سرکیسیان
جملاتی از کاربرد کلمه سرکیسیان
از سال ۱۹۶۱ میلادی تا ۱۹۹۹ میلادی اسقف اعظم آرداک مانوکیان رهبر حوزه تهران بود و هماکنون اسقف سبوه سرکیسیان جانشین وی میباشد.
شاملو در ۱۴ فروردین ۱۳۴۱ با آیدا سرکیسیان (ریتا آتانث سرکیسیان) آشنا میشود. این آشنایی تأثیر بسیاری بر زندگی او دارد و نقطهٔ عطفی در زندگی او محسوب میشود. در این سالها شاملو در توقف کامل آفرینش هنری به سر میبرد و تحت تأثیر این آشنایی شعرهای مجموعهٔ آیدا: درخت و خنجر و خاطره! و آیدا در آینه را میسراید. او دربارهٔ اثر آیدا در زندگی خود به مجله فردوسی گفت: «هر چه مینویسم برای اوست و به خاطر او… من با آیدا آن انسانی را که هرگز در زندگی خود پیدا نکردهبودم پیدا کردم».
ریتا آتانث «آیدا» سرکیسیان (زادهٔ ۲۳ آبان ۱۳۱۸ در کرمانشاه -) معروف به آیدا شاملو فرهنگنویس ارمنیتبار اهل ایران است. وی آخرین همسر احمد شاملو و نیز همکار او در گردآوری و نگارش کتاب کوچه و سرپرست این مجموعه بعد از احمد شاملو است.
در سال ۲۰۱۳ مدال افتخاری مخیتار گش توسط رئیسجمهور ارمنستان سرژ سرکیسیان به وی اعطا گردیدهاست همچنین در سال ۲۰۱۴ مدالی از سوی رئیسجمهور جمهوری آرتساخ باکو ساهاکیان به وی اهدا گرید است.
«شاهین سرکیسیان، آربی اوانسیان، ساموئل خاچیکیان، لرتا، مادام سیرانوش، آرامائیس آقامالیان، لوریک میناسیان، گریگور یقیکیان» را میتوان نام برد.
ساخت و ساز این مجموعه اواخر ۲۰۱۱ توسط فدراسیون فوتبال ارمنستان آغاز شد. این مجموعه رسماً در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ توسط روبن هایراپتیان رئیس فدراسیون فوتبال ارمنستان و سامول بالاسانیان شهردار گیومری افتتاح شد. در مراسم افتتاح سرژ سرکیسیان رئیسجمهور ارمنستان حضور داشت.
«کتاب کوچه» عنوان فرهنگنامهای است که به کوشش احمد شاملو و همسرش، آیدا سرکیسیان، در چندین مجلد به عنوان دائرةالمعارف فرهنگ عامیانهٔ مردم ایران تدوین شده و بعد از درگذشت شاملو، سرپرستی این مجموعه بر عهدهٔ همسرش، آیدا بودهاست.
او از چهرههای شاخص و صاحب سبک تئاتر ایران بوده و در معرفی بسیاری از شگردها و فرمهای تازه در تئاتر معاصر ایران آغازگر بود. نقشی را که آربی آوانسیان توانست در دهههای شصت و هفتاد میلادی در تئاتر ایران ایفا نماید، همانند نقشی است که قبل از او شاهین سرکیسیان توانسته بود در اوایل دههٔ پنجاه تا سال ۱۹۶۶ میلادی، ایفا کند. هر دو توانستند نظم کاملاً جدیدی به تئاتر ایران ببخشند و تلاشهای شایان توجهای در به ثمر رساندن تئاتر نوین ایران داشته باشند. توسط آنها بود که تئاتر ایران شروع به رشد نمود و در صحنهٔ جهانی مطرح شد. نمایشهای آوانسیان در اقصی نقاط دنیا بر روی صحنه آمدهاند و از این رو میتوان او را یکی از پرکارترین کارگردان ایرانی در عرصهٔ جهانی بهشمار آورد.
بر اساس وبگاه احمد شاملو، مؤسسهٔ فرهنگی پژوهشی الف. بامداد توسط آیدا شاملو (ریتا آتانث سرکیسیان) و ع. پاشایی (که از سال ۱۳۶۸ رسماً از سوی احمد شاملو به عنوان سرپرستان مادامالعمر نظارت بر چاپ و نشر آثار او تعیین شدهاند) با همکاری دوستان حقوقدان، ناشران انتشارات نگاه و نشر چشمه و دوستانی دیگر طی تشریفات قانونی در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ به ثبت رسیدهاست و مسئولیت تنظیم قراردادها و نظارت بر چگونگی چاپ و نشر آثار او را بر عهده دارد.
در سالهای مدرسه، کنجکاویهایش او را به سوی تئاتر عروسکی برد. شروع جدی فعالیتهای تئاتریاش از سال آخر دبیرستان بود که با چند نفر از همکلاسیهایش در گروه تئاتر نوجوانان واچه آدومیان در «باشگاه آرارات» شرکت داشتند و تصمیم گرفتند گروه تئاتر جدیدی تأسیس کنند تا برای بزرگترها بازی کنند. آنها شاهین سرکیسیان را به عنوان مشاور گروه دعوت کردند. به این ترتیب گروه تئاتر آرمن در روز ۱۳ آذر ۱۳۳۹ (۴ دسامبر ۱۹۶۰) تشکیل شد.