ساکارز
معنی کلمه ساکارز در فرهنگ معین

ساکارز

معنی کلمه ساکارز در فرهنگ معین

(رُ ) [ فر. ] (اِ. ) ماده ای که از نیشکر تهیه شود و از نظر شیمایی شبیه چغندر است ، قند نیشکر.

معنی کلمه ساکارز در فرهنگ عمید

ماده ای جامد، سفید، بی بو، بامزۀ شیرین که برای شیرین کردن مواد غذایی به کار می رود، قند.

معنی کلمه ساکارز در فرهنگ فارسی

( اسم ) قند معمولی .

معنی کلمه ساکارز در دانشنامه عمومی

ساکارُز ( به انگلیسی: Sucrose ) یک ترکیب آلی و شیرین است. این دی ساکارید به شکل پودر سفید رنگ است و شیرین و بدون بو می باشد که نقش بسیار مهمی در تغذیه انسان و تأمین انرژی مورد نیاز موجودات زنده دارد. این ترکیب آلی دی ساکاریدی است که از گلوکز به صورت اَسِتال و فروکتز به صورت کِتال تشکیل و با فرمول C۱۲H۲۲O۱۱ شناخته می شود. ساکارز در نیشکر و چغندر قند یافت می شود. ساکارز همان قند عادی است که از ترکیب گلوکز و فروکتز ( C6 H12 O6 ) به وجود می آید و در درجه بندی شیرینی، شیرینی ۹۰ دارد. لازم به ذکر است که درست کردن ساکارز کار گیاهان است.
ساکارز در ۱۸۶ درجه سانتی گراد ذوب شده و با تجزیه شدن کارامل تشکیل می دهد. مثل سایر کربوهیدرات ها - با سوختن ساکارز - آب و کربن دی اکسید آزاد می شود. برای مثال در راکت ها و موشک های آموزش و آماتور با نام موشک های شکلاتی از ساکارز به عنوان سوخت استفاده می شود که همراه پتاسیم نیترات به کار می رود.
C12H22O11 + 6KNO3 → 3K2CO3 + 3N2 + 9CO + 11H2O
برخی دیگر از واکنش های معمول ساکارز با هیدروکلریک اسید، پتاسیم کلرات و سولفوریک اسید به شرح زیر است:
8HClO3 + C12H22O11 → 11H2O + 12CO2 + 8HCl
H2SO4 ( catalyst ) + C12H22O11 → 12C + 11H2O + Q + H2O + SO3
Q = گرما
هیدرولیز با آنزیم سوکراز باعث شکستن پیوند گلیکوزیدی ساکارز شده و گلوکز و فروکتز آزاد می کند. همچنین اسید نیز می تواند باعث هیدرولیز ساکارز شود.

معنی کلمه ساکارز در ویکی واژه

ماده‌ای که از نیشکر تهیه شود و از نظر شیمیایی شبیه چغندر است، قند نیشکر.

جملاتی از کاربرد کلمه ساکارز

ادوارد بوخنر اولین مقاله خود را در مورد مطالعه عصاره‌های مخمر در سال ۱۸۹۷ ارائه کرد. در یک سری آزمایش‌ها در دانشگاه هومبولت برلین، وی دریافت که شکر توسط عصاره مخمر حتی وقتی سلول مخمر زنده در مخلوط وجود ندارد تخمیر می‌شود او آنزیمی را که تخمیر ساکارز را به وجود آورد، " زیماز " نامید. وی در سال ۱۹۰۷ به دلیل «کشف یک روش تخمیر بدون سلول زنده» جایزه نوبل شیمی را دریافت کرد.