سرسرا

سرسرا

معنی کلمه سرسرا در لغت نامه دهخدا

سرسرا. [ س َ س َ ] ( اِ مرکب ) محوطه ای در مدخل سرای که مسقف است. ( فرهنگ فارسی معین ). گشادگی که درچند اطاق یا راه روها بدان باز شود: سرسرای عمارت.

معنی کلمه سرسرا در فرهنگ معین

( ~. سَ ) (اِمر. ) راهرو.

معنی کلمه سرسرا در فرهنگ عمید

فضای سرپوشیده در مدخل عمارت.

معنی کلمه سرسرا در فرهنگ فارسی

فضای سرپوشیده، درمدخل عمارت
محوطه ایست در مدخل سرای که مسقف است : در روی صحنه سرسرای خانه ای نشان داده میشد .

معنی کلمه سرسرا در فرهنگستان زبان و ادب

{hall} [عمومی] اتاقی در مدخل خانه که معمولاً به بخش های داخلی راه داشته باشد
{lobby} [گردشگری و جهانگردی] تالار ورودی مهمان خانه/ هتل

معنی کلمه سرسرا در دانشنامه عمومی

سَرسَرا یا لابی ( به انگلیسی: Lobby ) بخشی از ساختمان است که برای ورود یا خروج استفاده می شود و گاهی با عنوان راهرو بزرگ یا سالن ورودی نامیده می شود.
بسیاری از ساختمان های بزرگ اداری، هتل ها و آسمان خراش ها سرسراهای خود را تزئین می کنند.

معنی کلمه سرسرا در ویکی واژه

راهرو.
محوطه ای در داخل خانه که مسقف است.

جملاتی از کاربرد کلمه سرسرا

دامبلدور در سرسرای بزرگ در آغاز سال تحصیلی اعلام می‌کند که مسابقه قهرمانی سه جادوگر امسال در هاگوارتز برگزار می‌شود و شرط سنی برای شرکت در آن هفده سال است.
عجب جائیست در خوف و رجاهم سزد گر کمترک این سرسرایم
این بخش در حقیقت قسمت اصلی بناست و دقیقاً روبه‌روی سرسرای ورودی در دو طبقه قرار گرفته‌است. پنج پنجرهٔ چوبی در طبقهٔ بالایی و پنج پنجره در زیر آن وجود دارد.
در سمت چپ سرسرای ورودی، مسجد جنت‌سرا قرار گرفته. جنت‌سرا به‌صورت فضای هشت‌ضلعی طراحی شده و فاقد محراب مسجد است. چنین به‌نظر می‌رسد که فضای جنت‌سرا بیشتر برای انجام مراسم صوفیانه و گرفتن مجالس سماع عارفانه بوده و سنگ میدان یا «میدان داشی» آن هنوز در مجموعهٔ بقعهٔ شیخ صفی‌الدین موجود است. مسجد جنت‌سرا در گذشتهٔ دور دارای سقف گنبدی بوده که پس از فروریختن در دوره قاجاریه، سقفی چوبی و مسطح روی آن ایجاد شد که بر ۱۶ ستون چوبی استوار شده‌است. مسجد جنت‌سرا از نمای بیرونی مشرف به صحن داخلی سرسرای عظیمی است که در مقابل آن پنجرهٔ مشبک گره‌چینی نصب شده و در دو سمت آن دو نیم‌قوس در ورودی اتاق متولی قرار گرفته‌است.
نقل قولی از ادی و در (از گروه آلترنتیو راک پرل جم): «چیز اعصاب خورد کنی که دربارهٔ د هو وجود داره اینه که اونا با ورود به سرسرای راک اند رول، همهٔ درها رو بازکردن و هیچی برای بقیه نذاشتن.»
به د‌هلیز و کاشانه و سرسرای نگاریده ارژنگ‌ها زیر پای
اولین آینه‌های شیشه‌ای لوحه‌ای بسیار گران بود. یکی از بانوان دربار فرانسه یک‌بار تمامی یک دهکده خود را با یک آینه معامله کرد و از این معامله خود خشنود هم بود. لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه در آن زمان، سرسرای باشکوهی از آینه داشت که در کاخ ورسای ساخته شده بود.
اولین بار هری او را در کارت یک قورباغه شکلاتی می‌بیند و می‌فهمد که او بهترین جادوگر دنیا و مدیر مدرسهٔ هاگوارتز است. وقتی دامبلدور را در سرسرای هاگوارتز می‌بیند، هری متوجه این موضوع می‌شود که دامبلدور بسیار به او علاقه دارد. دامبلدور حتی برای تشویق او به جایگاه تماشاچی‌ها در کوییدیچ (نوعی بازی معروف جادوگرها با جاروی پرنده) می‌آید. در آخر داستان نیز به دلیل عمل قهرمانانهٔ رون و هرمیون در نجات سنگ جادو از چنگ لرد سیاه، ۵۰ امتیاز به این دو و ۶۰ امتیاز به هری پاتر و به نویل لانگ‌باتم ۱۰ امتیاز اهدا می‌کند؛ و به این ترتیب گریفندور قهرمان جام گروه‌های هاگوارتز در آن سال می‌شود.
سرسران سپه باش و پشت ملک و ملک خدایگان زمین باش و پادشاه زمان
سرسرای بالا که به صورت نعل اسب طراحی گردیده سالن کلیسا و محراب را در برمیگیرد. تزیینات موزاییک موجود کنونی در سرسرای بالا بسیار زیبا نگهداری گردیده‌است. سرسرای بالا سنتاً جهت ملکه و همراهانش در نظر گرفته شده بود.
لژ مخصوص ملکه در مرکز سرسرای بالای ایا صوفیا قرار دارد. از این مکان ملکه‌های زیبا و دیگر زنان همراهشان می‌توانستند مراسم در حال برگزاری در پائین را تماشا نمایند. یک سنگ گود سبز رنگ محل قرار گرفتن صندلی سلطنتی برای ملکه‌است.
سرسران ز شغب گشت چون سر مفلوج دل یلان ز فزع ماند چون دل بیمار
این آتشکده بر سر راه کاشان به دلیجان که در واقع در نزدیکی یک چشمه که در گذشته در کنار آن نی می‌رویید بنابراین به کمک همین مصالح یعنی سنگ و گچ ونی وبا معماری بسیار خوب که احتمالاً معمار در کاشان زندگی می‌کرده آن را بر پا داشته‌است سازنده این آتشکده چون چوب در دسترس نداشته و زمانی که قسمت تحتانی را می‌ساخته می‌دانسته که بعدها باید خود و افرادی که او را یاری می‌کنند بتوانند اطراف گنبدی که در آینده باید ساخته شود و همچنین روی بنا راحت جابه‌جا شده و مصالح در دسترس باشد به همین دلیل نعی سرسرا به عرضی بیش از ۲ متر در اطراف گنبد ایجاد کرده و ضخامت دیوار را ایجاد می‌کرده که کاری بسیار هوشمندانه بوده‌است.