ساتن
معنی کلمه ساتن در فرهنگ معین

ساتن

معنی کلمه ساتن در فرهنگ معین

(تَ ) [ فر. ] (اِ. ) نوعی پارچة نخی مانند اطلس .

معنی کلمه ساتن در فرهنگ عمید

پارچه ای از جنس ابریشم یا لیون.

معنی کلمه ساتن در فرهنگ فارسی

نوعی پارچه نخی شبیه به اطلس
( اسم ) قسمی پارچه نخی اطلس مانند .

معنی کلمه ساتن در دانشنامه عمومی

ساتن ( به انگلیسی: Satin ) یا اَطلَس پارچه ای است پنبه ای با سطحی صاف و کمی شفاف و پشت مات. اطلس دیبای ستبر و پرنیان ساده است.
پارچه اطلس از ابریشم بافته می شود و جامهٔ اطلسی جامهٔ ابریشمی پرزداری است که روی آن پرزدار و پشتش بی پرز است و پرزش کمتر از مخمل است. پارچهٔ اطلس نقشی ساده دارد و یک سوی آن براق است. ساتن برای چه مصارفی استفاده می شود؟ ساتن پارچه ای پر کاربرد است که موارد استفاده بسیار زیادی دارد. در دوران قدیم از پارچه ی ساتن بیشتر به عنوان روکش وسایل منزل استفاده می شد. در زمان لویی چهاردهم از آن برای پوشاندن و تزئین مبلمان کاخ ورسای بهره برداری می شد. اما رفته رفته پارچه ی ساتن، جای ثابتی در خیاط خانه ها پیدا کرد تا خیّاطان آن را برای دوخت انواع لباس ها مناسب بدانند.
فرقی نمی کند که قصد دوخت چه البسه ای را داشته باشید؛ زیرا پارچه ساتن برای هر موردی کارایی دارد. لباس زیر، لباس شب، لباس عروس، کت، کروات، کلاه، لباس راحتی، پیراهن، دامن، آستر داخلی و. . . . همچنین از آن می توان برای دوخت ملافه، روتختی، زیرپرده ای، پرده و روکش کفش و کیف هم استفاده کرد.
بررسی ویژگی های پارچه ساتن: پارچه ی ساتن از دسته پارچه های ساده، لطیف و انعطاف پذیر است، با در نظرگرفتن تزئینات براق و زیبایی که می توان بر روی آن ایجاد نمود، گزینه ی خوبی برای لباس های شب است.
در زیر برخی از ویژگی های مهم پارچه آورده شده است:
• براق بودن
• عمر طولانی
• مقاوم در برابر چین و چروک و خط تا
معنی کلمه ساتن در فرهنگ عمید
معنی کلمه ساتن در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ساتن در دانشنامه عمومی

معنی کلمه ساتن در ویکی واژه

نوعی پارچة نخی مانند اطلس.

جملاتی از کاربرد کلمه ساتن

الول ساتن فقید، «استاد برجسته» فارسی دانشگاه ادینبرو، شعر فارسی را «یکی از غنی‌ترین ادبیات شعری جهان» می‌نامد.
مثل ساتن‌دوزی دوخته‌می‌شود ولی بعضی مواقع شلال‌ها کوتاه و بلند می‌شوند و برای دوخت‌های بزرگ وایجاد سایه‌روشن استفاده می‌شود.
پس بدان که ادراک آدمی بر چند وجه است: زیرا که موجودات یا محسوساتند یا غیر محسوسات و محسوسات بر پنج نوعند: اول: آنچه به چشم ادراک می شود، چون صورتهای حسنه و آب روان و سبزه و روشنایی و لذت و راحت آدمی از ادراک اینها نه دیدن است.
نَدوُمّه منی قالب بساتنْ چی بی؟ بساتنْ بجایی، بَهْلوتنْ چی بی؟
نوع براق کننده‌های اضافه شده و غلظت آنها، ظاهر رسوب را تعیین می‌کند: درخشان، روشن، نیمه روشن، ساتن.
نَدوّمه که این قالبْ بساتن چیه؟ بساتنْ قالب، اَیی بَهْلُوتنْ چیه؟
اُونوَختْ کٰاسْمون ره بیستونْ بساتن، تا این خورِ نُورْ ره به دنیا انداتنْ،
امانوئل ملیک اصلانیان، رازمیک اوحانیان، وارتان ساهاکیان، لوریس چکناوریان، روبن گریگوریان، واروژ هاخباندیان، ساتنیک آقابابیان، رافائل میناسکانیان و غیره قابل ذکرند.
پیشی بیارْدن و بنْواتنْ چی بی؟ زمین بَزوئن و خاک بساتنْ چی بی؟
لباس مردان: در کنیساها و جوامع مذهبی کلاهی بنام کیپا، که از جنس مخمل یا ساتن یا کاموایی است، به‌سر گذاشته می‌شود و لباسی سفید و شلواری سیاه می‌پوشند و برای خواندن نماز شالی بنام تالیت و تفیلین (دو نوار سیاه رنگ که دارای جعبه‌ای از آیات تورا می‌باشد که یکی به‌دست و دیگری به روی پیشانی بسته می‌شود) می‌بندند. بعضاً رسم است که شال باریکی بنام آتاراه روی تالیت می‌اندازند. همچنین بندی بنام ضیضیت از روی شلوار آویزان می‌گردد.
چون مفلساتن به دولت خستگان به راحت دل ها به او است راغب جان ها به او است مشتاق
آرتاوازد یکم (به ارمنی: Արտավազդ Առաջին) پادشاه ارمنستان از ۱۶۰ تا ۱۱۵ قبل از میلاد و از خاندان آرتاشسی بود. وی پسر آرتاشس یکم و ملکه ساتنیک بود
به آتشْ‌دلونْ ساتنْ، اندی که سوُتنْ چاک نییه منه جُومه که بَشهْ دوتنْ
بیُوردنْ به پیش وَ دَرْ نَواتنْ چیه؟ زمین بَزوئنْ وُ خاکْ بساتنْ چیه؟
آرتاشس یکم با آلبانیای قفقاز نیز جنگید آنان را تا به ساحل چپ رود کورا پس راند و در آن سمت بر وسعت خاک ارمنستان افزود. چون در آن جنگ‌ها پسر پادشاه آلبان‌ها به اسارت درآمده بود پادشاه مغلوب دختر خود ساتنیک را فرستاد تا آزادی برادرش را از آرتاشس بخواهد و از او تقاضای صلح کند، آرتاشس عاشق آن دختر شد و با وی ازدواج کرد.
اساتنه قد، سور، دیم دیمِ تیهوئه دِ وارنگْ تنه کال و دْ چش سییوئه
آدولف ایوسیفوویچ شارلمانی یا شارلمان (به روسی: Адольф Иосифович Шарлемань؛ ۸ دسامبر ۱۸۲۶، سن پترزبورگ - ۳۱ ژانویه ۱۹۰۱، سن پترزبورگ) نقاش روسی صحنه‌های تاریخی، ژانر و نبرد بود. او همچنین خالق یک طرح محبوب برای کارت‌های بازی بود که به " عرشه ساتن " معروف است.
خینو ره خوشِ (خشه) دیده بوینینْ پاتن خدْره گرفتارِ ناکسونْ نساتنْ
(ایرن زازیانس، آنیک شفرازیان، لوریک میناسیان، ساتنیک آقابابیان معروف به ساتو پری، مری آپیک، مادام سیرانوش، آسیا قسطانیان، لرتا هایراپتیان، ماهایا پطروسیان)، نام برد.
به صورت ساتن با نخ‌های دو رنگ دوخته‌می‌شود. لبهٔ برگ که مقداری پهن‌تر است گاهی اوقات با دو دوخت ساتن انجام می‌شود تا با مرکز آن که باریک‌تر است هماهنگی داشته‌باشد.