سنگسار کردن

معنی کلمه سنگسار کردن در لغت نامه دهخدا

سنگسار کردن. [ س َ ک َ دَ ] ( مص مرکب )رجم. ( تاج المصادر بیهقی ) ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ). معروف است برای تنبیه مقصرین و کسانی که به بت پرستی گرائیده و اشخاصی که سبت را تدنیس نموده ومرتکب فواحش میشدند یا سر از حکم والدین بدرمی بردند، ایشان را از شهر بیرون کشیده دست و پای آنان را محکم می بستند؛ اول کسی که سنگ میزد شاهدانی بودند که دیده یا علم کامل بر این مطلب داشتند و مابقی به اندازه ای میزدند که مقصر می مرد. ( از قاموس کتاب مقدس ).
طاعت تو چون نماز است و هر آن کس کزنماز
سر بتابد بی شک او را کرد باید سنگسار.فرخی.پس طلب کردند مردی را یافتند که زنا کرده است آن مرد را بیاوردند و سنگسارش کردند. ( قصص الانبیاء ص 130 ).
یکبار تو سنگسارمان کن
چون می دانی که بت پرستم.سیدحسن غزنوی.قبله من خاک بتخانه ست هان ای طیر هان
سنگسارم کن که من هم کعبه کن هم کافرم.خاقانی.وجود تو خود آیت نیک بار
کند نیک ادراک را سنگسار.نظامی.هر ترازو که گرد زر گردد
سنگسار هزار در گردد.نظامی.

معنی کلمه سنگسار کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) اجرای عمل سنگسار رجم .
رجم . معروف است برای تنبیه مقصرین و کسانی که به بت پرستی گر آئیده و اشخاصی که سبت را تدنیس نموده و مرتکب فواحش می شدند یا سر از حکم والدین بدر می بردند ایشان را از شهر بیرون کشیده دست و پای آن را محکم می بستند اول کسی که سنگ می زد شاهدانی بودند که دیده یا علم کامل بر این مطلب داشتند و ما بقی باندازه می زدند که مقصر می مرد .

معنی کلمه سنگسار کردن در ویکی واژه

lapidare

جملاتی از کاربرد کلمه سنگسار کردن

یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَواضِعِهِ یعنی یغیرون القرآن من بعد وضع اللَّه ایاه مواضعه، این آنست که خدای تعالی گواهی دادن محمد را بپیغامبری در تورات بجای تصدیق بنهاد، و حدود بر جای تقریر و تنفیذ بنهاد. جهودان آن شهادت بر جای تکذیب بنهادند، و حدود بر جای تعطیل و تبدیل بنهادند. یَقُولُونَ إِنْ أُوتِیتُمْ هذا فَخُذُوهُ این در شأن دو جهود آمد از اشراف خیبر. مردی و زنی زنا کرده بودند، و محصن بودند، و آن زنا بر ایشان درست شده. جهودان خواستند که حدّ از ایشان بیفکنند، تا مسلمانان شماتت نکنند. در میان ایشان اختلاف افتاد در آن کار. یکدیگر را گفتند: بیایید تا باین پیغامبر عرب شویم، و این حکم پیش او بریم، اگر او در دین خویش حکم کند در ایشان بحدّ فرود از کشتن، آن را بپذیریم، و آن حدّ که در تورات است فروگذاریم، و گوئیم که: بحکم پیغامبر کار کردیم. وَ إِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا و اگر چنانست که شما را از دین محمد حدّی ندهند فرود از کشتن، از پذیرفتن سخن محمد پرهیزید. آمدند بر رسول خدای و پرسیدند. رسول (ص) گفت: رجم است ایشان را، سنگسار کردن و کشتن. ایشان گفتند که: در تورات این نیست، که در تورات تحمیم است، روسیاه کردن و بر شتر بگردانیدن.
سنگسار کردن زانی و زانیه را از احکام بنی اسرائیل می‌داند که خود بر دین موسی افزوده‌اند و ذکری از چنین حکمی در قرآن نیامده و در عمل قطعی پیامبر نیز وارد نشده‌است.
در یکی از کاریکاتورهای منتشر شده شعار «زن، زندگی، آزادی» همچون مشت گره‌کرده بر صورت خامنه‌ای فرود آمده‌است و در نقاشی دیگر آخوندی زیر پاشنهٔ کفش زنانه له شده‌است. در یکی دیگر از نقاشی‌ها علی خامنه ای شبیه عکس معروف «مریلین مونرو» نقاشی شده و در آن بادی که با چرخاندن روسری‌های زنان معترض وزیدن گرفته عبای خامنه‌ای را بلند کرده‌است. در نقاشی دیگر، زنان معترض که مسلح به سنگ هستند سرگرم سنگسار کردن رهبر جمهوری اسلامی ایران هستند.
رسول گفت ایشان را: بآن خدای که به طور سینا، موسی را از خود سخن شنوانید، و تورات داد، و بآن خدای که بنی اسرائیل را دریا شکافت، و از فرعون و قبطیان برهانید، که شما در تورات زانی محصن را چه می‌یاوید؟ گفتند که: رجم. رسول خدا فرمود: تا ایشان را سنگسار کردند، و بسنگ بکشتند، قال و نزل فیه: یا أَهْلَ الْکِتابِ قَدْ جاءَکُمْ رَسُولُنا یُبَیِّنُ لَکُمْ کَثِیراً مِمَّا کُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْکِتابِ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ.