سرریز
معنی کلمه سرریز در فرهنگ عمید

سرریز

معنی کلمه سرریز در فرهنگ عمید

۱. آنچه، به ویژه مایعات، که به واسطۀ پُر شدن ظرفی یا جایی مانندِ حوض از آن فرو ریزد.
۲. (اسم مصدر ) فروریختن چیزی، به ویژه مایعات، از ظرفی یا جایی به واسطۀ پُر شدن آن.

معنی کلمه سرریز در فرهنگ فارسی

آنچه ازمایع که بواسطه پرشدن ظرف از آن فروریزد، مانندریختن آب ازکناره حوض
ریختن آب و مانند آن از سر حوض و جز آن .

معنی کلمه سرریز در فرهنگستان زبان و ادب

{weir} [مهندسی محیط زیست و انرژی] تیغه ای که جریان از روی آن عبور می کند

معنی کلمه سرریز در دانشنامه عمومی

سرریز ( به انگلیسی: Weir ) به طور عمومی هر مانعی است که بر سر راه عبور آب قرار گرفته و باعث می شود تا آب در پشت آن بالا آمده و بر سرعت آن افزوده شود. سرریزها خود بر اساس شکل و کاربری انواع مختلف دارند و در مهندسی عمران مورد استفادهٔ گسترده قرار می گیرند.
این سرریزها دارای یک صفحه قائم کار گذاشته شده در مسیر جریان هستند که دارای لبه و تاجی نسبتاً تیز در قسمت بالایی می باشد. سرریزهای لبه تیز علاوه بر این که به عنوان یک وسیلهٔ اندازه گیری دبی در کانال باز مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان یک سرریز که باعث افزایش ارتفاع و حجم آب در بالادست شده و آب از روی آن می گذرد هم به کار می روند.
در این نوع از سرریزها، لبهٔ سرریز به اندازه کافی پهن بوده و در مقایسه با سایر ابعاد، دارای اندازه قابل توجهی می باشد. اغلب به سرریزهای لبه پهن سرریز سد هم گفته می شود.
سرریز (کامیاران). سرریز یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان واقع شده است.
این روستا در دهستان ژاورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۸۴ نفر ( ۲۳۶ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه سرریز در دانشنامه آزاد فارسی

سَرْریز (weir)
سَرْریز
دیوارۀ کوتاهی که برای بالاآوردن سطح آب، در عرض رودخانه می سازند.

جملاتی از کاربرد کلمه سرریز

حکم را در پی توضیح تمییز مهیا شو که رحمت گشت سرریز
نوع دیگری از سرریزشدن توسط اطلاعات ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که اطلاعات بیشتر در مورد شخصی، اطلاعات بیشتری در مورد افراد مرتبط با آن شخص ایجاد می‌کند، این اطلاعات بیشتر به از بین بردن عدم تقارن و ناسازگاری در اطلاعات کمک می‌کنند و اثر سرریز مثبت رخ می‌دهد. (این موضوع به‌طور مداوم در ادبیات اقتصادی و مالی یافت شده‌است، برای مثال نگاه کنید به مورد بازارهای بانکداری محلی).
فرایند جهانی شدن تأثیر مهمی بر اثر سرریز اقتصادی در اقتصاد جهانی داشته‌است. جان استوارت میل و هنری سیجویک از اقتصاددانان قرن ۱۹م به عنوان بنیانگذاران مفاهیم اولیه مربوط به اثرات سرریز شناخته می‌شوند.
آبشار بیشه از مناطق گردشگری طبیعی در لرستان است که به‌عنوان چهل‌وهشتمین اثر ملی این آبشار از ترکیب چند آبشار کوچک تشکیل شده است که از میان کوه و درختان به‌سمت پایین سرریز می‌شود و در نهایت به رودخانه‌ دائمی و پرآب لرستان، یعنی سزار می‌ریزد. ارتفاع این آبشار تا نقطه‌ برخورد به زمین حدود ۴۸ متر و تا رسیدن به رودخانه ۱۰ متر است. عرض تاج آبشار نیز ۲۰ متر است.
مستند سرریز آسمان توسط بابک مجیدی در ۲۶ دقیقه به سفارش شبکه استانی باران در مورد آبشار لاتون کلید خورده‌است.
علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض تر است. در بالا دست آبشار بزرگ لاتون، سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری وجود دارد.
کوین همچنین سد مالپاست را در جنوب فرانسه طراحی کرد. تقریباً بلافاصله پس از پایان ساخت سد، شکاف‌هایی در پایه مشاهده شد. چند سال بعد، در ۲ دسامبر ۱۹۵۹، سد ناگهان شکست و فرو ریخت و دیواره‌ای از آب به ارتفاع ۵۰ متر (۱۶۰ فوت) را آزاد کرد که به شهر فرجس نزدیک می‌رسید و منجر به کشته شدن ۴۲۳ نفر می‌شود. گفته شده که کوین به شدت از فرو ریخته شدن سد متأثر شد و بلافاصله خود را مقصر دانست و ادعا کرد که او تنها مسئول آن است. در حقیقت، کوین توصیه ژرژ کروئی، یک زمین‌شناس را برای ساخت سد ۶۵۰ فوت در بالادست اجرا نکرد و همچنین دروازه سرریز را با جریان سیل تطبیق نداد. او در نیمهٔ از سال بعد درگذشت.
امروزه گرداگرد این بنا را خانه‌های مسکونی فراگرفته‌اند و تقریباً تمام مسیرهای آبگیری برکه مسدود شده‌است. با این حال در فصول بارندگی معمولاً مخزن برکهٔ کل سرریز می‌شود. آب موجود در برکه برای مصارف گوناگونی از قبیل آبیاری فضای سبز و شستشوی معابر مورد استفاده قرار می‌گیرد.