سوسیس
معنی کلمه سوسیس در فرهنگ معین

سوسیس

معنی کلمه سوسیس در فرهنگ معین

(سُ ) [ فر. ] (اِ. ) از انواع فرآورده های گوشتی است که از گوشت چرخ کردة بسیار ریز و چربی و سویا درست شده است و با روکش نایلونی استوانه ای شکل عرضه می شود.

معنی کلمه سوسیس در فرهنگ عمید

نوعی خوراک که از گوشت چرخ کرده، ادویه و مواد دیگر تهیه شده و داخل پوشش پلاستیکی به شکل استوانه عرضه می شود.

معنی کلمه سوسیس در فرهنگ فارسی

خوراک گوشت چرخ کرده وادویه زده گاویاخوک، جرغند
( اسم ) روده ای که از قیمه گوشت خوک ادویه زده انباشته باشند .

معنی کلمه سوسیس در دانشنامه عمومی

سوسیس ( به فرانسوی: Saucisse ) ( در روسی: Колбаса، کُلباسا ) گونه ای غذای آماده است که از گوشت چرخ کرده و گاهی سبزیجات خوراکی به همراه چربی حیوانی، نمک، ادویه و گاهی گیاهان معطر تهیه می شود. معمولاً روی سوسیس ها، گونه ای پوشش قرار می گیرد و در قدیم، این پوشش را از روده حیوانات تهیه می کردند. امروزه جنس این رویه ها معمولاً از کلاژن یا سلولز یا حتی پلاستیک، می باشد. سوسیس ها به دلیل مواد نگهدارنده افزوده شده به آنها، تاریخ مصرف طولانی مدتی دارند.
سوسیس از واژه فرانسوی کهن saussich که خود از واژه لاتین salsus به معنی «نمک زده»، گرفته شده است و امروزه مفهوم این کلمه به Sausage تغییر یافته است چرا که روش تهیه آن تغییر کرده است و از روش های مختلف برای تهیه آن استفاده می شود.
تهیه سوسیس و کالباس در ایران به صورت کارخانه ای از سال ۱۳۰۷ خورشیدی توسط یک نفر روسی بنام افونامو در بندر انزلی با یک ماشین کوچک و دستی شروع گردید که روزانه احتیاجات عده ای از اتباع خارجی آن جا را تأمین می نمود. در سال ۱۳۰۹ خورشیدی شخص دیگری بنام لیشنیسکی از اهالی شوروی سابق در بندر انزلی کارخانه کوچکی را راه اندازی کرد که روزانه۴۰–۵۰ کیلوگرم کالباس تهیه می نمود. در سال ۱۳۱۲ لیشنیسکی کارخانه خود را از انزلی به تهران منتقل نمود و با کمک آرزومان آوانسیان که در روسیه در کارخانه کالباس سازی کار کرده بود و یک شخص آلمانی دیگر کارشان را در خیابان منوچهری تهران در یک پاساژ کوچک به کمک چهار تن از خانواده آرزومانیان شروع کردند که فرآوری آنها، سوسیس و کالباس و ژامبون بود و از ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم تجاوز نمی کرد. کل محصولات آن ها که نیازمند ۱۶ تا ۱۸ ساعت کار روزانه بود به مصرف مهاجرین روس و ارامنه می رسید. لیشنیسکی پس از مدتی به روسیه بازگشت و کارخانه را به آرزومان واگذار کرد. آن زمان سوسیس و کالباس درجه یک و بدون تقلب کیلویی ۲۰ ریال بود. در سال ۱۳۱۶ آقای آندریاس آهارونیان اولین اغذیه فروشی نوین را در خیابان ولیعصر ( چهار راه امیر اکرم سابق ) با نام اغذیه آندره افتتاح نمود و با ارائه انواع غذاهای آماده و اولین ساندویچ ایران فصل جدیدی را برای ظهور رستورانهای امروزی ( فست فودها ) ایجاد کرد. با توجه به استقبال بی نظیر مردم، اغذیه فروشی آندره تصمیم گرفت تا جهت تأمین مواد اولیه مغازه مخصوصا سوسیس و کالباس، کارگاه خانگی خود را راه اندازی کند این کارگاه در سال ۱۳۶۹ به صورت کارخانه امروزی شرکت آندره در کمالشهر کرج به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی اولین کارخانه بزرگ سوسیس و کالباس با نام آرزومان در جنوب غربی تهران واقع در یافت آباد تأسیس شد که بنیانگذار و وارث آن آرزومانیان آوانسیان است. این کارخانه پس از انقلاب تحت نام گوشتیران فعالیتش را ادامه داد که زیر مجموعه بنیاد مستضعفان به شمار می رود. البته کارخانه کوچکی هم در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در تهران به نام اصل بلور مشغول بکار بود که تولید روزانه بسیار کمی داشت و توسط فردی به نام اختیاری بنا شده بود و بعداً به شاملیان و سپس به میکائیلیان واگذار شد. میکائیلیان را می توان وارث دومین کارخانه بزرگ سوسیس و کالباس و مجهز به دستگاه های مدرن دانست که در ابتدا در خیابان قوام السلطنه آغاز بکار کرد و سپس به شمس آباد نقل مکان کرد.
معنی کلمه سوسیس در فرهنگ عمید
معنی کلمه سوسیس در فرهنگ فارسی
معنی کلمه سوسیس در دانشنامه عمومی
معنی کلمه سوسیس در ویکی واژه

معنی کلمه سوسیس در ویکی واژه

salsiccia
از انواع فرآورده‌های گوشتی است که از گوشت چرخ کردة بسیار ریز و چربی و سویا درست شده‌است و با روکش نایلونی استوانه‌ای شکل عرضه می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه سوسیس

احمد لیث آن مخنث فش که همه خز و توزی وسوسیست
آخر افسوستان نیاید از آنک ملک در دست مشتی افسوسیست
تدی عروسک تدی خرسه و آن طور که به نظر می‌رسد بهترین دوست مستر بین است؛ با چشمانی دکمه‌ای، دست و پاهایی سوسیس مانند که بلاهای زیادی از جمله نصف شدن به سرش می‌آید. با وجود اینکه بی جان است اما مستر بین همواره طوری رفتار می‌کند انگار که او جاندار است. او محرم اسرار بین است اما در مواقع ضرورت از او بعنوان ابزار استفاده می‌کند.
بعداً، وقتی آنها به این غذاها عادت کردند، طبیعی است که آنها را به قطعات کوچک تقسیم کنید. به عنوان مثال: اگر آنها قصد دارند هات داگ بخورند، می‌توان سوسیس را از طول، قطعه قطعه یا هر دو تقسیم کرد.
«تنها فرزند سوسیس‌ساز می‌داند که چگونه مرا محترم بدارد.»
آشپزی با خون یا خون به عنوان غذا، نوعی روش آشپزی است که در آن از خون به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. این روش در برخی کشورها مثل تانزانیا، کره شمالی، کره جنوبی، چین و اکثر کشورهای اروپایی مرسوم است. انواع گوشت به عنوان مکمل با خون در این نوع آشپزی کاربرد متداول دارد. انواع سوسیس خون و سوپ خون از این نوع آشپزی حاصل می‌شوند. در این آشپزی از خون حیوانات اهلی و بلافاصله بعد از کشتار استفاده می‌گردد. قوم ماسای در آفریقا، خون را با شیر مخلوط می‌کنند. در برخی فرهنگ‌ها، از جمله اسلام، این نوع آشپزی حرام و ممنوع محسوب می‌شود.
غذاهای دریایی برای قرنها بخش عمده فرهنگ غذایی اماراتی را تشکیل داده‌اند. غذاهای امارات متحده عربی بازتابی از میراث بزرگ عربی و تماس گسترده آن با تمدن ها در طول زمان است. خوردن گوشت خوک برای مسلمانان ممنوع است، به همین دلیل این گوشت در فهرست غذاهای عربی گنجانده نشده است. هتل ها اغلب در منوی صبحانه خود جایگزین گوشت خوک مانند سوسیس گوشت گاو و راش گوساله دارند. اگر گوشت خوک موجود باشد، به طور واضح با برچسب مشخص می‌شود.
در آشپزی ایتالیایی معمولاً از مواد اولیه متنوعی استفاده می‌شود، از میوه‌ها و سبزیجات گرفته تا سس‌ها، انواع گوشت و غیره. در شمال ایتالیا، ماهی (نظیر ماهی کاد، یا باکالا)، سیب زمینی، برنج، ذرت، سوسیس، گوشت خوک و انواع مختلف پنیر از رایج‌ترین مواد غذایی هستند. انواع مختلف پاستا که با گوجه فرنگی تهیه می‌شود، در سرتاسر ایتالیا رواج دارد. ایتالیایی‌ها مواد اولیه تازه را که با اندکی چاشنی و ادویه طعم‌دار شده باشد می‌پسندند.
آشپزی اصلی به‌طور عمده مبتنی بر خورش‌های مایعاتی، چه گیاهی یا با گوشت گوسفند، بز، گوساله، مرغ یا خوک می‌باشد. نحوه پخت سرخ نمودن عمیق، رایج نیست ولی کباب پز نمودن– به ویژه برای انواع مختلف سوسیس – خیلی مشهود است. مصرف گوشت خوک رایج است که اغلب با گوشت گوساله یا گوسفند مخلوط می‌گردد، اگر چه گوشت ماهی و مرغ هم به‌طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که بیشتر دام‌ها با ارجحیت تولید شیر نسبت به گوشت پرورش داده می‌شوند، گوشت گوساله برای گوشت کبابی پیش خوراک مزه و استفاده در بعضی غذاهای اصلی محبوب است. به عنوان صادر کننده قابل توجه گوسفند، میزان مصرف بلغاری‌ها، به ویژه در فصل بهار، قابل توجه است.
به‌طور سنتی ناهار وعدهٔ غذایی اصلی است که طرف ظهر خورده می‌شود. شام وعدهٔ کوچک‌تری است که معمولاً شامل انواعی از نان، گوشت، سوسیس، پنیر و انواعی از سبزیجات، مانند صبحانه است. وعده‌های غذایی کوچکتر هم در طول روز وجود دارند. قهوه و کیک هم مرسوم است. با این وجود عادت غذایی در آلمان با گذشت زمان تغییر کرده‌است. ناهار افراد در سر کار مانند صبحانه‌ای دوم کوچک است و در عوض آن‌ها تمایل دارند شامشان را گرم و در کنار خانواده صرف کنند. برای برخی، نه تنها در روستاها، روش سنتی غذا خوردن هنوز رعایت می‌شود. صبحانه ممکن است در آخر هفته‌ها گسترش یابد. از دههٔ ۱۹۹۰ میلادی چاشت صبحگاهی در یکشنبه‌ها به‌ویژه در قهوه‌خانه‌های شهرها رایج است.
ثالثا این قوام رعنا ریش بر سر منهی و جاسوسیست
کل عبارتند ازنند:سوسیس،گوشت،اِره ددش،تیکتیک و ایدیم شده است