سرعت انتشار

معنی کلمه سرعت انتشار در فرهنگستان زبان و ادب

{propagation velocity} [فیزیک] سرعت انتقال امواج الکترومغناطیسی در محیط مورد نظر

معنی کلمه سرعت انتشار در ویکی واژه

سرعت انتقال امواج الکترومغناطیسی در محیط مورد نظر.

جملاتی از کاربرد کلمه سرعت انتشار

موضوعات مشترک گزارش‌های خبری شامل جنگ، دولت، سیاست، آموزش، بهداشت، محیط زیست، اقتصاد، فرهنگ، تجارت، مد و سرگرمی و همچنین رویدادهای ورزشی، رویدادهای عجیب و غریب یا غیر معمول است. اعلامیه‌های دولتی، در مورد تشریفات سلطنتی، قوانین، مالیات، بهداشت عمومی، حوادث و جنایتکاران، از زمان‌های بسیار قدیم اخبار لقب گرفته‌اند. تحولات فن آوری و اجتماعی سرعت انتشار اخبار را افزایش داده و بر محتوا و شیوه ی ارائه ی آن نیز تأثیر گذاشته‌است.
بعضی از این نورها طول موج کوتاهی دارند و سرعت انتشارشان بیشتر است و بعضی طول موج بلندتری دارند و سرعت انتشار کمتری دارند.
در بین رنگ‌های مختلف نور سفید، رنگ آبی دارای کوتاهترین طول موج‌ها و بیشترین سرعت انتشار است و رنگ قرمز دارای بلندترین طول موج و کمترین سرعت انتشار را دارد.
بعضی از آنزیم‌ها با سرعت‌هایی عمل می‌کنند که سرعت انتشار را بیشتر می‌کند که به نظر می‌رسد غیرممکن باشد. چندین مکانیسم برای توضیح این پدیده مطرح شده است. برخی از پروتئین‌ها با استفاده از میدان‌های الکتریکی دیپل قطبی، فرایند کاتالیز را با جذب ماده فعال و پیش‌گرانش آن به سمت مناسب، شتاب می‌دهند. برخی از مکانیسم‌ها توضیحی مبنی بر تونل‌زنی کوانتومی مطرح می‌کنند، که در آن پروتون یا الکترون می‌توانند از طریق باریکه‌های فعال‌سازی تونل کنند. اگرچه نظریه تونل‌زنی پروتون همچنان یک مفهوم مورد بحث است، اما در مورد لیپواکسیژناز سویا، ثابت شده است که تنها مکانیسم ممکن است.[۹]