سنگ چین
معنی کلمه سنگ چین در لغت نامه دهخدا

سنگ چین

معنی کلمه سنگ چین در لغت نامه دهخدا

سنگ چین. [ س َ ] ( نف مرکب ) سنگ چین کننده. || ( ن مف مرکب ) دیواری که از چیدن سنگها روی هم ساخته باشند. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه سنگ چین در فرهنگ معین

( ~ . ) (حامص . ) محصور کردن محلی با سنگ های درشت و خرد.

معنی کلمه سنگ چین در فرهنگ عمید

ویژگی دیواری که با چیدن سنگ ها بر روی هم ساخته باشند.

معنی کلمه سنگ چین در فرهنگ فارسی

سنگ چین کننده . یا دیواری که از چیدن سنگها روی هم ساخته باشند .
دیواری که باچیدن سنگ برروی هم ساخته شده باشد
( صفت ) جایی که اطراف آن را با سنگهای درشت و خرد محصور کرده باشند دیواری که با چیدن سنگهاروی هم ساخته باشند .

معنی کلمه سنگ چین در فرهنگستان زبان و ادب

{cairn, clearance cairn} [باستان شناسی] توده ای از سنگ لاشه که برای یادبود یا نشانه گذاری غالباً بر روی یک گور چیده می شده است

معنی کلمه سنگ چین در دانشنامه عمومی

در باستان شناسی، به توده ای از سنگ های درشت که برای یادبود یا نشانه گذاری چیده می شده است سنگ چین می گویند. در قدیم سنگ چین ها در بسیاری موارد بر روی یک گور چیده می شده اند.
در کاربردهای غیر از باستان شناسی، واژه سنگ چین می تواند به دیواره های سنگی یا سنگفرش با سنگ های درشت هم اشاره داشته باشد.
سنگ چین های افراشته و باستانی در سراسر جهان یافت می شوند و بسیاری از آنها شکلی مخروطی دارند. در قدیم رهگذران راه های دورافتاده عادت داشتند بر روی گردنه ها و پیچ ها سنگ چین هایی برای شناسایی راه درست کنند و رهگذران بعدی به نوبه خود به مرور سنگ هایی را به این سنگچین ها می افزودند. این کار به ویژه در مناطق مه آلود مانند اسکاتلند و ولز رواج زیادی داشت.
در باستان شناسی، اگر مرزبندی با سنگ یا خاک، به شکل دایره و دور محوطه ای به قطر حداکثر ۲۰ متر انجام شده باشد به آن سنگ چین حلقه ای گفته می شود. محوطه ای متشکل از مجموعهٔ سنگ چین ها نیز محوطهٔ سنگ چین نام دارد.
سنگ چین (شیروان). سنگ چین روستایی در دهستان گلیان بخش مرکزی شهرستان شیروان استان خراسان شمالی ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۸۱ نفر ( ۴۸خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه سنگ چین

از نظر پیشینه تاریخی محوطه، ساخت قلعه فورگ در زمان نادرشاه افشار به وسیله میرزا بقاخان حاکم منطقه شروع شده و پس از وی پسرش میرزا رفیع خان ساختمان قلعه را به اتمام رسانده‌است. در زمان حکومت شوکت الملک به دستور وی سپاهیانش به قلعه هجوم برده، حاکم آن را دستگیر کرده و قلعه را فتح می‌نماید. تاریخ ساخت این قلعه در کتاب دیوان لامع، نوشته محمد رفیع بن عبدالکریم در میانی، سال ۱۱۶۰ ه‍.ق ذکر شده‌است. مؤلف کتاب عین الوتابع، قلعه را این گونه توصیف کرده‌است: قلعه فورگ در روی کوهی است که از آجر پخته، دیوار و باروج آن را به‌طور محکم ساخته‌اند و پایه آن را سنگ چین نموده‌اند و دو شیر در اطراف خود داشته با دو خاکریز که قطر هر یک پنج در پنج است.
در مقابل، نیروگاه‌های زغال سنگ چین در سال ۱۹۹۹، حدود ۲۰۰ ± ۹۰ تن جیوه منتشر کردند که حدود ۳۸ درصد از انتشار جیوه تولید شده توسط انسان در چین بود (۴۵ درصد دیگر از ذوب فلزات غیرآهنی منتشر می‌شد). جیوه موجود در گازهای آلاینده نیروگاهی‌ها را می‌توان با استفاده از کربن فعال کاهش داد.