سابقه دار

معنی کلمه سابقه دار در لغت نامه دهخدا

سابقه دار. [ ب ِ ق َ / ق ِ ] ( نف مرکب ) دارای پیشینه. دارای سابقه نیک یابد. با سابقه. آنکه بواسطه ممارست بسیار در شغلی یا کاری در کار خود مهارتی یافته است.

معنی کلمه سابقه دار در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (اِفا. ) ۱ - باسابقه . ۲ - دارای پیشینه نیک یا بد.

معنی کلمه سابقه دار در فرهنگ عمید

دارای سابقۀ خوب یا بد، با سابقه، پیشینه دار.

معنی کلمه سابقه دار در فرهنگ فارسی

( صفت ) با سابقه ( چه در کارهای خوب و چه بد ) : مجرمین کار کشته و سابقه دار .

معنی کلمه سابقه دار در ویکی واژه

باسابقه.
دارای پیشینه نیک یا بد.

جملاتی از کاربرد کلمه سابقه دار

برخی این موضوع را به روابط نزدیک میان جناح حاکم بر ایران با دولت روسیه و آموزش نیروهای امنیتی و به ویژه تیم‌های بازجویی در روسیه مربوط می‌دانند. استفاده از داروهای روان‌گردان برای اعتراف‌گیری در میان سرویس‌های امنیتی بلوک شرق و به ویژه روسیه سابقه دارد.
سارق سابقه داری به نام تیمور، به همراه افرادش، پس از سرقت موجودی گاوصندوق کابارهٔ ایفل می‌گریزند. تیمور که محکوم به اعدام است، مدتی ارتباط خود را با افرادش قطع می‌کند. همکاران او به جوانی به نام عبدل برمی‌خورند که شباهت زیادی به تیمور دارد. تیمور افرادش را وامی‌دارد تا عبدل را بیابند و با طرح نقشه ای می‌کوشد او را به جای خودش در اختیار پلیس بگذارد. مریم متوجهٔ ماجرا می‌شود و عبدل و پلیس را از توطئه علیه او باخبر می‌کند. عبدل اقدامات تیمور و افرادش را خنثی می‌کند و با همکاری مریم و حضور به موقع پلیس جنایتکاران را تار و مار و در چنگال قانون گرفتار می‌کند. عبدل و مریم تصمیم می‌گیرند زندگی مشترکی را در کنار هم آغاز کنند.
آمل از دیرباز به دلیل وجود فرهیختگان و پیشینیان با سابقه دارای مراسم‌های محلی و ملی است. آمل از فرهنگ و تمدن بسیار کهن و اصیل برخوردار است و به دلیل داشتن این تمدن باستانی و دیرینه مراسم‌های باستانی و به دلیل علاقه به دین و مذهب مراسم مذهبی بس با شکوهی در این دیار کهن برگزار می‌گردد، پس از گرویدن مردم آن به اسلام، برخی از مراسم باستانی بسته به فرهنگ مردمان مختلف مازندرانی با آداب اسلامی درآمیخته و بنابراین شیوه اجرای آن در هر روستا با روستای دیگر متفاوت است.
علی میرمیرانی در حوزه‌های داستان‌نویسی، طنزنویسی، فیلمنامه‌نویسی، مطبوعات، کارگردانی، گفت‌وگو و برنامه‌سازی تلویزیونی سابقه دارد.
هر چند مفاخره را خاص زبان ادب و شعر برشمرده اند اما در عرفان نیز مفاخره به معنای نازیدن به ابعاد مختلف وجودی خویش بسیار مشاهده می‌شود. نکتهٔ مهم و حائز اهمیت این است که مفاخره در ظاهر تناقضی آشکار با ذات عرفان و تصوف دارد چون از عارف که پیوسته به دنبال گذشتن از خود و رسیدن به حق است انتظار نمی‌رود که به چیزی مفاخره کند مفاخره حتی بین فیلسوفان بزرگ نیز سابقه دارد برای مثال ابن سینا گفته؛ (ترجمه فارسی): بس که بزرگ شدم هیچ شهری گنجایش مرا ندارد و بس که قیمت و ارزشم گران شد مشتری برایم پیدا نشد.
کار تزیین نمای بنا با آجر نقش دار برجسته مهری، از دوران ایلخانی سابقه دارد. در این شیوه آجرهای مربع و مستطیل لوزی چلیپا و دیگر گونه‌ها با نقش‌های مختلف برجسته، همراه با قطعه‌هایی چون لچکی، قوسها، حاشیه‌ها، رخ بام‌ها و زیر خورشیدی‌ها روی جرزها میان دو طبقهٔ بنا که دارای آجرهای مهری هستند؛ جلوه‌ای دلپسند را ایجاد می‌کنند. این شیوه در دوران قاجار در برخی شهرها چون یزد، کاشان، شیراز و تهران رواج فراوان یافت.
از آنجایی که دانته نیز در کتاب کمدی الهی سفر خود به برزخ، دوزخ و بهشت را توصیف می‌کند برخی پژوهشگران بر این باورند که دانته در آفریدن اثر خود از منابع عربی یاری گرفته و آن منابع به نوبهٔ خود از ارداویراف‌نامه اقتباس کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود ارداویراف‌نامه، بر رساله الغفران ابوالعلاء معری نیز تأثیر داشته است. در کتاب اخیر، اما این‌گونه معراج، مسافران در وآخرت اقع شا. ربه هر حال در فرهنگهای مختلفی که به زندگی پس از مرگ در بهشت و دوزخ ایمان داشتند، این گونه معرج‌نامه‌ها سابقه دارند. مانند کتاب سنایی، که بیشتر متأثر از سنگ‌نوشته‌های کرتیر و کشف و شهود گشتاسپ است پس از آن‌که به آیین زرتشت درآمد.
اجمل سیلاب در سال ۲۰۰۲ عضویت حزب سیاسی جمعیت اسلامی افغانستان را بدست آورد. وی از اعضای سابقه دار این حزب سیاسی میباشد. پس از تشکیل جبهه ملی افغانستان در سال ۲۰۱۰ وی به این جنبش سیاسی پیوست. و همیشه در معادلات بزرگ کشور بلخصوص حزب جمعیت اسلامی افغانستان حضور و نقش فعال داشته است. در سال ۲۰۱۸ وی کاندید پارلمان کشور از حوزه مقاومت گردید. اما پس از مشورت با بزرگان کشور از کاندیداتوری خویش انصراف نمود.پس از آگوست سال ۲۰۲۱ اجمل سیلاب در خارج از کشور مصروف فعالیت های سیاسی میباشد.