سرسنگ
معنی کلمه سرسنگ در فرهنگستان زبان و ادب

سرسنگ

معنی کلمه سرسنگ در فرهنگستان زبان و ادب

{headstone} [باستان شناسی] سنگ یادبودی که در بالای گور به صورت ایستاده قرار می گیرد

معنی کلمه سرسنگ در دانشنامه عمومی

سرسنگ (دهوک). سرسنگ ( به لاتین: Sarsing ) یک منطقهٔ مسکونی در استان دهوک است که در اقلیم کردستان عراق واقع شده است. سرسنگ ۱۶٬۷۶۶ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه سرسنگ در دانشنامه عمومی

معنی کلمه سرسنگ در ویکی واژه

سنگ یادبودی که در بالای گور به‌صورت ایستاده قرار می‌گیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه سرسنگ

نه ناله سرسنگ است اشک گلرنگم که ریشه همچو رگ لعل در جگر دارد
چون سبکدل نشوم در کف چنگ تو؟ که روزی در نیاری ز جفا با من بیدل سرسنگی
پیش ازان روز که والا شود آب سرسنگ مهر او همچو خشیشی بدل خارا بود
آب‌انبار سرسنگ، نام آب‌انباری قدیمی در سبزوار در خیابان رضوی، نبش کوچهٔ سرسنگ است که در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ با شماره ۱۵۲۵۰ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سبزی کشت بیند از بر ریگ لالۀ لعل چیند از سرسنگ
چو کبکی میجهی از کان گوهر ازین سرسنگ، بر سر سنگ دیگر
علاالدوله دوم بعد از پدر در سال ۶۷۰ به شاهی رسید. در سه سال پادشاهی او اتفاق خاصی رخ نداد؛ در اواخر شاهی او در سال ۶۷۳ سیل عظیمی در یزد صورت گرفت که گزارش‌ها می‌گویند در یزد پنج شبانه روز باران مفصلی بارید که خرابی‌های زیادی به بار آورد، سیل از کوه‌ها به شهر افتاد و بخش‌هایی از باروی شهر فرو ریخت و محله‌های مریاباد سرسنگ یعقوبی و سلغر آباد را ویران کرد و خانه‌ها و بوستان‌های زیادی ویران شد؛ می‌گویند علاالدوله از این سیل مهیب ترسید و مریض شد و در سال۶۷۳ درگذشت.
عاشقان را بزخم دل مومست فاسقان را به فرق سرسنگست
در آخرین ملاقات بین احمدشاه مسعود و رابین رافائل، معاونت امور خاوری در وزارت خارجه آمریکا در سال ۱۹۹۸، رافائل به مسعود پیشنهاد کرده بود که اسلحه را زمین گذارده، تسلیم نیروهای طالبان شود که در آن سال‌ها بیش از ۹۰ درصد خاک افغانستان را در کنترل خود داشتند. احمد شاه مسعود با سرسنگینی برای رافائل روشن کرده بود که نه تنها تسلیم طالبان نخواهد شد، بلکه از دولت‌های خارجی دستور نخواهد گرفت و اجازه احداث پایگاه نظامی در افغانستان را به هیچ نیروی خارجی نخواهد داد. از اواخر دههٔ ۱۹۸۰، آمریکا به دنبال به حاشیه راندن و تضعیف احمد شاه مسعود بود. در واقع گفته می‌شود ترور شدن احمد شاه مسعود با سیاست‌های خارجی آمریکا در آن هنگام سازگار بود.
شب و روز از خیال یار دلتنگ نشسته چون کلاغی بر سرسنگ