سختانه

معنی کلمه سختانه در لغت نامه دهخدا

سختانه. [ س َ ن َ /ن ِ ] ( ق مرکب ، اِ مرکب ) سخن سخت و درشت را گویند. ( برهان ). سخن سخت روبرو گفتن. ( آنندراج ) :
چومی آید برین بر گویم آخر
مگو سختانه روبارویم آخر.نزاری قهستانی.

معنی کلمه سختانه در فرهنگ عمید

سخن درشت که به کسی بگویند، سخن سخت.

جملاتی از کاربرد کلمه سختانه

رزمندگان ایران با وجود گرمای شدید، مقاومت سرسختانهٔ دشمن را در هم شکستند و بعد از ۴۲ ساعت تلاش مداوم لشکر ۷۷ خراسان، سپاه و نیروهای مردمی، عملیات با موفقیت کامل به پایان رسید و نیروهای دشمن در منطقهٔ عملیاتی خسارات سنگینی را متحمل شدند و آبادان از محاصره آنان خارج شد.
تیر خلاص زمانی زده می‌شود که دارسی، بینگلی را از عشق جین آگاه و او را برمی‌انگیزد به هرتفردشر برگردد. در این زمان حتی مخالفت بی‌بروبرگرد و سرسختانهٔ لیدی کاترین هم کارگر نمی‌افتد و در پایان داستان دارسی به الیزابت می‌رسد.
به عقیدهٔ مهسا بهادری در خبرآنلاین، پسیانی، درگیری درخوری با نقش پیدا می‌کرد و در مواجهه با آن، گارد سرسختانه‌ای نمی‌گرفت. … عمده نقش‌هایی که ایفا کرده با صمیمیت و راحتی خاصی همراه بوده‌اند که سبب شده تا مخاطب به آن نزدیک شود. این ویژگی البته در شمایل اخلاقی این بازیگر نیز به چشم می‌خورد. وجود این خصیصه سبب شده بود تا او همانند همان سال‌های ابتدایی حضور خود در عرصه هنر کشور، همچنان موردتوجه کارگردانان جریان‌های فکری مختلف باشد.
جشنواره تومارولند رقابت بسیار سرسختانه و پر قدرت با فستیوال‌های معروف دی جی‌های دنیا، مانند اولترا موزیک فستیوال با انحصار بزرگی که در صنعت موسیقی و سرگرمی دارد، رقابت را برای سایر جشنواره‌های موسیقی دی جی‌ها سخت کرده‌است.
پس از نابودیِ آخرین قدرت جنگیِ «سبزها»، اِگان دوم سرسختانه توسط افراد خود ترور می‌شود و «اِگانِ جوان‌تر»، پسر ملکه رینیرای فقید توسط «سیاهانِ» پیروز به عنوان پادشاه اِگان تارگرین سوم تاج‌گذاری می‌شود و به تمام درگیری‌ها پایان می‌دهد. با این حال، خاندان تارگرین تقریباً تمام اژدهایان خود را از دست می‌دهند، و اژدهایان باقی‌مانده یا رمیده می‌شوند، یا در نهایت در طول سلطنت اِگان سوم می‌میرند.
بلا هم پا بیفشارد چو جان سختانه پیش آید که پیکان بر نیاید زود چون بر استخوان آید
در سال ۳۱ ه‍.ق (حدود ۶۵۰ م) یا کمی پس از آن باوجود مقاومت سرسختانهٔ هروی‌ها، این شهر به دست اعراب مسلمان تصرف شد. در نوشته‌های تاریخی نظیر تاریخ بیهقی، هریوا به نام‌های هریوه، هریو، هری و هرات نیز آمده‌است. زر هریوه یا دینار هریوه که طلایی خالص و رایج، مسکوک ضرابخانهٔ هرات بوده مشهور است.
احمد آذری قمی با راه‌اندازی روزنامه رسالت به مخالفت سرسختانه با سیاست‌های اقتصادی دولت می‌پرداخت و از مدافعان بازار آزاد و اجرای احکام فقهی بدون هرگونه دخالت دولتی بود.
در اکتبر سال سوم تنشو (۱۵۷۵)، نوبوناگا اودا به آکچی میتسوهیده دستور داد تا ولایت تامبا را تصرف کند. در این زمان، آکای نائوماسا در زیر چتر خاندان موری تحت رهبری کیکاوا موتوهارو در حال حمله به قلعه تاکدا بود. وقتی آکچی میتسوهیده قلعه تاکدا را فتح کرد، او در قلعه کوروی با پشتیبانی هاتانو هیده‌هارو صاحب قلعه یاکامی، در نبرد قلعه کوروی مقاومت را ادامه داد و توانست در اولین نبرد آکچی میتسوهیده را شکست دهد. پس از آن، ولایت تانبا در معرض حمله اودا قرار گرفت که حاکمیت کینای (منطقه مرکزی ژاپن) را با محوریت کیوتو تثبیت کرده بود، اما نائوماسا و خاندان آکای با هاتانو هیده‌هارو متحد شدند و سرسختانه مقاومت کردند و ارتش اودا به رهبری میتسوهیده را موفق شدند چندین بار دفع کنند.
در ارتباط با ارزیابی حکومت رضاشاه نیز، وی را ارتجاعی و واپسگرا ارزیابی می‌کرد و به همین دلیل با مواضع برخی از مطبوعات آن هنگام شوروی که رضاشاه را ملی و ضد امپریالیست معرفی می‌کردند سرسختانه مبارزه می‌کرد.