ای فروخته می شود.
در یکی از این ویدئوها، دختری بدون روسری وارد ایستگاه شده و از گیت عبور می‌کند، سپس به سوپرمارکت رفته و خرید می‌کند و در نهایت سوار واگن مترو می‌شود و چند ثانیه بعد به زمین می‌افتد و دوستانش او را بیرون می‌کشند. عفو بین‌الملل این ویدیو را بررسی کرده و دریافته است که فیلم در چهار بخش ویرایش شده و تعداد فریم‌ها افزایش یافته است. همچنین بر اساس ساعت نشان‌دهنده زمان ویدیو، ۳ دقیقه و ۱۶ ثانیه از ویدیو بریده شده است.
پس از ترور لویس کاریرو بلانکو این گروه فعالیت‌های خود را برای مبارزه با تبعیض گسترش داد؛ ولی در سال ۱۹۸۷ حمله این گروه به سوپرمارکتی در بارسلون به کشته شدن ۲۱ نفر انجامید، این عمل باعث شد تا از آن به بعد از اتا به عنوان یک گروه تروریستی یاد کنند. از موارد دیگر می‌توان به عملیات تروریستی در سال ۱۹۹۵ در مادرید اشاره نمود که این تحرکات باعث انزجار روزافزون مردم اسپانیا از این گروه شد. از عملیات‌های آنها می‌توان به گروگانگیری اورتگا لارا، نگهبان زندان اشاره نمود که پس از ۵۳۲ روز در سال ۱۹۹۷ آزاد شد، ترور میخائیل آنجل بلانکو، نماینده یک حزب مردمی توسط این گروه در ۱۰ ژوئیه ۱۹۹۷ که با اعتراضات میلیونی مردم مواجه شد.
هولمدن سوپرمارکتی بود. وی در واردات مویز از یونان فعالیت می نمود. هولمدن در سال ۱۵۹۸/۱۵۹۸ کلانتر لندن بود، دفتری که به شکل مشترک با ریچارد همپسون برگزار شد.
ادریس آباد در حاشیه شهر آباده و در جوار پارک شهر قرار دارد. ادریس آباد دارای پارک تفریحی ، نانوایی ، سوپرمارکت ، آژانس مسافربری ، خط تاکسی بوده و مهدگاه دانش پژوهان، مهندسان و بزرگان زیادی بوده است.
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ مادر محمدطاها (مریم میرزایی) به اتفاق دختر ۵ساله‌اش زهرا و محمدطاهای ۷ماهه برای خرید به بیرون از منزل رفته بود. محمدطاها درون کالسکه‌اش خواب بود که به سوپرمارکتی با پله‌های بلند رسیدند که مانع ورود کالسکه محمدطاها می‌شد. مادر محمدطاها بناچار او را برای چند لحظه در پیاده‌رو رها کرد و با دخترش زهرا از پله‌های سوپرمارکت بالا رفت تا سؤالی بپرسد؛ ولی هنگامی که در کمتر از یک دقیقه از آن‌جا بیرون آمد متوجه شد کالسکه خالی است و محمدطاها ربوده شده‌است. دقایقی با پریشانی از افراد آن خیابان و خیابان‌های اطراف پرس‌وجو کرد که بی‌نتیجه بود؛ بنابراین، به کلانتری ۱۲۷ نارمک رفت و ماجرا را شرح داد.
آدلاید در سال‌ ۲۰۲۱ موفق‌ترین شهر ایالت استرالیای جنوبی بود که توانست بیشترین آمار ایجاد شغل را در زمینه‌های پزشکی داشته باشد. به طوری که در سال‌ ۲۰۲۱ تعداد ۳۵٬۴۵۷ نفر در بیمارستانها مشغول به کار بودند که در مقایسه با تعداد کل ایالت یعنی ۴۲٬۲۴۲ عدد قابل توجهی است. بیمارستانها ۵٫۳ درصد نیروی کار در شهر آدلاید را داشتند. پس از بیمارستانها مراقبت از سالمندان با ۳٫۲ درصد، سوپرمارکت ها با ۲٫۹ درصد، سایر خدمات اجتماعی با ۲٫۶ درصد و کافه ها و رستوارن ها با ۲٫۳ درصد در رده های بعدی قرار می گیرند.
شرکت امریکن اکسپرس پیش‌تر یکی از مشهورترین آژانس‌های مسافرتی جهان بوده‌است و تاریخچه چشمگیری دارد. در سال ۱۸۵۰ به‌عنوان یک شرکت ترابری سریع، تأسیس شد و در زمان جنگ‌های داخلی آمریکا شرکتی بود که مواد اولیه را به «ارتش» می‌رساند و به همین دلیل اعتبار یافت. امروزه این شرکت به یک «سوپرمارکت مالی» یا به گفته خودشان به شرکت خدمات متنوع مسافرتی، مالی و شبکه‌ای در سراسر جهان تبدیل شده‌است؛ اما هنوز بخش اعظم شهرت آن به دلیل کارت‌های کوچک پلاستیکی آن است. امریکن اکسپرس با داشتن بیش از ۶۸ هزار کارمند در سراسر جهان، درآمدی بالغ بر ۲۶ میلیارد دلار داشته‌است که نزدیک به ۸۰ درصد آن، تنها از «ایالات متحده» به دست آمده‌است. کارت‌های اعتباری این شرکت اکنون ۲۴ درصد حجم مبادلات مالی آمریکا را برعهده دارند.