سامانه تعلیق
معنی کلمه سامانه تعلیق در دانشنامه عمومی

سامانه تعلیق

معنی کلمه سامانه تعلیق در دانشنامه عمومی

سامانه تعلیق یا فنربندی ( به انگلیسی: Suspension ) بخشی از خودرو است که باعث می شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود. سامانه تعلیق از جِرم فنربندی شده، فنر، کمک فنر و جِرم فنربندی نشده تشکیل شده است.
سامانه تعلیق خودرو دو وظیفهٔ مهم را برعهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ ها بر اثر ناهمواری های جاده و دیگری تماس مؤثر لاستیک چرخ ها با سطح جاده است. در سامانه تعلیق خودرو همیشه دو مقوله مورد بحث بوده: یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل، که این دو مرتباً در تضاد با یکدیگرند. به عبارت دیگر، بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می شود.
• سامانه تعلیق وابسته یا یکپارچه
• سامانه تعلیق مستقل
به طورکلی سامانه های تعلیق به صورت های زیر طبقه بندی می شوند:
طبقه بندی ازنظر استقلال:
و طبقه بندی ازنظر محرک بودن:
و طبقه بندی ازنظر:

معنی کلمه سامانه تعلیق در ویکی واژه

سامانه‌ای شامل تجهیزات هیدرولیکی (hydraulic) و اجزای اصطکاکی و فنرهای مارپیچ و بیضوی و لاستیکی و هوایی که ازطریق آن بدنۀ وسیلۀ نقلیه بر روی چرخ‌ها قرار می‌گیرد.

جملاتی از کاربرد کلمه سامانه تعلیق

همچنین سایپا دارندهٔ بیشتر سهام کمک‌فنر ایندامین، پلاسکوکار سایپا و سایپا آذین می‌باشد که به ترتیب تولیدکنندهٔ کمک‌فنر و سامانه تعلیق، قطعات پلاستیکی، و صندلی و رودری خودروهای سایپا و دو خودروساز تابعهٔ آن هستند.
۳- سامانه تعلیق و فنربندی: در خودروهای جدید دستگاه فنربندی در هر دقیقه بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ بار نوسان می‌کند تا اتاق و شاسی، سرنشینان را در معرض ضربه‌های ناشی از ناهمواری‌های جاده قرار ندهند.