سوسو

سوسو

معنی کلمه سوسو در فرهنگ عمید

۱. روشنایی اندک که در شب از دور به نظر آید.
۲. روشنایی کم که از چراغ به چشم بخورد.
* سوسو زدن: (مصدر لازم ) [عامیانه] روشنایی دادن چراغ کم نور.

معنی کلمه سوسو در فرهنگ فارسی

روشنایی اندک که درشب ازدوربنظر آید، روشنایی کم

معنی کلمه سوسو در دانشنامه عمومی

خسوس خواکین فرناندس سائنز د لا توره ( اسپانیایی: Jesús Joaquín Fernández Sáenz de la Torre ؛ زادهٔ ۱۹ نوامبر ۱۹۹۳ ) که با نام سوسو شناخته می شود، بازیکن فوتبال اهل اسپانیا است که برای سویا در لالیگا بازی می کند.
او که سابقهٔ بازی در لیورپول نیز دارد، تاکنون به همهٔ رده های سنی تیم ملی اسپانیا دعوت شده است و به همراه تیم ملی زیر ۲۰ سال فوتبال اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۳ ترکیه حضور داشته است. وی همچنین سابقه بازی در تیم های کادیز، آلمریا، لیورپول و جنوا را در کارنامه دارد. سوسو در سال ۲۰۱۷ اولین بازی ملی خود را برای تیم ملی بزرگسالان اسپانیا انجام داد.
سویا
• لیگ اروپا: ۲۰–۲۰۱۹

جملاتی از کاربرد کلمه سوسو

در زیر لبت سیاه کارانه نشست تا آن لب ساده دل ترا سوسو کرد
«قل» یا محمد، اخبر قومک ما لیس لهم به علم ثمّ بیّن. فقال: أُوحِیَ إِلَیَّ ای اخبرت بالوحی من اللَّه أَنَّهُ اسْتَمَعَ القرآن نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ «الجنّ» جیل رقاق الاجسام، خفیّة، خلق من النّار علی صورة تخالف صورة الملک و الانس، موصوف بالعقل کالانس و الملک. و لا یظهرون للانس، و لا یکلّمونهم الّا صاحب معجزة. بل یوسوسون سائر النّاس و هم اولاد ابلیس فی قول بعضهم، منهم مؤمن و منهم کافر. و الکافر منهم یسمّی شیطانا. و قال ابن عباس: الجنّ ولد الجانّ و لیسوا بشیاطین و الشّیاطین اولاد ابلیس. و قد سبق الکلام فیهم فی غیر موضع. قوله: نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ قال ابن عباس: کانوا سبعة، و قیل: کانوا تسعة من جنّ نصیبین من ارض الموصل من ملوکهم. و قیل: من جنّ الیمن. و قیل: کانوا هودا. و قیل: کانوا مشرکین. و قیل: سبب استماع هؤلاء فیما ذکر انّ الشّیاطین قبل مبعث النّبی (ص) اتّخذت من السّماء مقاعد للسّمع فاذا سمعوا کلمة زادوا فیها تسعا فکانوا یلقون الی اولیائهم من الانس فلمّا بعث النّبی (ص) منعوا مقاعدهم و رموا بالشّهب فمن استمع بعد مبعثه (ص) وجد له شهابا رصدا فاحرق فلمّا منعوا من ذلک و حیل بینهم و بین خبر السّماء بارسال الشّهب علیهم اجتمعوا و قالوا لابلیس ذلک و قالوا ما حال بیننا و بین خبر السّماء الّا شی‌ء حدث فاضربوا مشارق الارض و مغاربها فانطلقوا یطلبون ذلک حتّی توجّهوا نحو تهامة فوجدوا رسول اللَّه (ص) مع نفر من اصحابه ببطن النّخل و هو واد بین جبلین یقال له: سوق عکاظ فوجدوه یصلّی باصحابه صلاة الصّبح فاستمعوا لقراءته و قالوا: هذا الّذی حال بیننا و بین خبر السّماء. و قیل: لم یزالوا یدنون حتّی کادُوا یَکُونُونَ عَلَیْهِ لِبَداً. ثمّ رجعوا الی قومهم و قالوا: إِنَّا سَمِعْنا قُرْآناً عَجَباً مباینا لکلام الخلق فی النّظم و المعنی لا یقدر احد علی الإتیان بمثله. و العجب حکایة عن غایة استنکارا او استحسانا. قال عیزار بن حریث: کنت عند عبد اللَّه بن مسعود فاتاه رجل فقال له: کنّا فی سفر فاذا نحن بحیّة جریحة تشحّط فی دمها فقطع رجل منّا قطعة من عمامته فلفّها فیها فدفنها. فلمّا امسینا و نزلنا اتانا امرأتان من احسن نساء الجنّ فقالتا: ایّکم صاحب عمرو؟ قلنا: ایّ عمرو؟ قالتا: الحیّة الّتی دفنتموها فاشرنا لهما الی صاحبها. قالتا: انّه کان آخر من بقی ممّن استمع القرآن من رسول اللَّه (ص). کان بین کافری الجنّ و مسلمیهم قتال فقتل فیهم. فان کنتم اردتم به الدّنیا ثوبناکم. فقلنا: لا انّما فعلنا ذلک للَّه. فقالتا: احسنتم و ذهبتا. یقال: اسم الّذی لفّ الحیّة صفوان بن معطل المرادی صاحب قصّة الافک و الجنّی عمرو بن جابر.
اتحاد کوسو (به ژاپنی: 甲相同盟) یک اتحاد نظامی بود که در سال ۱۵۴۴ مابین خاندان تاکدای ولایت کای و خاندان هوجوی ولایت ساگامی در دوره سنگوکو بسته شد. در این زمان هر دو خاندان در حال جنگ با خاندان اوئسوگی بودند. این اتحاد گسترش پیدا کرد و خاندان ایماگاوای ولایت سوروگا نیز به این اتحاد پیوست. این اتحاد سه‌گانه به اتحاد سه ولایت کوسوسون شهرت دارد.
دلدار ز پرده‌ای کز آن سوسو نیست می‌گفت بد من ارچه آتش خو نیست
جنبش ساختارگرایی اساساً برگرفته از آثار دورکیم است که توسط دو پژوهشگر اروپایی تفسیر شده است: آنتونی گیدنز، جامعه‌شناس که نظریه ساختاربندی او بر نظریه زبان‌شناسی فردیناند دو سوسور و کلود لوی استروس، انسان‌شناس تکیه می‌کند. در این زمینه، «ساختار» به «ساختار اجتماعی» اشاره نمی‌کند بلکه به درک نشانه‌شناختی فرهنگ انسانی به عنوان یک نظام نشانه‌ها اشاره دارد.
از دیگر فیلم‌های او می‌توان به سرزمین موعود، شاه زنده است، سواران عدالت، قصاب‌های سبز، کوتاه و بلند، نورهای سوسوزننده، کافه هکتور و انسان و مرغ اشاره کرد.
نبیند غیر آن کو بروی اولی است کند پس رو بهر سوسوی مولی است
سوسو اندر میان نشسته چو شیر با یکی دوست با یکی دشمن
اتحاد اتسوسو (به ژاپنی: 越相同盟) اتحادی بود که در سال ۱۵۶۹ میلادی بین دایمیوی ولایت ساگامی، هوجو اوجیماسا و دایمیوی ولایت اچیگو، اوئه‌سوگی کنشین، در مقابل دشمن مشترکشان تاکدا شینگن در ژاپن بسته شد. تاکدا شینگن نیز در پاسخ با این اتحاد با ساتومی توشی‌هیرو دایمیوی ولایت آوا پیمان وحدت بست.
به هر سوسو نسیمی کز آن گل وزید غبار کدورت ز دلها برفت
هر گاه مواد لیان مانند سولفید روی یا نفتالین با ذرات باردار تند بمباران شوند، بخش قابل توجهی از انرژی ذرات باردار که در ماده کند شده‌اند به نور مرئی تبدیل می‌شود: برخورد یک ذره باردار تند به یک لایه از چنین ماده‌ای موجب درخشش نور کوتاهی می‌شود که به سوسوزنی معروف است. روشنایی درخشش‌های سوسوزنی به ویژه برای ذرات آلفا بیشتر می‌باشد.
‫از چشمه سارِ او نرود تشنه هیچ کس‬ ‫اوْردان کئچن آتلی سوسوز اولماسین !‬
اتحاد سه ولایت کوسوسون (به ژاپنی: 甲相駿三国同盟 こうそうすんさんごくどうめい) اتحادی بود که در سال ۱۵۵۴ در دوره سنگوکو مابین سه ولایت کای (甲)، ساگامی (相) و سوروگا (駿) به وجود آمد. رهبری این سه ولایت را در این زمان تاکدا شینگن، هوجو اوجی‌یاسو و ایماگاوا یوشی‌موتو در دست داشتند.
پاتوسی نخستین بازی رسمی خود را برای کیپ‌تاون در تاریخ ۱۲ اوت ۲۰۱۷ در بازی مقابل پولوکوین سیتی در رقابت‌های جام ام‌تی‌ان ۸ انجام داد، وی در این بازی در دقیقهٔ ۶۶ به جای سایبیسوسو ماسینا وارد زمین شد. چند روز بعد در ۲۳ اوت، پاتوسی در بازی مقابل پلاتینیوم استارز برای نخستین بار در ترکیب اصلی کیپ‌تاون قرار گرفت و در همان بازی نیز در دقیقه ۶۱ توانست نخستین گل خود را برای این تیم به ثمر برساند؛ این بازی از سری رقابت‌های هفته دوم لیگ برتر آفریقای جنوبی ۱۸–۲۰۱۷ برگزار شده بود. دستاورد پاتوسی و هم‌بازیانش در پایان این فصل نائب قهرمانی در جام ام‌تی‌ان ۸ و پنجمی در لیگ برتر آفریقای جنوبی بود.
در زمینه فسفر و سوسوزن، آلایش به عنوان فعال سازی شناخته می شود. این را نباید با فعال سازی ناخالصی در نیمه هادی ها اشتباه گرفت. آلایش همچنین برای کنترل رنگ در برخی از رنگدانه ها استفاده می شود.
عاقلان از همه سو قصه سوسو دارند عاشقان از همه رو شیفته دلدارند
اثر چرخ-واگن بیشتر در فیلم‌ها یا تصاویر تلویزیونی از کالسکه‌ها یا واگن‌ها در فیلم‌های وسترن دیده می‌شود، به هر حال ضبط هر شیء چرخانِ به‌طور منظم پره‌دار، آن را نشان می‌دهد، مانند روتور بالگرد، پروانه هواگرد و آگهی بازرگانی خودرو. در این رسانه‌های ضبط‌شده، این اثر در نتیجهٔ دُش‌نمایی زمانی است. همچنین معمولاً هنگامی که یک چرخ درحال چرخش توسط نور سوسو زن روشن می‌شود، دیده می‌شود. این شکل‌هایی از این اثر به عنوان اثرات استروبوسکوپی شناخته می‌شوند: این چرخش هموار اصلی چرخ فقط به‌طور متناوب قابل مشاهده است. نسخه ای از اثر چرخ-واگن نیز در زیر روشنایی پیوسته دیده می‌شود.
من لیغیرسا یئیه بیلسم ده فلوس لازیم اولار بو سوسوز باخچا نه لازیم بو قده ر بئللنسین
زکشته درو پشته انبوه کرد چه شیر ژیان سوسوی کوه کرد
او در دانشگاه سوربون به آموختن پرداخت و از میشل برئال و فردینان دو سوسور تأثیر پذیرفت. در ۱۸۹۰ در یک سفر پژوهشی رهسپار قفقاز شد و در آنجا زبان ارمنی را آموخت. در بازگشت به آموزش دستور زبان تطبیقی پرداخت.