سجایا

معنی کلمه سجایا در لغت نامه دهخدا

سجایا. [ س َ ] ( ع اِ ) ج ِ سجیة. خوها و عادتها. ( غیاث ) ( منتهی الارب ) :
کریم السجایا، جمیل الشیم.سعدی ( بوستان ).دل داده ام بیاری عاشق کشی نگاری
مرضیة السجایا محمودة الخصائل.حافظ.رجوع به سجیة شود.

معنی کلمه سجایا در فرهنگ معین

(سَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ سجیه ، طبایع .

معنی کلمه سجایا در فرهنگ عمید

= سجیه

معنی کلمه سجایا در فرهنگ فارسی

جمع سجیه
( اسم ) جمع سجیه طبایع خلقها خوی ها .

معنی کلمه سجایا در فرهنگ اسم ها

اسم: سجایا (دختر) (عربی) (تلفظ: sajāyā) (فارسی: سَجايا) (انگلیسی: sajaya)
معنی: خوها و عادتها، خلق ها، خوی ها، خصلت ها

معنی کلمه سجایا در ویکی واژه

جِ سجیه ؛ طبای

جملاتی از کاربرد کلمه سجایا

قسم باسم اعظم حیف است این ایّام نفسی بشئونات عرضیه ناظر باشد بایستید بر امر الهی و با یکدیگر بکمال محبّت سلوک کنید. خالصًا لوجه المحبوب حجبات نفسانیّه را بنار احدیّه محترق نمائید و با وجوه ناظره مستبشره با یکدیگر معاشرت کنید کلّ سجایای حق را بچشم خود دیده‌اید که ابداً محبوب نبوده که شبی بگذرد و یکی از احبّای الهی از این غلام آزرده باشد قلب عالم از کلمه الهیّه مشتعل است حیف است باین نار مشتعل نشوید انشاء اللّه امیدواریم که لیله مبارکه را لیلة الاتّحادیه قرار دهید و کلّ با یکدیگر متحد شوید و بطراز اخلاق حسنه ممدوحه مزیّن گردید و هَمّتان این باشد که نفسی را از غرقاب فنا بشریعه بقا هدایت نمائید و در میانه عباد بقسمی رفتار کنید که آثار حق از شما ظاهر شود
الا ای داور فرخ سجایا الا ای خسرو زیبا خصایل
اذا نادیت اکرمهم سجایا یجیبک کل من سمع المنادی
کریم السجایا حمید المساعی جمیل المحیا جزیل المواهب
زکی ذکی خفی دنی کریم السجایا جمیل الخصال
فامدد متّعنی اللّه بک علی برکة اللّه و حسن توفیقه الی بیعة امیر المؤمنین یدک و لیمدد الیها کلّ من صحبک و سائر من یحویه مصرک. فانّک شهاب دولته الذّی لا یخمد و رائدها الذّی لا ینکدو حسامها الذی لا یرکد، و اجر علی احمد طرائقک و ارشد خلائقک و اجمل سجایاک و اکرم مزایاک فی رعایة ما سوّلناه لک و حیاطته و حفظه و کلاءته. و کن للرّعیّة ابا رؤفا و امّا عطوفا، فانّ امیر المؤمنین قد استرعاک لسیاستهم و استدعاک لإیالتهم. وخذ علی نفسک الیمین المنفّذة الیک من آخذ هذا الکتاب و استوفها علی جمیع من لدیک بمشهد امین امیر المؤمنین محمّد بن محمد السلیمانّی لتکون حجة اللّه و حجّة امیر المؤمنین علیک و علیهم قائمة و الوفاء بها واجبة لازمة. و اعلم ان محلّک عند امیر- المؤمنین محلّ الثّقة الامین لا المتّهم الظّنین، اذ کان فوّض الامر الیک و استظهر بک و لم یستظهر علیک علما منه بانّک تسلک فیها مسالک المخلصین و تکون من المفلحین فانّ السعادة بذلک مقترنة و البرکة فیه مجتمعة و الخیر کلّ الخیر علیک به متوّفر و لک فیه تامّ مستمر. و قرّر عند الخاصّة و العامّة انّ امیر المؤمنین لا یهمل مصلحتها و لا یخلّ برعایتها آخذا فی ذلک بامر اللّه ربّ العالمین حیث یقول و هو اصدق القائلین‌ «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ .
بتی سنگین دلی سیمین عذاری صبیح الوجه مرضی السجایا
و دع العذر و زرنا ایّها المحض اللّباب‌ بینک المرّ عذاب و سجایاک عذاب
کریم السجایا جمیل الشیم نبی البرایا شفیع الامم
سفر سوم در سال ۱۹۳۴ جهت شرکت در جشن هزاره فردوسی اتفاق افتاد. ماسه در این سفر مقاله‌ای با عنوان اوصاف مناظر طبیعت در شاهنامه و خطابه‌ای در وصف سجایای اخلاقی فردوسی ایراد کرد. دو کتاب فردوسی و حماسه ملی و به سوی خراسان که کمی پس از جشن هزاره فردوسی در پاریس منتشر شد، از دستاوردهای دیگر این سفر می‌باشند.
سرّ شما نفهمد آن کس که او نباشد مرضیة السجایا محمودة الخصائل