سرخوردگی

سرخوردگی

معنی کلمه سرخوردگی در فرهنگستان زبان و ادب

{frustration} [روان شناسی] احساس ناشی از ناتوانی در دست یافتن به هدف مورد نظر به دلیل شکست های قبلی
[حمل ونقل درون شهری-جاده ای] ← سُرخوردگی سرنشین

معنی کلمه سرخوردگی در دانشنامه عمومی

ناکامی یا سرخوردگی به حالت روحی ای گفته می شود که هرگاه راه دست یابی به یک هدف خواستنی بسته شود یا دست یابی به آن به تأخیر افتد، روی می دهد. هر فرد در طول زندگی خود، با موانعی روبه رو می شود که باعث می شود به اهداف خود نرسد. به همین دلیل ممکن است ناکامی به او دست دهد.
مفهوم ناکامی در روان شناسی اجتماعی و روان شناسی شخصیت بررسی می شود. در پاسخ ذهن انسان به ناکامی دو نظریه عمده وجود دارد: نظریه یادگیری اجتماعی و نظریه سائق
این نظریه می گوید هرکس ممکن است به علت عدم دستیابی به هدف ناکام بماند، یا به خاطر اتفاقات تنش زا دچار ناراحتی شود، برانگیختگی هیجانی ناخوشایندی را تجربه می کند و این بستگی دارد به این که شخص چه پاسخ هایی را برای کنار آمدن با موقعیت های ناکامی و تنش زا یاد گرفته است و این مکانیسم از طریق روند «مشاهده - تقلید» انجام می گیرد. مثلاً کسی که دچار ناکامی شده است ممکن است از دیگران یاری بطلبد، دیگری ممکن است پرخاشگری کند، یا گوشه گیری و تسلیم را برگزیند، یا برای فائق آمدن بر تلاش خود بی افزاید، یا به مشروبات الکلی و مواد مخدر پناه ببرد، یا این که به صورت غیرارادی به اختلال روان تنی مبتلا شود. بنابراین پرخاش گری می تواند یکی از گزینه های احتمالی برای پاسخ به ناکامی باشد.
در نظریه سائق مبتنی بر روان کاوی است، فرضیه ناکامی و پرخاشگری ( به انگلیسی: Hypothesis of failure and aggression ) یا فرضیه محرومیت - پرخاشگری می گوید که پرخاش همواره نتیجه مستقیم ناکامی و محرومیت است که در موجود زنده تحمیل و فرگشت یافته است. این پرخاشگری به صورت بالقوه و نیمه فعال در ناخودآگاه متراکم می ماند و سپس به مرحله آگاهی و اتساع می رسد. فرضیه «ناکامی - پرخاشگری» را میلر و جان دالرد آمریکایی پژوهشگر روان شناسی ارائه دادند. قدرت پرخاش ناشی از ناکامی از سه فاکتور تأثیر می پذیرد:
• قدرت سائق ← هر اندازه شخص، با ذوق و اشتیاق بیش تری خوستار رسیدن به هدف باشد، اگر در دست یابی به آن با مانع روبرو شود ( اصطلاحاً ضدحال بخورد ) ، به تراکم پرخاش گری بالقوه می افزاید.
• کمال ناکامی ← مسیرهای تمام مسدود برای رسیدن به هدف در مقایسه با مسیرهای نیمه مسدود به ناکامی بیش تری منجر می شود.
• اثر افزایشی ( کمیت ) ناکامی های جزئی ← ناکامی ها و تجربه های ناخوشایند متعدد روی هم جمع می شوند و تراکم ایجادشده را متسع می کنند.

معنی کلمه سرخوردگی در ویکی واژه

delusione

جملاتی از کاربرد کلمه سرخوردگی

وی در اواخر عمر خود، دچار سرخوردگی شدیدی شده بود و نهایتاً خود را در رود سن غرق کرد.
«... لازم است این گونه اظهارنظرها را به اشخاصی در زیرمجموعهٔ خود واگذار نمایید که از مقبولیت و صلاحیت ورزشی و اجتماعی کافی و لازم برخوردار بوده تا در شرایط خاص فعلی، دعوت به وحدت ملی به سرخوردگی هرچه بیش‌تر ملی مُبدل نگردد.»
تک ناین، هرگز پدر خود را ندید و مادرش نیز به بیماری صرع و لوپوس منتشر مبتلا بود که از لحاظ عاطفی او را تحت تأثیر قرار داد و الهام بخش او برای جستجوی خدا بود. وی رپ کردن را از سنین کودکی شروع نمود. او و بهترین دوست اش برایان دنیس به امید گرفتن روح یک فیلم تمایل به رفتن به ساختمانهای متروکه داشتند. دنیس در سال ۲۰۰۳ توسط دوست پسر سابق دوست دخترش به ضرب گلوله کشته شد که این اتفاق نیز سبب شد آرون برای تخلیهٔ سرخوردگی و جستجوی قدرت به سراغ موسیقی برود.
سعید جلیلی سیاستمدار اصولگرا و استاد دانشگاه امام صادق این کتاب را ناشی از سرخوردگی نویسنده دانسته و گفته است: از کسانیکه در دو دهه اخیر نقش مهمی در ترجمه آثار مربوط به علم سیاست و دانش سیاسی داشتند، دکتر بشیریه بوده که بسیاری از آثار ایشان در این زمینه است. بیش از یک سال گذشته کتابی از وی منتشر شد که او هم، همین سرخوردگی را بیان می‌کند
زمانی که هالو قصد مهری از بردن وی به کافه را درک نمی‌کند و او را از فتح‌الله خواستگاری می‌کند، هالو می‌فهمد که مهری دختر او نیست و معشوقه مرد باج‌گیری به نام حبیب (عنایت بخشی) است که حبیب از او به‌عنوان کارگر جنسی در کافه فتح‌الله استفاده می‌کند. آقای هالو به حبیب می‌گوید که قصد دارد آب توبه بر سر مهری بریزد و او را به عقد خود درآورد، که دعوا می‌شود و در دعوای میان آن دو، هالو کتک مفصلی می‌خورد، و سرانجام با احساس سرشکستگی و سرخوردگی سوار بر اتوبوس به زادگاه خود بازمی‌گردد و آخرین دیالوگ او چنین است:« سفر چیز خوبی ست، آدم را پخته می‌کند».
چهار اثر از این آثار، آرش را به عنوان ناجی ایران از ظلم افراسیاب معرفی می‌کنند. به نظر می‌رسد که در دوران آشفتهٔ پس از مصدق، داستان آرش برای بسیاری از ایرانیان نماد امیدهای سیاسی آن‌ها بوده‌است، در حالی که داستان ابراهیمی، جایی که آرش در مأموریت خود به دلیل فقدان اراده شکست می‌خورد، بیانگر سرخوردگی این امیدها است. در سال ۱۳۴۰ خورشیدی (۶۲–۱۹۶۱ م) مجله‌ای ادبی به نام آرش در تهران تأسیس شد که حدود هشت سال فعالیت داشت.