سادن

معنی کلمه سادن در لغت نامه دهخدا

سادن. [ دِ ] ( ع ص ، اِ ) چاکر بتخانه. ( شرح قاموس ). خادم بتخانه.( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ): سادن صنم ؛ خادم بت. || خادم کعبه. ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). خادم خانه کعبه. ( مهذب الاسماء ) ( دهار ). چاکر کعبه. ( شرح قاموس ). سادن کعبه. کعبه بان. حاجب. ( دستوراللغة ).دربان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). حاجب و دربان. ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ). حاجب و پرده دار و آنکه مردم را از دخول بدانجا باز دارد. ( شرح قاموس ). فرق میان سادن و حاجب این است که حاجب پرده داری است که خود نمیتواند اذن دخول دهد و از دیگری اذن گیرد و سادن پرده داری است که خود اذن دخول میدهد. ( تاج العروس ).

معنی کلمه سادن در فرهنگ معین

(دِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - حاجب ، دربان . ۲ - خادم معبد.

معنی کلمه سادن در فرهنگ عمید

۱. پرده دار، حاجب.
۲. دربان.
۳. خدمتکار.
۴. تیماردار.
۵. خادم معبد.
۶. خادم کعبه.

معنی کلمه سادن در فرهنگ فارسی

حاجب، دربان، خادم معبد، خادم کعبه
۱ - حاجب دربان . ۲ - خادم معبد پرده دار کعبه جمع سدنه .
چاکربتخانه

معنی کلمه سادن در فرهنگ اسم ها

اسم: سادن (پسر) (عربی) (تلفظ: saden) (فارسی: سادِن) (انگلیسی: saden)
معنی: چاکر و خدمتگزار بت خانه

جملاتی از کاربرد کلمه سادن

حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد در فنلاند از پنبهٔ کوهی برای ساخت ظرف‌های گلی استفاده می‌شده‌است و در مقیاس محدود، از حدود ۲۰۰۰ سال قبل استفاده از پنبهٔ کوهی برای تهیهٔ لباس مرسوم بوده‌است. هرودوت (۴۵۰ سال پیش از میلاد) نقل می‌کند که چگونه رومیان مردگان خود را قبل از سوزاندن درون پارچه‌های بافته شده از پنبهٔ کوهی می‌پیچیدند تا بهتر بتوانند خاکستر مردهٔ خود را جمع‌آوری نمایند و این ماده را «آمیانتاژ» یعنی خلل‌ناپذیر، پلید نشدنی و فسادناپذیر می‌نامیدند. پنجاه سال پس از میلاد مشکلات مربوط به پنبهٔ کوهی و استفاده از ماسک‌های ویژه که از ورود غبار پنبهٔ کوهی جلوگیری می‌کرد مطرح بود. گفته می‌شود شارلمانی لباسی از پنبهٔ کوهی داشت که با پوشیدن آن از درون آتش عبور کرد و تطهیر شد و هیچ صدمه‌ای به او نرسید.
توازتهم اناس لا خلاق لهم ارث الثعاب الاسادنی الا کل
وَ قالُوا یعنی منکری البعث، أَ إِذا ضَلَلْنا علی الخبر أَ إِنَّا بالاستفهام شامی و ضدّه نافع و الکسائی و یعقوب. الباقون بالاستفهام فیهما جمیعا و المعنی أَ إِذا ضَلَلْنا ای بلینا و هلکت اجسادنا، فِی الْأَرْضِ و صرنا ترابا و ذهبنا عن اعین الناس کما یضلّ الماء فی اللبن، أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ نحیا کما کنّا قبل موتنا یعنی هذا عجب منکر، فقال تعالی: بَلْ هُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ کافِرُونَ ای بالبعث و النشور جاحدون، و قرئ فی الشواذ: اذا صللنا بالصّاد المهملة معناه انتنّا من قولهم صل اللحم اذا انتن.
امیرانت اصل فسادند و غارت فقیهانت اهل می و ساتگینی
مستند و طریق خانه دانند زیرا که نه مست از فسادند
او تحصیلات عالی خود را در رشته مهندسی هوافضا در کالج شهر پاسادنا همزمان با شرکت در یک برنامه تحت حمایت آزمایشگاه پیشرانه جت آغاز کرد. اوکامپو سپس به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا منتقل شد و در آنجا رشته خود را تغییر داد. اوکامپو مدرک لیسانس خود را در رشته زمین‌شناسی از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لس آنجلس در سال ۱۹۸۳ در حالی که در آزمایشگاه رانش جت کار می‌کرد، گرفت.
واسطی گوید چون ارواح و اجساد بخدای قائم شدند و بدو پیدا آمدند نه بذات خویش همچنین خطرات و حرکات بدو قائم اند نه بذات خویش از بهر آنک خطرات و حرکات فروع ارواح و اجسادند و پیدا گشت بدین سخن که کسب بنده خدای آفریند و همچنانک جواهر را جز خدای نیافریند جزو کس اعراض نتواند آفرید.
اعضای کنونی هیئت مدیره ورایزن، عبارتند از: ریچارد ال. کاریون، فرانسیس کیت، رابرت دبلیو. لین، لاول مک‌آدام (مدیرعامل)، ساندرا او. موس، جوزف نئوبر، دونالد تی. نیکولیسن، توماس اچ. اوبراین، کلارنس اوتیس، جونیور، هیو بی. پرایس، ایوان جی. سادنبرگ، رادنی ای. اسلاتر، جان دبلیو. اسنو و جان آر. استافورد.
گسادن سخن و بستن‌کمر همه را خبر دهد زدهان و نشان دهد زمیان
مک‌میلان در کالیفرنیا متولد شد، اما خانواده اش در سال بعد به پاسادنا نقل مکان کردند.
پس از شکست آلبوم «موسیقی برای توده‌ها»، گروه توری جهانی را در سال ۸۸–۱۹۸۷ اجرا کرد. این تور در ۱۸ ژوئن ۱۹۸۸ به اوج خود رسید. این کنسرت در پاسادنای کالیفرنیا و در استودیو رز بول انجام شد. پیشرفت این تور بی‌سابقه بود و موفقیت بزرگی در ایالات متحده به دست آورد که در مستند ۱۰۱ ثبت شد - این مستند حاوی فیلم این کنسرت همراه با ساندترک آلبوم بود.
و روی ان اللَّه عز و جل اطّلع علیهم اطلاعة فقال: هل تشتهون شیئا؟ قال ایّ شی‌ء نشتهی. و نحن نسرح من الجنة حیث شئنا، ففعل ذلک بهم ثلث مرات فلما رأوا انهم لن یترکوا من ان یسألوا، قالوا یا رب نرید ان ترد ارواحنا فی اجسادنا حتی نقتل فی سبیلک مرة اخری. فلما رأی ان لیس لهم حاجة ترکوا.
در سال ۱۷۳۹، توسط شانسهٔ کسانی، یک دوک دشمن، به آنانوری حمله شد و به آتش کشیده شد. قبیلهٔ آراگوی نیز قتل‌عام شد. با این وجود، چهار سال پس از آن، دهقان‌های محلی شورش کردند و غاصبان را به قتل رسادند، و سپس از تیموراز دوم، پادشاه گرجستان دعوت کردند که مستقیماً به مردم آنجا فرمانروایی کند. با این حال، در سال ۱۷۴۶ تیموراز مجبور شد با کمک ایراکلی دوم، پادشاه کاختی، یک شورش دهقانی دیگر را سرکوب کند. تا ابتدای سده نوزدهم این دژ به کار برده می‌شد. در سال ۲۰۰۷، این دژ به فهرست آزمایشی میراث جهانی یونسکو افزوده شد.