سرزنده

سرزنده

معنی کلمه سرزنده در لغت نامه دهخدا

سرزنده. [ س َ زِ دَ / دِ ] ( ص مرکب ) سربزرگ ، چه زنده بمعنی بزرگ است. ( غیاث ). سربزرگ ، چه زنده بمعنی مطلق بزرگ است ، از این جاست که فیل بزرگ را زنده پیل گویند. ( از آنندراج ). مهتر. بزرگ :
سرزنده ای نماند جهان خراب را
بر سر عمامه ها همه لوح مزارهاست.محسن تأثیر ( از آنندراج ).|| بانشاط. دل زنده.

معنی کلمه سرزنده در فرهنگ معین

( ~. زِ دَ یا دِ ) (ص مر. ) شادمان ، سرحال .

معنی کلمه سرزنده در فرهنگ عمید

۱. سر حال، سرخوش، شادمان، بانشاط.
۲. [قدیمی] معروف، نامدار.
۳. [قدیمی] متنفذ.
۴. [قدیمی] سردسته.
۵. [قدیمی] بزرگ تر صنف یا طایفه، سرجنبان.

معنی کلمه سرزنده در فرهنگ فارسی

سرحال، سرخوش، شادمان، بانشاط، معروف، متنفذ
( صفت ) ۱ - سر حال شادمان مسرور : بسیار سر زنده و با نشاط و خوش معاشرت است . ۲ - معروف مشهور . ۳ - مهتر قوم سردسته سر جنبان .

معنی کلمه سرزنده در دانشنامه عمومی

سرزنده ( انگلیسی: Full of Life ) فیلمی به کارگردانی ریچارد کواین است که در سال ۱۹۵۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جودی هالیدی و ریچارد کونته اشاره کرد.
سرزنده (فیلم). سرزنده ( به انگلیسی: Spirited ) یک فیلم موزیکال آمریکایی با مضمون کریسمس به نویسندگی و کارگردانی شان آندرس و جان موریس است. این فیلم بازخوانی مدرن رمان سرود کریسمس اثر چارلز دیکنز در سال ۱۸۴۳ است. بازیگران اصلی فیلم رایان رینولدز، ویل فرل و اکتاویا اسپنسر هستند. این فیلم توسط کمپانی اپل تی وی پلاس در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. این فیلم در ایران با نام سفر جادویی دوبله و پخش شده است.
نسخه ای موزیکال از داستان معروف چارلز دیکنز به نام سرود کریسمس است که در مورد مردی خسیس به نام کلینت می باشد که با همه اطرافیانش با خودخواهی رفتار می کند. او به طور غیرمنتظره ای با سه روح کریسمس ( گذشته، حال و آینده ) روبه رو می شود و آنها با یکدیگر راهی یک سفر جادویی و اسرارآمیز می شوند. کلینت در این سفر به گذشته، حال و آینده خود می رود تا بفهمد چرا اینقدر بدبخت و تنها شده است.
تصویربرداری اصلی این فیلم در ۶ ژوئیه ۲۰۲۱ آغاز شد. در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱، رایان رینولدز اعلام کرد که فیلمبرداری به پایان رسیده است.

معنی کلمه سرزنده در ویکی واژه

شادمان، سرحال.

جملاتی از کاربرد کلمه سرزنده

آنافروید در ۳ دسامبر ۱۸۹۵ متولد شد. آنا جوانترین و ششمین فرزند زیگموند فروید و مارتا فروید است. او یک کودک سرزنده و مشهور به شیطنت بود. پدرش زیگموند به دوستش افلیز در سال ۱۸۹۹ نوشت «آنا یک کودک زیبای تخس است.» (انتشارات موزة فروید، ۱۹۹۳).
درین مجلس چراغی از که خواهد خواست پروانه که غیر از شمع، یک سرزندهٔ دیگر نمی‌بینم
بیک سرزنده شد روشن هزاری چو آن شمعی که سوزد بر مزاری
تاج سر ملت است و دین هم سرزنده ازوست، آن و این هم
تنها نبرد جلوه او شمع را ز جای سرزنده ای نماند که بی دست و پا نکرد
من که شور عاشقی دارد چنین سرزنده ام در دم پیری زمهرت دل جوانم همچو صبح
هرچه سرزنده بود درکشور زنده کردی به گورشان یکسر
در اواخر سال‌های ۹۰ سدهٔ نوزدهم میلادی از توهمی که نسبت به سوسیالیسم قراردادی داشت بیرون آمد و برای مدتی به تئوسوفی روی آورد. در ۱۹۰۰ در یک کتابفروشی در لیدز به هولبروک جکسون برخورد و نسخه‌ای از باگواد گیتا را به او قرض داد. در عوض جکسون چنین گفت زردشت نیچه را به او قرض داد که باعث شد از آن پس به مطالعهٔ ژرف آثار نیچه بپردازد. در ۱۹۰۳ اوراژ، جکسون و آرثور پنتی باشگاه هنرهای لیدز را که باشگاهی سرزنده و موفق بود بنیاد نهادند، با این نیت که کار اندیشمندان رادیکال از جمله جی.بی. شاو را که اوراژ در ۱۸۹۸ دیده بود، و همین‌طور هنریک ایبسن و نیچه را ارتقا بخشند. در این دوره او به عقاید سوسیالیستی بازگشت، اما تا ۱۹۰۶ دیگر عزم جزم کرده بود که سوسیالیسم کارپنتر را با نیچه و الهیات درهم‌آمیزد.
دل آشوب سلطان، (متولد ۱۶۲۷ صربستان – درگذشته ۳ ژانویه ۱۶۹۰ استانبول) با نام کامل صالحه دل آشوب سلطان، همسر سوم ابراهیم یکم و هم‌چنین والده سلیمان دوم بود. پس از مرگ ابراهیم یکم و به سلطنت رسیدن محمد چهارم، دل آشوب به قصر قدیمی تبعید شد. در نهایت در سال ۱۶۸۶ محمد چهارم به کمک دل آشوب سلطان از سلطنت خلع و برادرش سلیمان دوم به تخت جلوس کرد. او را زنی ساده دل با شخصیتی سرزنده و شاد توصیف کردند.
هر شب از بیداری آن سرزنده بود هر شب آن در حلقه اش جنبنده بود
در میان هستی ما، نیستی گل کرده است ما شقایق طینتان، سرزنده دلمرده ایم
طبق خط زمانی داستان، ارباب سایه‌ها، ارباب تاریکی به سرزمین خورشید حمله می‌کند تا فرزند پادشاه را از بین ببرد و خود جانشین و حکمران گردد. پادشاه برای نجات جان تنها فرزندش، او را به همراه بازوبند سلطنتی به آب می‌سپارد و جای کودک، تکه‌ای پارچه جایگزین می‌کند، ارباب سایه‌ها بچه را نمی‌یابد و خروشان تصمیم به نابودی شهر می‌گیرد. همسر پادشاه که از جریان به آب انداختن آریو خبری نداشته، دنبال ارباب سایه‌ها می‌کند و از ارتفاع پرت می‌شود و می‌میرد. بیست سال بعد، آریو، جوانی شاد و سرزنده شده و اژدهایی را که ارباب تاریکی بر سر دروازهٔ شهر نهاده تا خواب را بر چشمان مردم سرزمین خورشید، تنگ کند، نابود کرده و میان مردم مشهور می‌شود. هدفش نجات سرزمین و نابودی ارباب سایه‌هاست. از اینرو رهسپار سفری خواهد شد…
در ایالات متحده جنبش تبدیل بزرگراه‌ها به بلوار، مسیری رو به جلو برای احیا، بازسازی و نوسازی جوامع ارائه می‌کند. این جنبش به دنبال جایگزینی بزرگراه‌های قدیمی که به جوامع آسیب می‌رسانند با دارایی‌هایی مانند خیابان‌های شهیر، مسکن و فضای سبز است. خیابان‌های جدید به مکان‌هایی سرزنده برای تعامل عمومی ساکنان پیرامونی، با مشاغل، و همچنین ادغام بهتر با سیستم‌های حمل و نقل شهری تبدیل می‌شوند. تبدیل بزرگراه به بلوار، دسترسی به مشاغل و خدمات را افزایش می‌دهد و امکان ایجاد فضای شهری با عملکرد مناسب را فراهم می‌کند. تا به امروز، 18 شهر آمریکا بزرگراه‌های خود را حذف کرده یا متعهد به تغییر کریدورهای بزرگراه شهری شده‌اند.
سرزندهٔ عشق همچو شمعم داغم پنهان در آستین نیست